No, niinpäs minäkin sitten nostin, vai pitäisikö sanoa, kumosin perunani.
Surettaa, kun jo toinen vuosi ilman omia perunoita olemme. Viime vuonna rutto vei perunat. Savisessa vellissä kaivelin pitkin peltoa, josko jonkun löysin. Muutamia sormenpään kokoisia löysin, jotka sitten säilytin talven yli. Niistä sain nyt noin 1½ l. hieman isompia perunoita. Siis talteen taas, että voi lisätä ensi vuonna. Taidan siis edelleen laittaa paljuihin, puhtaaseen multaan… On kuitenkin vanha perintö-pottu laji tallessa…
Piti tulla tänne kurkkimaan muiden pottusatoa. Viime vuonna ei saatu pottuja ollenkaan, kuten ei juuri muutkaan täälläpäin. Tänä vuonna tuntuu tulevan kahden vuoden sato kerralla. Järjettömän suuria kohtuuton määrä. Olen nostanut nyt Siiklin, Timon ja Pitoakin aloittanut. Gloria on vielä maassa. Kahdeksan metrin penkistä nousee koko pottulaatikollinen. Ja niitä penkkejä on kaikkiaan kahdeksan. Meiltä loppuu pottulaatikot…
Nostin tänään Pito-perunat pois pellosta. Sen lajin laitoin ihan viimeisenä maahan, ja vähän liian myöhäänkin vissiin. Satoa sain enemmän kuin mistään muusta lajista mitä koskaan olen tuossa savipellossa kasvattanut! Suurkiitokset Kaisaliisalle joka ehdotti tuota Pito-lajiketta minulle. Oli aivan mahtava tunne kun ei turhaan savea kaivellut vaan sieltä nousi ihan kunnon kokoisiakin pottuja Nyt täytyy opetella höyrystimen käyttöä sitten...
Tyhjensin kylmäkellaria daalianjuurakoita varten ja löysin muutaman ylivuotisen perunan. Alkuperäisistä perunoista ei ollut kuin rusina jäljellä mutta olivat kasvattaneet pitkät rihmat, jotka ovat täynnä pieniä pallukoita, kuin minisipuleita tai miniperunoita. Ovat siis olleet yli vuoden puisessa perunalaatikossa, pimeässä.
Ovatko jotain aarteita, joille voisi tehdä jotakin vai lemppaanko kompostiin?
Pitkät rihmat on juuristoa ja pallukat ovat uusi perunsatosi Eli peruna on käyttänyt varastoimansa tärkkelyksen uuteen kasvuun. Vaikka ei ole ollut edes maassa. Perunaan on ohjelmoitu vuodenkierto ja kasvukausi ja se toimii vaikka maakellarissa.
Pistä kompostiin.
Titamiinille kiitos. Tiesin, että asiantuntija löytyy, omasta mielestä, omituiseen ilmiöön. Kompostiin siis.
Purin tänään puutarhakompostin, on sellaista lautakehikko tyyppiä ja ulkokerroksesta pilkotti komeita pikkuperunoita joita en ollut muistaakseni sinne laittanut. Alkaessani hajoittaa sisältöä enemmän pottuja löytyi lisää ja siitä kerroksesta johon olin elokuun puolivälissä kumonnut kellariin jääneet vanhat perunat. Olivat kasvattaneet jonkinlaisen juuristonkin mutta ei varsia. Eipä ole tullut ennen syötyä uusia pottuja marraskuussa mutta maistuivat yhtä hyviltä kuin kesälläkin voin ja tillin kera.
Uutta kasvukautta odotellessa talven kylmimpänä päivänä mietin ensi vuoden lajikkeita. Kanoja varten pitäisi kasvattaa rehuperunaa. Mitä suositatte? Mikä on satoisa lajike, voivat jäädä pieniksi, kunhan ei olisi kamalan ruton arka?
Aion keväämmällä kokeilla laittaa perunoita sankoon, niin satoakin saisi aikaisemmin:D
Onnea yritykselle. Itse olen kokeillut kahtena keväänä sankokasvatusta, hyvä jos sain saman verran satoa kuin sankoon istukkaita laitoin
Sellaista tässä jo päivänä eräänä mietiskelin, että mistähän sitä siemenperunat tänä keväänä saa hankittua? Se aiempien vuosien ostopaikka kun lopetettiin tuossa viime vuonna, kukaan ei varmaan arvaa mikä se oli?
Onko antaa vihjeitä, mistä noita mukuloita voisi alkaa keväällä kyselemään, ja vielä sellainen paikka josta voi ostaa pieniä määriä ja lajikkeissakin voisi olla valinnanvaraa. Hankinta-aluueena Vantaa, Helsinki, Tuusula esim.
Inkeri2, laitan sinulle hölöä tulemaan.
inkeri2 varmaankin jo sai tarvitsemansa tiedon, mutta muille saattaa olla apua - jos pistämme taas pystyyn kimppan, niin käymme varmaankin prisman kesäpihalta ostamassa 5 tai 10 kg pussillisen *tarkastettua siemenperunaa*. siellä on tähänkin asti ollut hyvä valikoima. nyt remontin jälkeen ilmeisesti ainakin yhtä hyvä. yksin en noin isoa määrää tarvitse. pienen määrän ostan ihan ruokakaupasta. onneksi niissä myydän peruna nykyisin irtona ja lajikenimillä. luomu van gogh on minun valintani. ja kun hgin-seudun ostopaikoista puhutaan niin oikein hyviä ovat kauppatori ja hakaniemen tori.
No, ilmankos ne perunansiemenet sieltä häviää niin nopeasti. Onneksi jätitte viime vuonna yhden Rosamunda säkin mullekin;)
:-) profiilissasi on tämmöinen tieto-> "Asuinpaikka on Kanta-Häme". tulee kallista siemenperunaa käydä hakemassa se tuosta minun naapurikaupastani. - voipi olla, että tänä keväänäkin taas haemme 10 kg van goghia sieltä. rosamundat saat sinä, jos viitsit ajella hakemaan.
Mikähän sitten on se ero “tarkastetussa siemenperunassa” ja sitten noissa kaupan esim. irtoperunoissa, voiko noissa jälkimmäisissä olla jotain joka ei olisi niille soveliasta, esim. tautia, vai varmistetaanko tarkastuksella lajikkeen oikeellisuus?
Ja kiitos vinkeistä.
Tässä tietoa tarkastetusta siemenperunasta.
muoks, kannattaa lukea niitä tuon linkkisivun muitakin sivuja ;) siellä se kerrotaan.
Lyhyesti kerrottuna ero on se että tarkistetussa siemenperunassa ei pitäisi olla tauteja. Ruokaperunassa niitä saattaa olla, nehän eivät sinällään ole ihmiselle vaarallisia vaan ainoastaan varastointi- ja kasvukausihaitta.
Meillä ikävä kyllä naapurustossa viljellään vuosia vanhaa kantaa joka on pahoin perunaruton saastuttamaa. Ja ne naapureiden sairaat kasvustot levittävät sitten itiöt ympäriinsä ja tartuttavat muidenkin perunat.
Olen saanut satoa kun olen ostanut vuosittain tarkistettua siementä, istuttanut tosi aikaisin kaksoisharsojen alle harjuun harvan kasvuston. Oma sato ehtii valmiiksi ennen pahinta ruttokautta.
Mai-lee, tulee ajeltua tänne Pirsman naapuriin myös joka arkipäivä töihin. Minusta on ollut vain mukava huomata miten nopeasti ne valtavat siemenperuna laarit tyhjenevät.
Muutimme pari vuotta sitten tonne Hämeeseen täältä pääkaupunkiseudulta. Rahamme kun eivät riittäneet pihaan näillä seuduilla. Näin liki kuuskymppisenä ei ole enää helppo löytää uusia töitä, joten vanha työpaikka jäljellä. Työmatka on reilu 50 kilsaa. (Hullunahan meitä pidettiin kun muutettiin näin “vanhoina” omakotitaloon, mutta ei olla ainakaan vielä kaduttu yhtään. Ja uskomatonta miten hyvältä peruna maistuu juuri maasta nostettuna.