Tälläistä vielä utelen, millaista härkäpapua, tai muuta papua olette laittaneet perunalle kasvukaveriksi? Jotakin matalaa, mitä ei tarvitse tukea?
Perunan kumppanuuskasvina härkäpavusta kyselit. Härkäpapua ei tarvitse tukea, tai minulla ei ole ainakaan tullut eteen sellaista tarvetta. Ainakin Ukko -maatiaislajike on varmasti tukea tarvitsematon. Ukko on matalampikasvuinen kuin esimerkiksi Hangdown Green mistä minulla on muutaman vuoden kokemus. Oletko tutustunut jo tähän ketjuun : Härkäpapu, Vicia faba, siellä saattaa olla kiinnostavaa tietoa tästäkin miettimästäsi asiasta. Kannattaa ainakin vilkaista
Kiitos!
Lueskelin tänään että nyt olisi hyvä aika ottaa tulevat pussiperunat itämään ja niinpä ne asttelin tuonne keiitön sivupöydälle valoisaan loikoilemaan. Isäntä kun tuli töistä niin mutisi vaan ohi mennessään että pitäisiköhän tässä oikeasti huolestua emännän mielenterveydestä kun kananmunakennossa tököttää meillä perunoita!
Täällä mittari näyttää kevyessä auringon paisteessa parvekkeella +22 astetta ja minä tein karun liikkeen ja vimppasin tulevat ämpäriperunat tuonne ulkoilmaa ihmettelemään. En tiedä kuinka fiksu liike oli, kun ei niin ole tuota kokemusta, mutta kylläpä näyttää nyt parveke keväiselle, kun ne potut paistattelee gladioluksen piipat kavereinaan tuolla penkin päällä.
Mulla olisi jo kauhea hinku laittaa perunat ihan maahan kasvamaan. Yritän nyt pidätellä vielä pari viikkoa. Viikkoa ennen vappua olen usein laittanut ja silloin ovat harson alla kasvaneet jo hyvin. Maakin tuntu olevan jo aika sulaa täällä, ainakin sain jo kasvimaan käännettyä tänään ja talikko osui vain ihan muutamaan pieneen jääkikkareeseen.
Pitäisi katsoa vanhoista viesteistä milloin olen istuttanut pussiperunat, mutta nyt taitaa olla jo viimeiset hetket, että saa juhannukseksi perunaa?
tämmöinen melkein kaksi vuotta vanha tunnustus tuli helposti esiin->
"sireeni2, keskiviikko, 23. huhtikuuta 2008 - klo 8. 03
Viikonloppuna päätin tehdä kokeen ja istuttaa aikaista Timoa kolminkertaisen harson alle. Samoin sipulit ja porkkanat istutin. Koskaan en ole Timoa näin aikaisin istuttanut. Istutin "normaalisti" idutetut, pussiperunat kasvavat vielä sisällä."
Heh heh, Kiitos Mai-lee. Katsoin puutarharblogistani ja kevät on ollut 2008 vuonna aikainen:
2008:
Poikkeuksellisen lämmin talvi ja lunta erittäin vähän. Alapiha ensimm. kerran ilman jääpeitettä. Sinivuokot kukkivat ennätyksellisen aikasin jo huhtikuussa ja valkovuokot vko 16. Ilma ei ollut vielä kuitenkaan erityisen lämmin.
Vko 16: istutettu aikaista perunaa, sipulit ja porkkanat! Vko 19: Todella lämmintä yli 20 astetta. Jopa kielot, ketunleivät, rentukat kukkii.
Oletko Mai-lee laittanut jo pussiperunat? Oletteko nähneet jossain pienempiä kuin 10 kg:n säkkejä? Olisi kiva joskus laittaa muutakin kuin yhtä lajia, mutta kun siemen perunat on usein isoissa säkeissä myynnissä.
vastaus on kirjattuna blogiin:-)
ja taas kerran muistutus: kun puodit nykyisin myyvät “merkillisiä” perunoita irtotavarana laareissa, ostakaa vaikka jokaista plaatua puolitusinaa, niin saatte kokeilla, mikä niistä menestyy teillä/on parhaimman makuinen.
viiden kilon siemenperunapusseja myydään kyllä, mutta epäilen, että niitä tilataan yhtä monta kpl kuin 10 kilonkin. ja ne ovat myydyt loppuun alta aikayksikön. ja se viisikin kiloa on minulle liian iso.
eveliinakk - jokos olet ehtinyt käydä? ovat näköjään sisäänostajat viisastuneet, kun tänään kesäpihalla oli oikein monta laaria 5 kg siemenperunasäkkejä ja vain muutama 10 kg; eihän pk-seudun pienviljelijät semmoista määrää tarvitse.
Joko on aika laittaa siemenperunat valoon itämään? Tosin minulla nuo näyttää alkaneen itämisen jo pusseissaan, mutta valoon nostettuna idut vahvistuisivat - tosin myös kasvu nopeutuisi. Mietin vaan onko vielä liian aikaista?
Muoks; siis tänä vuonna en enää halua hätäillä maahanpanon kanssa, ei ole kiire niinkuin parina vuonna ennen kun kaikki oli niin uutta. Nyt järkevä toiminta valtaa jo alaa
…ovat olleet jo jonkin aikaa. juuri siksi, että pimeässä alkoivat tehdä kalvasta itua kumminkin, nostin ne valoon. nyt idut ovat tukevia tumman viffeitä. eivät ole pituutta kasvaneet oikeastaan ollenkaan, kun lämpö on edelleen ≈15°C.
pari - kolme viikkoa taitaa olla suositusaika. satoa kuitenkin saa idättää siementä tai jättää idättämättä…
Meilläaöloi ihan kaupan valmispussi peruna ituja pukkaamaan jääkaapissa joten nostin ne valoisaan ja viileään tekemään tukevia ituja… Milloin nämä kannattaa laittaa maahan vaika parin harsotunnelin alle? Pitäisi paisi mittarilla mitata maan lämpö. Nyt pitää vielä kerrata tämä papujutska että miten se menikään… Täältä varmaan löyty valmiiksi juttua siitä.
itse olin jo muutaman viikon lämmittänyt maata ja istutin juhannusperunani eilen (ks <-blogi) ja tämän päivän kaduin tekosiani.
vanha herra, joka minulle perunanviljelyn saloja opetti, sanoi, että istuta aikaisin kylmään maahan niin taimettuu neljässä viikossa. odota pari viikkoa, että maa ehtii lämmetä, niin taimettuu kahdessa viikossa. - sitten kun säiden herra vielä tietäisi, mitä oikein tahtoo, eikä kesäpäivän jälkeen tee takatalvea, niin helppoahan tämä puutarhurointi olisi:-)
ai niin, kylvin minä muutaman härkäpavunkin siihen juhannusperunoiden viekkoon.
varhaisperunoissa meilläkin jo hirmut idut,
aina ennen ollaan laitettu perunat äitienpäivänä maahan, jotta ehtivät juhannukseksi,
nyt tosiaankin ehkä viisainta siirtää ainakin viikolla…
on tuossa “koppaperunaa” yhteen ateriaan tulossa
luin koko ketjun läpi ja mietin edelleenkin miten sen pavun sinne perunoiden kanssa laitan? Perunat ovat jo maassa…Käykö mikä papu tai herne tahanssa ja laitanko monta papua 3m pitkään perunapenkkiin jossa perunoita 2rivissä? Mitä se papu tai herne tekee tai hyödyttää perunaa?
floora, härkäpapu on se perunan kaveri. Kun perunasi ovat jo maassa mullassa niin sinuna vaan painaisin ne härkäpavun siemenet sinne multaan perunapenkkiin vaikkapa 20-30 cm välein ja noin 3-4 cm syvyyteen. Ne voi laittaa syvempäänkin. Jos pystyt jotenkin tietämään missä kohtaa istukasperuna on, niin paina se härkäpavun siemen siihen sen viereen ettei ihan päälle mene.
Tarkemmat hyödyt härkäpapu/peruna-suhteesta löydät varmaan joko lukemalla härkäpapu-ketjua taikka kuukkeloimalla. En nyt faktoja osaa suoralta kädeltä sinulle luetella, mutta peruna hyötyy härkäpavusta
Ei kai sejään haittaa jos päälekkäin osuvat! Mullatessa perunoita voi juku härkäpapu katketa, mutta sitten syödään perunoita. Alkurivin niitä olen samaan aikaan riviin kylvänyt, vaan tahtoo loput unohtua ja sitten mennä tuolle "kepillä reikä ja papu sekaan" systeemillä.
Tänä vuomnna pääsiäis "ruohojani" olivat härkäpanut, nostin astiassaan ulos säiden armoille. oli yöpakkasta, lumisadetta ja kylmää vuoretellen. Maanantaina kiikutin ½ metriset härkäpavut kasvimaapalstalle ja osan erottelin tiheästä istutuksesta erilleen - saa nähdä mitä aurinko ja helle ovat tehneet…
Typpeen se jotenkin liittyi, oliko niin, että pavut kerää typpeä jota peruna tarvitsee? -Voipi olla, tai sitten ei:D