No tuohan oli hyvä tieto Valtsu Eli päällekkäin tai vierekkäin perunan kanssa, ei niin kamalan väliä. Siinä mielessä minullekin ajankohtainen että noita maatiaishärkäpapujen siemeniä on paljon kylvettävänä ja perunat on kuitenkin jo lähes kaikki maassa. Painelenpa itsekin niitä vaan sinne joukkoon sen kummemmin miettimättä
Floora muuten, jos sinulla on härkäpapujen tarvetta niin laita hölöä tulemaan.
juhannusperunat olivat lauantaina taimella:-)
Täälläkin on taimella muutama.
Tänään lensi perunat maahan.
Peruna kukkii, miten se oli? Viikko kukkimisen jälkeen vai alusta vois kattoo, onko siellä kettään:D (vartta kyllä piisaa,herra mies toppuuttelee,…mukulota laitettiin vaan alle 20)
Viikko kukinnasta juu ja kaikki perunat eivät kuki lainkaan, eli kannattaa tunnustelemalla kokeilla ,itä löytyy.
,Valtsu,tänksolot!
olin ollut perin huolimaton viime syksynä perunoita nostaessani ja siksipä keväällä alkoi perunoita nousta vääristä paikoista. ensin kitkin niitä pois mutta kun taimien mukana nousi isoja “siemenperunoita”, annoin parin jäädä paikoilleen. perjantaina nostin sipulipenkistä ja kurkkulavasta kaksi komeata vartta - 12 kpl isoja perunan kokoisia ja puolitusinaa pikkuperunoita. kolmelle aterialle riittivät.
aikaisemminkin noin on käynyt ja olen ajatellut, että mitähän jos perunan istuttaisikin jo syksyllä? ensi kevääksi aion toteuttaa aatokseni. "juhannus"perunat - 6 kpl - menevät syksyllä maahan; puolet samalla kuin talvivalkosipulit lokakuun puolivälin paikkeilla ja toinen puoli joulukuussa samalla kun kylvän porkkanan ja tillin. pahimmillaankin tulee vain kuuden perunan tappio, parhaimmillaan saan oikein aikaisin ens uudetperunat/silli-lounaan:-)
Meillä kans kävi just noin ja nyt on sit lajikkeet sekaisin. Viime talvi oli sellainen, kun oli tota lunta joka suojas ne paleltumiselta, näin mä ainakin oon asian ajatellut kun ei meillä koskaan ennen oo käynyt vastaavaa ja aina on perunoita jäänyt maahan. Tietysti joskus aina vaihdetaan paikkaa, mut ei joka vuosi. Nyt tulee sit muussi ja kokoperunat samalla…
Tällä kertaa täydellisiä!
Omamasta maasta nostettu uusi peruna on herkkuruoka. vaikka en enään jaksa vakoja vetää, nin jonkunlaiset kolot teen ja perunoita sinne hautaan ja satoa saan. On se vaan sen arvoista.
mummi,ei meilläkään ole kun jokunen pottu laitettu,mutta samaa mieltä olen! Viime kesänä oli juurimato ja edellisenä rupea,nämä laitettiin laatikoihin,sanomalehtiä alle ja uutta multaa päälle.
Olin ollut huolimaton perunan kanssa ja huomasin parin naatin ympärillä olevan ihan liian vähän multaa (on tietysti voinut, joku elukkakin käydä kaivelemassa). Osa perunoista on aivan vihreitä. Häviääkö se vihreys vielä niistä, jos peittelee huolella?
Wikke, olen siinä käsityksessä että se vihreä ei häviä eli peruna ei ole ruuaksi sopiva. Jos asia on toisin niin itsekin mielelläni kuulisin Istukasperunaksi vihreätkin soveltuvat eli jos otat omistasi talteen ensi vuoden istutusperunat niin sinne joukkoon vihreät myös.
Irsa samettikukkaa pitäisi istuttaa tai kylvää muutamia perunamaahan. Jotkut perunan tuholaismadot tykkäävät enemmän samettikukista ja menevät syömään niiden juuria. Sametikukka on viisas ja on myrkyttänyt juurensa joten mato kuolee. Pari vuotta ja maa on madoton. Luin jostakin. Ainakin helppo keino hävittää tuholaisia.
Hyvä tieto,mummi,laitankin ensi kesänä siihen vanhaan paikkaan sammaririvistön!
Kiitos Nuu, vaikka tieto ei ollut sellainen kuin olisin toivonut. Perunat on kuitenkin nyt hyvin peitelty, joten katsotaan, jos tilanne vaikka korjaantuisi kuitenkin. Kerron, jos näin käy.
Kyllä ne valitettavasti pysyy vihreinä…
Perunarivejä on tänään mullattu ts. peitelty hevonkakkioljella. Kertaalleen oli se jo tehtykin mutta mukulat kasvavat aivan pinnassa varren alla. Tuli mieleen että kun vettä eivät ole saaneet niin varmaan ne juurimukulat hakeutuvat kosteutta kohti eli tässä tapauksessa ylöspäin. Katsoin että istutuksen yhteydessä maahan laittamani lannoite- ja kalkkirakeet olivat aivan samanlaisina edelleen, ei ole tullut vettä jotta olisivat päässeet liukenemaan. Perunanvarret roikkuvat ikävästi, jotkut jaksavat vielä kukkia kuitenkin. Saa nähdä saako noista perunan kokoisia tämän kesän aikana
Ensimäistä kertaa tällä tontilla kasvatan perunaa. Kuivuudesta huolimatta on syöty hyviä puhtaita perunoita,ensi keväänä pitää lisätä aluetta.