Perunkoiso, Nicandra physaloides

Kiitokset tarjouksesta, sain jo!

Minulla oli viime kesänä perunkoisoja, kiitos puutarhanettiläisten siemenkirjeiden.
Siemenet itivät hyvin. Vaaleankirjavalehtiset taimet oli herkempiä ja niistä selvisi ulos asti vain pari tainta, vihreälehtisistä ei kuollut yhtäkään. Kasvit kukkivat lähes koko kesän.

Joko olette istuttaneet perunkoisonne? ensimmäistä kertaa kasvattelisin mutten tiedä koska siemenet pistetään multaan.

olen perunkoisot kylvänyt suoraan avomaalle.

Laitoin joskus maaliskuun aikana,en tarkalleen muista, nyt kylvän myöhemmin,tulevat pintaa aika nopsaan. Osan kylvän myös suoraan ulos.

Kiitoksia rinu ja satues, odottelen siis vielä aivan rauhassa.

Onkohan tämä joku jättilajike, sillä on kasvanut hurjasti. Tosin on ollut kasvihuoneessa jo kuukauden päivät. Ehkä ens viikolla nostan ulos.

Miten tuo perunkoiso oikein kasvaa? siis onko pensastava vai köynnöstävä?

Perunkoiso on pensastava. Olen kasvattanut sitä tosin varmaankin yli kymmenen vuotta sitten, joten nyt voi olla erilaisia lajikkeitakin, mutta kyllä se pensatava on. Puska ei sinänsä ole mitenkään ihmellinen, mutta ne kukat...

Kiitos pipu. Kylvin köynnöslaatikkoon hajuherneitä ja perunkoisoja. Hajuherneustä iti vain neljä yksilöä, perunkoisoista varmaan kaikki. Olkoot sitten tämän kesän erikoisempi systeemi, vain harvat kiipeilee ja useammat pensastaa. Kunhan sitten joskus kukkivat. kukkanen

Muutama kukka auennut. Vaalea väri johtuu siitä kun kuvasin auringossa, kukka on tummempi.

Näitä laitan ens vuonnakin kasvamaan, tässä penkissä kukki tulppaanit keväällä.

Kylvin kanssa perunkoisot keväällä suoraan maahan kun sain siemenet niin myöhään ja nyt kukkii ja varsi on huimat 10 cm korkea:)

Ihastuin perunkoisoihin myös ihan täydellisesti. Ensi vuonna varmasti taas.

MoonRiver, oletkos esikasvattanut niitä?

Esikasvatin juu. Olikohan huhtikuussa kun laitoin multaan. Tuntui, että joka siemen iti vähintään kaksi kertaan, terveitä ja voimakkaita taimia. Ilo kasvatella.

Kiitos, hyvä tietää! (Milloin kukkivat?)

Ensimmäiset aloittivat minun pihassa 19.6 ja koko ajan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu...ja kävin katsomassa merkinnöistä, että olenhan ne kylvänyt jo 4.3. Myöhempikin olisi riittänyt reilusti.

Kiitän! Miten niin myöhempikin olisi riittänyt?

Parhaimmat alkaa olemaan kohta minua olkapäähän saakka korkeita. Ajattelin, että myöhempikin kylvö olisi riittänyt, kun kasvutahti on noin kova. Tietenkin täällä on ollut tosi aurinkoista ja kuivaa, en tiä mitä olis tykännyt viime kesästä. Vaan olihan se kyllä kiva, kun jo kesäkuussa aloitti kukkimisen.