Petunia, Petunia

kuva

En ole mikään petunioitten suuri ystävä, mutta vaihtelu virkistää ja tälle kesälle laitoin lobelioitten sijaan petunia-amppelit. Ei ole tuuli onneks riepotellut pahemmin noita.

kuva

Valkoinen petunia teki yllättäen täysin pinkin kukan. Saman lajikkeen joissain kukissa on ollut muutamia pinkkejä raitoja. Nämä on Plantsusta hankittuja pistokkaita ja lajikkeen piti olla White Veranda, joka on kokonaan valkoinen. Kaikkien taimien kukissa on kuitenkin punaiset suonet ja joitain 'värivikaisia' kukkia. Mun piti oikein tutkia, että tuleeko tuo pinkki kukka samasta kasvista kuin nuo valkoiset.

kuva

Nämä ovat kaunis pari

kuva

 

nämä hassusti kaksvärisiä.

kuva

Tämä kesä on ollut meillä petunioiden mieleen. Taimet ovat vankkoja ja tuuheita. Osa on ostettu pieninä pistokkaina ja osa on omaa tuotantoa siemenistä. 

kuva

Hän on aika räväkän värinen.

kuva

Ja iso.

Tästä voi kehittyä vielä ihan kiva, (harvoja myrskyn kourista selvinneitä)

kuva

kuva

Kyllä tämä Kesänlapsen perintö-pettyyni on ns. runsas tapaus, kukkia puskee yhteen oksaan enemmän kun siihen mahtuu, aivan super ihana.

Olikohan kaks pistokasta kun viime syksynä sain, nyt tarttee varmaan ottaa 12 joita voi sitt ens keväänä monistaa.

 

Minkä niminen tuo valkoinen ylemmässä kuvassa on? Ihana hörsylä yhdistelmä.

Kyllä on hempukkaa ja hienoja molemmat. Minun petuniani vei sade jo kaksi kertaa mutta mulla on vain yksinkertaisia. En enää muistanutkaan, että noita on noin ihaniakin olemassa. Tuon vaaleanpunaisen tahtoisin hyppien keikkuen.

Vau; olettepa te kekseliäitä. Tuo annitaisen tuoliviritelmä on tosi hieno; samoin rayan “pölkk-saavi” istutelma on upea. Puutarhureilla on tosi hyvä mielikuvitus ja kaiket pitää hyödyntää.

Olen kerran saanut yhdeltä penttiläiselta uskomattoman upeassa “avaruussukkulassa” komean pionin ja sitä en unohda koskaan.

Valkonen riipahörsylä on lähtösin naapurin mummun viime kesäsestä amppelista joten ei nimestä hajuakaan.

(ihan luvalla pari pistokasta napsasin syksyllä)

On nämä hempukat ihania kuva

kuva

8.7. kehityskelponen tänään, alkaa olla tiivis tunnelma.

ruosteiset sai tänä suvena  valkoset koristeiksi.

kuva

Pettyynit iloisesti sekaisin

kuva

 

kuva


 

 

Kaikki homeiset yäk jne kun leikkelin pois niin osa ei ihan märänneistä alottaa alusta.

kuva

Hän oli valkonen Riippa.

 

kuva

Hempukatki muka vielä jaksaa.

Petuniat on tuntuneet nauttivan tästä kesästä. Viimeiset pari viikkoa niitä on joutunut kastelemaan ahkerammin.

kuva

 

kuva

 

kuva

Oijoi ja ohhoh, ompas ne runsaita, mikäs tuo viimenen on tarkemmin sanottuna? on meinaan super ihana.

Kaikki on Plantsun pistokkaista kasvatettuja. Kerratut on Proven Winnerin Conchita Doble sarjaa. Niitä on mulla neljää eri väriä. Tänävuonna ei  löytynyt sinisiä, mutta niiden tilalla oli kirjavia laventelin värisiä. Nää on aivan mahtavia parvekelaatikoissa ja amppeleissa.

kuva