Miksi nuo kerrotut petuniat eivät tee siemeniä? Haluaisin samaa väriä amppeleihin. Osto siemenpusseissa ovat värisekoituksia.
Kiitos tiedosta Genesee !
Monella kerratulla kukalla heteet on muuttuneet terälehdiksi ja siksi ne eivät pölytä itse itseään. En tiedä onko siellä kukan keskellä emiä, mutta jos ne tekisi siemeniä, niin niistä ei ehkä kasvaisi samanlaisia kerrattuja.
Sitä miten noiden kerrattujen hybridien siemenet saadaan alunperin aikaan en kyllä tiedä. Mulla kasvoi kerran kerrattukukkainen chili, joka oli kyllä veikeän näköinen. Se ei tehnyt kuin muutaman kippuraisen hedelmän, joissa ei ollut siemeniä kuin kolme kappaletta yhdessä chilissä. Siemenet oli alunperin Meksikosta kerättyjä Chile de Arbolin siemeniä, joten se ei ollut tarkoituksella kerrattukukkainen.
Nämä kasvattelin jostain siemenkirjeen siemenöisistä :)
Täytyypä etsiä paikkoja, jossa noita kerrottujen yksivärisiä siemeniä olisi tarjolla.Ensikesää jo suunnittelen.
Petuniapurkki puota möksähti päivänkakkaroijen sekaan, olokoot siellä.
Pistäydyin Vääksyssä äsken. Lauran Kaupan pihalla tapasin tällaisen. Melkein mustat kukat. Kännykällä tuli vähän suttu kuva.
Nuo tummat petuniat on hienoja. Minä tilasin talvella noita melkein mustien petunioiden siemeniä Virosta ja ovat kukkineet tosi hienosti koko kesän.
Climbing petunia, luultavasti lajike Purple Tower. Tässä yksi ainoa ostotaimi. Vähän ämpäriä isommassa ruukussa ja korokkeen päällä mitkä ei näy. Vieressä vihreä tynnyrinpuolikas mittana.
Kukat ovat oikeasti tummemmat.
Edellisen kuvan jättipetunian kesäpistokasruukku oli jouluun, eli koviin pakkasiin saakka kylmällä kuistilla, ihmeen kylmän kestäviä ovat. Jouluna toin sisälle, nyt siinä jo kukkii neljä kukkaa. Kukkien koko on n.kolmasosa kesänkukkien koosta.

Bumble , kun tuo kiipee niin kiipeekö tai siis kiertyykö ite vai tartteeko sitoa tai muuten avittaa ???
Meinaan, miullakin on muutama pistokas hengissä tuosta jättiläisestä.
Kyllä siinä jotain tukee on hyvä olla, muuten retkottaa viimestään tuulella, ja sitähän nykyään piisaa.Silloin myös oksia helposti katkeaa, paitsi saahan niistä pistokkaita. Tänä vuonna aion heti laittaa jonkin kehikon siihen päälle, esim. ison lampunvarjostimen luurangon, jonka läpi saa kasvaa.Tossa loppukesän kuvassakin näkyy jotain tikkuja keskellä.
Olin jo (melkein) päättänyt, että en enää mitään siemeniä tilaisi. Vaan tuollainen "kiipeilevä petunia" olisi kyllä ihan mahtava kokeilla. En ole kuullutkaan tuommoisesta..
Täällä sitä aina oppii uusia koukutuksia.
Bobbie, jos saan kevääseen meneen nuo kiipeilevät, niin voin lähettää pistokkaan, ne lähtee helposti kasvuun,viime kesänä juurruttelin lähes kaikki irronneet oksat, ihan vedessäkin tuli juuret helposti. Mulla oli syksyllä ainakin kolme isohkoa purkkia ihan pistokkaista, ja kaksi valtavaa purkkia missä ostetut emokasvit.
Saitte hullun yllytettyä. Justiin tilasin ja maksoin tuon siemenet
Kiitos bumble! tuopa olis hyvin kultaista sinulta. Ottaisin erittäin mielelläni pistokkaan keväämmällä. Olisi mukava kokeilla.
Varmaan jotain, siemeniä vaikka voisin laittaa sitten sinulle bumble. Katsotaan sitten.
En ole tuommoista petunioiden pistokkaasta lisäämistäkään itse kotona kokeillut. Ei ole pälkähtänyt mieleenkään, että niitä voisi pistokkaista lisätä kotioloissakin, taikka edes talvettamista ei ole tullut kokeiltua. Nuohan olisivatkin mielenkiintoisia uusia askareita kokeilla.
Selailin näitä petuniaketjun kuvia ja huomasin, että olin melkein unohtanut miten ihania ne ovat.
Juu, selviytymisvaraus vaan on, kyllä se vielä ehtii kupsahtaakin jos niikseen tulee. :)Vasta tammikuu.
Tottakai. Ei mitään paineita. Onhan tosiaan vielä puolivuotta rehujen ulkoilutus säihin. Jos sinulla sitten jossain vaiheessa jotain ylimääräistä tuntuu olevan niin kiskaise virtuaali hihastani. Jos muistat ja Jos jotain liikenee. Sehän olisi minulle vain bonusta ja ellei, niin tämähän on vain elämää ja hih.. sen mukainen normaali käytäntö.
Posti toi tänään kolmenlaisia petunian siemeiä ja pitihän niitä heti kokeilla…
Sunnuntaina tein kaupat tuosta köynnöspetuniasta(ja muutamista muista) englantilaisen myyjän kanssa ja nyt ovat siemenet jo mullassa