Ihan milloin vain voi ottaa pistokkaita. Ite oon saanut pistokkaat menemään talven yli helpommin kuin emokasvin. Joululle asti menny aina hyvin, sitten tullu joku viikon sisään äkkikuolema. Oisko päässy kuivumaan liikaa, tai kuusiko se on niin huono petunialle, tiijä sitten. Mutta pienet on paremmissa olosuhteissa. Pajunoksa petuniamaljakossa toimii ihan älyttömän hyvin juurien tekemiseen. Kannattaa kokeilla. :)
Miullapas on pitkästä aikaa tilanne se ettei ole ainuttakaan petunian pistokasta , enkä aio ees keväällä heitä hommatakkaan homehtumaan sateisiin.
Ei mennyt petuńian loput talven yli. Hain siemeniä. Maaliskuussahan noita pitäisi kylvää, laitan jo vähän kylvöön, että ehtivät ensi kesänä kukkiakin, niin jos sade ei taas haittaa![]()
Avasin pussin. Pussin päällä lukee että 30 siementä. Hyvä jos oli 15. Suurennuslasilla saa etsiä, kallita olivat, kaduttaa että ostin, olivat kallita. Melkein 6 euroa.
Veljeni toi viimme keväänä surfinian taimia Härmän puutarhalta. Kaikki viiskymmentä olivat todella topakoita taimia. Tänä keväänä ei veljeni tuo taimia.
Kylvin syksyllä talteen ottamani petunian (wave red) siemenet viikko sitten ja nyt itää jo, mukavaa.
Voi itku ku söpöjä pikkutaimia. Nyt harmittaa kun en kylvänyt yhen ainoaa petuniaa. Pitäiskö se kaupasta käydä hakemassa Orchid Mistiä yks pussukallinen. :Whistling:
Söpösiä ovat. En miekään laittanut petunioita yhtään. Monena vuonna kasvattanut,mutta nyt jäi. En saa niistä koskaan mitenkään komeita ja hienoja.
Jokos nyt olis petunien kylvöajat?
Kesäkukat ostettu. Ostin viisi petuniaa, kaksi rosaa, kaksi valkoista ja yksi valkoinen lilat raidat, kaikki kerrottukukkaisia. Noista saa vielä monta pistokasta ennen kesää.
Mulla on hurjat määrät viimevuotisten F1 amppelipetunioiden siemeniä terassille jääneissä purkeissa. Onko kenelläkään kokemusta minkälaisia jälkeläisiä näistä olisi odotettavissa?
Miten juurrutatte petunian pistokkaat. Olen leikannut muutaman pätkän ja laittanut suoraan multaan, epäonnistunut, ovat mätääntyneet. Laittaisin muutaman uuden, mutta mutta epäröin…
Minä oon laittanu maljakkoon veteen. Aika pitkä varsi pitää olla, kun ne tekee pitkin vartta niitä juuria. Ainakaan mulla ei ole pikkupistokkaat koskaan juurtuneet, mutta isot rötkyt kyllä hyvällä menestyksellä. Jos aikoo tehä juuria, niin ne ilmestyy alle viikossa. Rayalla saattaa olla kikkakakkonen pikkupistokkaille. Oiskohan se taikasana ollu kissanhiekka, jos en ihan väärin muista.
En raaskinut enää katkoa nuppuja pois, ihana Candyfloss.
Mä olen laittanut petunian pistokkaat multaan juurtumæn. Aluksi muvipussi löyhästi päälle. Hyvin ovat juurtuneet!
Täälläkin eka petunia on avannut kukkansa. Kukkia olisi voinut tulla jo aiemminkin, mutta leikkelin ekat latvat pistokkaiksi ja poistin niistä nuput. Minä olen juurruttanut aika lyhyitäkin pistokkaita kissanhiekassa kannellisessa laatikossa. Poistan pistokkaista alimmat lehdet ja tökkään varren pään juurrutushormoniin.
Kesänlapsi, mä kylvin tänä keväänä viimeiset sulta pari vuotta sitten saadut petuniansiemenet ja ne iti taas ihan täydellisesti
Mä tykkään hirmuisesti siitä Sparklersista
Se on mun lemppari ja joka vuosi sitä istuttelen parvekelaatikoihin ja se mennä porskuttaa niissä tosi hienosti. Syksyllä kerään siitä siemeniä, ettei pääse tuo ihanuus katoamaan mun kokoelmasta
Samoin hyvin ovat itäneet ne petuniasekoitukset joista tulee yksinkertaisia erivärisiä kukkia. Nekin siemenet olen saanut sulta joskus. Mulla on nytkin kodinhoitohuoneessa aivan hervottomat pöheiköt odottamassa siirtoa isompiin ruukkuihin.
Latvontaa seuraavaksi, piti kuitenkin ensin nähdä millainen kukka.
Kai nämä saa kukkia sisällä, tuskin toukokuussa voi viedä ulos…
Olen latvonut jo kolmesti. Nyt saavat kasvaa. Vaaleanpunainen kerrottu avasi ensimmäisen kukkansa.