Oma siemenkasvatti “Express Blue Sky”
Tämän kesän ainoa pettyyni, Maksaruoholta siemenet joululahjaksi .
Petunia axillarikset on alkanut kukkia. 19.8.2017
Hei, olen törmännyt netissä amerikkalaisilla sivuilla kesäkukkien osalta usein lajikkeeseen “Supertunia”. Tätä on kehuttu paljon että kukkii ahkerasti, ei tarvitse nyppiä kuihtuneita kukkia ja kasvaa nopeasti ym ym. Kukka näyttää paljon petunialta mutta em. muut super-ominaisuudet kiinnostaa. Ongelmana on että en tiedä mikä tämä kukka on suomeksi ja saako sitä Suomesta? Väri- ja kokovaihtoehtoja löytyy myös joka makuun. Onko tämä teille jollekin tuttu, millä nimellä tätä voisi puutarhoista etsiä?
Luulin ensin että kyse on miljoonakellosta mutta tulin siihen tulokseen että tämän täytyy kuitenkin olla jokin eri lajike. Näitä olisi niin kiva saada ensi kesän istutuksiin mukaan.
Ohessa linkki Proven Winners sivuille jossa esitellään tätä petunialajiketta:
https://www.provenwinners.com/supertunia_differences
Kovin on huono saldo tänä vuonna petunioista. Purple pirouette iti ihan OK, ehkä puolet. Toukat veti huiviin melkein kaikki. Nyt on kaksi pientä ruippanaa, jotka miettii ja nuilottaa. Koitan nyt koulia ne kunnon multaan, jos vaikka innostuisivat. Saapa nähä kuoleeko nekin. Muut siemenet ei itäneet lainkaan. Pitää vissiin ostaa bauhausista petuniat tänä vuonna. Höh.
Jotenkin olen luullut, etten oikein välitä petunioista, mutta nyt on kyllä mieli muuttunut…
Mulla on samaa. Itäminen oli hyvä, mutta onnistuin tappamaan taimia melkein kaikki. Kaksi jäi henkiin. Mutta piisaa sekin.
Tämän kesän ainoa petunia-purkki, nyt ei oo sateet pieksäny.
Iltatähdelle terveisiiii, (oli ihan pakko yhen antaa kukkia rauhassa)
Kannatti kerjätä Iltatähdeltä männä syksynä muutama pistokas, suht kookkaita ovat amppelit nyt ja näitä taitaa olla 7. Ja muutama 50cm loota myös. Kiittelen yhä vieläkin.
Ei hassumpi
Nämä vaan “paisuu”
Petunia värisekoituksessa oli näemmä kaikki erilaisia.
Vanhat itse kerätyt siemenet kylvin. Oli ylläri kun melkeen kaikki oli tätä väriä…
Mustia…
Petuniakylvöistäni jäi henkiin yksi taimenrääpäle. Se jäi viemättä ulos ja nyt se kukkii punaisin kukin eteisen ikkunalla. “Ruukkuna” on edelleen Profeel-purkki.
Aika vekkuli väri.
Tänään uskalsin laittaa ekat kesäkukat ulos, nyt toivon lämpöä.
Tää Plantsun pinkki röyhelö on varsin veikeä. Mukana myös tuoksu
Ekan kerran ikinä kasvatin petunioita siemenestä. Kahta väriä pistin riippuvia ja tää ’Silver’ aloitti kukinnan nyt jo. Onpahan vaan helppoja siemenestä lisättäviä
Onko totta, että pikkupetunioista (miljoonakello tms. mitä ikinä?) ei tarvi nyppiä kuihtuneita kukkia kukkapohjineen?
Muuan asiantuntija vakuutti näin olevan.
Sorruin ostamaan tuollaisen pikkupetunia amppeli-ihanuuden ja nyt tämän hoitelun kanssa epäröin.
Samalla ihmettelen sitäkin, että aivan tavattoman äkkiä kuivuu tuo pieni amppeli-pytty jossa kyseisen ihanuuden hankin… ei tuo mikään niin helppohoitoinen ole kun vesikannun kanssa saa vieressä päivystää… eli se on siirrettävä isompaan paljuun eli työtähän tämäkin vaan vaatii vaikka niin vaivattomaksi kehuskeli tämä “asiantuntija” ja varmaan olikin ilmielävä paikallinen puutarha-ihme.