perhoskukkaa, siemenet kylvetty toukokuussa suoraan ulos saaviin.
Talvella linnut puotelleet siemeniä. Varjelin koko kesän itäneitä alkuja. Kyllä kannatti. Nyt saa ihailla niitä aamukahvipöydästä ja alkaa jo odottaan, että kohtahan se alkaa taas se lintujen ruokintakausi.
Ooh, tuohan onkin mullistava tieto, että perhoskukka ehtii kukkia suoraan kylvettynäkin! Ei meinaan olleet mitenkään erityisen helppoja koulittavia ne taimet.
pensaskrassia. Ensikesänä tätä pitää panna isoja alueita. On tosi ihanan näköistä näin syksyllä, kun muut perennat on jo kuihtuneet.Olen miettinyt, josko tällä voisi pienentää nurmikkoalueita. Keväällä levittäis sanomalehtiä ekaks nurmikolle ja multakerros päälle ja pensaskrassi kylvös päälle tai mieluummin esikasvatettuna, niin kukkis aiemmin.
Köynnöskrassi myös kukoistaa vielä. Yleensähän krassi on erittäin arka hallalle, mutta nyt ei ole ollut kovin paljon hallaa.
Minulla viidessä amppelissa ja kukkakepissä keijunmekkoa. Siemenpallukoita olen löytänyt.
Sen sijaan roskakatoksen ja kuistin parvekelaatikossa ei löydy surfinian siemeniä. Useina kesinä kuistinlattialla on ollut paljon siemeniä, mutta nyt en ole löytänyt yhtään siemen koteloa.
Muistaakseni alkuperäinen surfinia ei tehnyt siemeniä vaan sitä lisättiin ainoastaan pistokkaista. Nykyään näkyy surfinia-nimitystä käytettävän melkein kaikista roikkuvista petunioista.
Kuinkahan aikaisin kosmoskukat pitäs laittaa esikasvatukseen, että kerkiäisivät kunnolla kukkia. Ovat yksiä minun lemppareitani.
Taitaa olla ihan sama mihin aikaan laittaa nuo kosmoskukat, kolme vuotta sitten kasvoivat pitkiksi hujakoiks, mutta kukkia ei näkynyt, toissa vuonna kukkivat melkein jo kesäkuusta alkaen ihan syksyyn saakka,tänä vuonna taas ei kukan kukkaa kerennyt kukkimisvaiheeseen, nuppuja rupes vasta tekemään. Sama paikka sama hoito eri tulos, hullukaan tiedä mistä tuollainen mahtaa johtua???
kitikattia komppaan - olen yrittänyt myöhään ja varhain kylvää; kerran tainnut saada edes jonkinmoisen kukinnan.
tänä kesänä ihailin kahdella naapurillani komeasti kukkivia kosmoksia ja kysyin samaa kuin pihapiiri. suorakylvö toukokuussa oli vastaus. molemmilta sain siemeniä, jospa se salaisuus onkin niissä…
kosmoksien kukinta taitaa olla PALJON kiinni lajikkeista! Kuten jo olen moneen kertaan todennut niin meillä kosmos (kerätty tienvarresta etelä-afrikasta) ylikukkii joka vuosi ilman mitään erikoiskäsittelyä ja siementää itse itsensä runsain mitoin. Värit olivat ensin vain sitä vadelmanpunaista, mutta nyt on jo kolmena kesänä ollut valkoisia ja vaaleanpunaisikin runsaasti!