Itse asiassa meidän insirööri luki… Oli muka niiiiin välinpitämätön akkain hörpötyksille, mutta kun silmä vältti niin siellähän se istui lamppu kourassa koneen ääressä… =DD
(Tuo ohjelinkki oli tässä työkoneella auki kun pähkin, mistä sen kuvan saa suurennettua
Mä tästä starttaan kohti Matkahuoltoa ihan just koht sillään - kiitos, Temsku!
Sen kuvan saa suurennettua, kun ensin klikkaa sivun pikkukuvaa, sitten sieltä koillisesta klikkaa sitä suurennuslasia ja hiihtelee hiirellä - osaanko enää tämän epäselvemmin selittää?
Joo, huomattiin että se oli se pikkukuvan klikkans mistä kiikasti. Sen jälkeen löytyi suurennuslasikin. ![]()
Kiitos Temsku!
Aivan loistavia lamppuja! Ja vielä vaihdettavilla uudelleen ladattavilla pattereilla! Isäntäkin hämmästeli kuinka paksua lasia niissä onkaan. Ja samalla tuumasi, että kauankohan saavat pihassa olla, ennenkuin katoavat jonkun muun pihaan…
Loistavaa, kiitos!
Lamput päässeet uuteen kotiinsa, saivat hyväksyviä kommentteja myös mieheltä ja pätkältä. Lasin paksuus ja lampun tukevuus oli kyllä positiivinen yllätys, vastaavia muovisia olen kaupassa katsellut. Kiitos Temsku vielä kerran!
Varsinainen valaisin päivä kun samalla reissulla hain sähköliikkeestä vihdoin sinne tulleet taimilamput.
Kävi muuten mielessä ihan sama kuin Liisukalla, että näitä ei passaa ainakaana pidemmäksi aikaa jättää yksinään pihalle, vaikka tähän suojatulle sisäpihalle tulevatkin. Lomien ajaksi pääsevät varastoon - onneksi ovat näppäriä siirrellä…
Juu en minäkään meinaa ihan lähelle postilaatikkoa ja tietä laittaa.
Eivät edellisetkään ole. Osa on siellä kasvihuoneissa ja pidänkin siellä, antavat iltaisin siellä kivan valon ja tunnelman.
Minäkin suunnittelin että pitää jotenkin “ankkuroida” maahan kiinni ettei vain lähde satunnaisen ohikulkijan mukaan. Meillä on suunnítteilla terassin laajennus ja ainakin muutaman ajattelin upottaa siihen.
Tulis jo maanantai ja pääsisisi hakemaan omat lamput matkahuollosta
Ei ole tollanen tullut mieleenkään että joku voisi ne pihalta varastaa, mitään ei ole koskaan hävinnyt vaikka kaikenmoista irto kamaa on pikin ja poikin mutta kertahan se ensimmäinenkin, "koputtaa puuta" varmuuden vuoksi.

Nämä lamput on kyllä aivan ihanat
Sopii mainiosti kukkapenkkiin juuri nyt kun paljon muuta ei näy...
Yksi lasikupu oli jossain vaiheessa harmikseni hieman särkynyt, mutta onneksi on edelleen käyttökelpoinen.
Eilen jaksoin valvoa niin pitkään että näin nämä toiminnassa, pimeähän ei meille tule kovin aikaisin. Kuva on hieman tärähtänyt...

Ostin jokin aika sitten sellaisia kivennäköisiä aurinkokennovaloja. Miten niiden kanssa pitäisi menetellä, kun ei valon valoa ilmesty niihin. Pohjassa oleva on-off-nappi on niin letku, ettei siitä tiedä kummassa asennossa ne ovat. Kolme kappaletta niitä on, ettei jokaisessa voi olla vikaa. Vika on minussa. Missä teen väärin. (Saikohan tästä nyt selkoa, kun oli näinkin typerä kysymys?).
Nehän vaatinee ainakin yhden kokonaisen auringonpaisteisen päivän latautuakseen, muistaakseni. Eli sijoituspaikka mahdollisimman aurinkoinen. Ja se nappi siinä on-asennossa. Ei pitäisi muuta olla, tosin siitä on vuosia kun mökille sellaiset ostin, tosin eivät tuon näköiset kuin sinulla.
Jos se napin asento on hankala tietää kummassa se on, auki vai kiinni, niin testaa. Tänään toisessa asennossa ja kennot auringossa -> pimeän tullen katsot latautuiko. Jos ei mitään valoa näy, seuraavana päivänä toiseen asentoon ja taas aurinkoa päivä ja illalla testi.
Kiitos paljon vastauksestasi, tätä olen jo yrittänyt kertaalleen, hiukan hutiloiden kylläkin. Otan uuden yrityksen testaukseen.
valtsu kysyhi toisesa ketjussa "Tarvetta olisi pihaalaisimelle, jonka voisi liittää suoraan pistorasiaan. Sellaista ei ilmeisesti ole olemassakaan, taitaa töpseli ja maadoitettu jossa toki (vikavirtakytkin on) pistorasia olla kuitenkin vaarallisempi yhdistelmä kuin suojatti, kiinteästi liitetty vehje?? Pihalla puuhailussa syksyllä tarvittaisiin lisävaloa muttei mitään valonheitintä sentään."
Siirrettäviä on olemassa, esimerkkejä täällä: http://www.lamppukauppa.fi/tuotteet/ulkovalaisimet-siirrettavat
Kiinteästi asennettua valaisinta (tai muutakaan sähkölaitetta) ei ulkotiloissa saisi käyttää "roikalla", vaan myös niiden sähköliitokset pitäisi olla kiinteästi asennettuja. Käytännössä tarkoittaa sitä, että johtoa ei saa kulkea suojaamattomana maan pinnalla, vaan johto pitää aina kaivaa maahan.
PihaValaisinta kaipaan. Tulisi kiinni seinään katoksen alle ja silloin tällöin laittaisin maadoitettuun pistorasiaan sen töpselin. Pistorasiasta otan sähkön silppuriin ja vesipumppuun tarpeen niin sanellessa. En siis jatkojohdolla kuljettaisi virtaa mihinkään. Kiinteästi asennettuna kai katoaisi virta maahan kaivetusta maakaapelista mistä henkitärkeä sähkö kalliisti asennettuna menee pihavalaisimiin ja kasvihuoneeseen.
Katokseen minä uskaltaisin tuollaiseen väliaikaiseen käyttöön laittaa vaikka jonkin sisälle tarkoitetun seinälampun…
valtsu, ulkokäyttöön suunnitellun pihavalaisimen voit laittaa katon alle seinälle ja vaikkei se ehkä ihan kaikkia määräyksiä täytäkään, niin uskaltaisin sanoa, että siihen voit liittää kaapelin ja pistotulpan. Kunhan kaapeli on ulkokäyttöön tarkoitettua (kumikaapeli), uv-säteily ja säänvaihtelu rassaa sisäjohdon rikki aika nopeaan ulkona.
Sisäkäyttöön tehtyä valaisinta en suosittele katoksenkaan alle, koska ulkona kosteusolot ovat ihan toisenlaiset kuin sisällä. Kosteus tiivistyy lamppuun joka ei ole suunniteltu sitä kestämään. muoks: siis jos on tarkoitus että valaisin on asennettuna seinään koko ajan.
Ulkokäyttöön tarkoitettuja valaisimia töpsykällä on ollut käytössä yli 20 vuotta. Kannattaa kysyä asiasta paikalliselta sähköasentajalta. (Jopa siitäkin huolimatta, että edellinen kirjoittaja muuttaa tekstiään. Tämä on keskustelupalsta, jossa mielipiteet saattavat vaihtua)
Yritin kovin etsiä, että olisin edes yhden sellaisen löytänyt ja linkin voinut laittaa. Mutta en löydä kuin ainoastaan heitintyyppisiä ja muita siirrettäviä.
Syyksi epäilen muisteluani, että sähköturvallisuusmääräykset vaativat kiinteästi asennetun ulkovalaisimen vaativan kiinteän asennuksen. En ole itse kiinteistösähköpuolella, niin ei tule noiden määräysten muuttumista niin seurattua. Ehkä on muuttunut, ehkä ei.