Minäkin kyselisin tuosta makeapihlajasta. Olen haaveillut aidannetta niistä tonttimme sille puolelle, jonka juuri saimme kunnostettua istutuskuntoon. Lähistöllä kasvaa aivan villiäkin pihlajaa. Minulla on ollut tiedossani yksi kotimainen kasvattaja, joka myisi taimia 20€ /kpl. Nyt tuli Kauppilan kuvastosta tarjous 13,90/kpl. Onko kenelläkään tietoa noista hinnoista enemmän?
Tavalliseen pihlajaan voi varttaa makeata pihlajaa ja tietysti muutakin, riippaa, orapihlajan muunnoksia ja tuomipihlajaa. Varttamisen oppii harjoittelemalla, mattoveitsi ja maalarinteippi ei paljoa maksa.
Kiitos kovasti rohkaisusta. Kannattaa alkaa harjoittelemaan.
Viron matkalla sain kourallisen valkomarjaisen pihlajan marjoja. Miten ne saisi itämään? Näyttävät kyllä aika kypsiltä.
Pese hedelmäliha huolellisesti pois, anna kuivahtaa ja kylvä. Tarvitsee kylmäkäsittelyn.
Laitetaan tännekin viestiä:
Sen verran olen saanut selville, että tänä kesänä istuttamassamme riippapihlajassa juhlii jo pihlajansarviruoste. Osasyyllisenä lienevät vieressä olevat kolme timanttituijaa, mene ja tiedä.
Mutta kysymys kuuluu: onko kellään kokemusta kyseisestä vaivasta?
Voiko sitä torjua? Leikkaamalla tms?
Mahtaako tuore taimi kyykähtää saman tien vai selviääköhän se moisesta loissienestä?
Itse pohdin joskus aiemmin samaa asiaa. Vastaus oli, että ruostesientä pihlajassa ei yleensä pystytä torjumaan kemiallisesti. Jos haluaa yrittää, on ruiskutus suoritettava heti oireiden alkuvaiheessa. Suositeltavaa on syksyllä haravoida kaikki pudonneet lehdet pihlajan alta pois, koska taudinaiheuttajat talvehtivat suotuisissa olosuhteissa ja kierre jatkuu. Muistaakseni pihlajassa ja katajissa viihtyy myös joku yhteinen ötökkä, mutta olikohan pihlajanmarjakoi vai mikä?
Täytyi ihan tarkistaa... ja pihlajan- katajanruoste eli pihlajansarviruoste, gymnosporangium cornutum oli kyseessä. Niinpä pihlaja ja kataja soveltuvat huonosti lähekkäin kasvatettaviksi - talvi-itiöt katajassa, kesällä pihlajassa.
Tämä se on vaan aina yhtä nätti...
No voi hitsin pimpula - kyllä on soma pampulainen. Taas tiedän mitä taimipaupassa katsastelen seuraavilla kerroilla.
Helmipihlaja on miun lemppari. Jos olisi tilaa, niin ehdottomasti istuttaisin.
Tässä kuva helmipihlajasta.
nätti
Ittellä kanssa tuo helmipihlaja, pari-kolmevuotias ja tykkään kovasti! En vaan oo löytäny tietoa että onko “hän” pensas, pusikko vai puu? Tiedot niin vaihtelee. Eikä tuo oikeen ittekkään tierä eikä ainakaan kerro! Roikootteloo oksiansa vähemmän kauniisti, laitoin nyt loppukesästä jotain tukea, oliskos kenelläkään kuvaa ISOSTA lajitoverista?
Muistatteko, kuka oli se penttiläinen taannoin, joka esitteli kuvien kera riippapihlajansa oksien taivuttelua monenmoisille mutkille? Olis nyt kiva nähdä, millaiseksi pihlaja on kehittynyt.
Oletteko keränneet pihlajanmarjoja jemmaan lintujen talviruokintaa varten? Marjoja näyttää tulevan hyvin ja jos ehdin ennen räksä- ja tilhiparvea, niin otan niitä talteen talvea varten. Säilyvätkö pahvilaatikossa liiterissä, jos unohdetaan hiiririski? Kellarikin olisi käytettävissä.
Kuivata pittää jotta säilyvät. Levittele vaikka sanomalehdelle aurinkoon. Jos terttuina keräät nehän voi ripustaa pyykkipojalla kuivatusnaruun (ja piiloon linnuita). Voiskos säilyttää "sipulipussissa" katosta roikkuen?? Joku viilipurkki siihennariin toppariksi niin ei hiiret pääse katosta narua pitkin aterialle. Kai niille pihlajanmarjat kelpaa kun pahvilaatikkoakin nakertavat.
Mulla on vaan vähän ollut mökiltä kerättyinä, omista pihjajista olen pienet kimput kerännyt jouluksi ja hienosteluvieraitten varalle. Ovat roikkuneet ullakolla, jossa ei hiiriä ole ollut.
Ah vielä, onhan joka syksy kerätty maljakkoon ilman vettä koristeeksi pihlajanmarjoja ja kun ovat kuivuneet on säästetty linnuille. Ja usein ne vedessäkin olevat pihlajanoksat tuppaavat unohtumaan ja kuivumaan, silloin homehtuneet varrenpäät (YÄK) ensin kompostiin...
Tuota “kerppunippua” olen suunnitellut, koska senhän voisi talvella suoraan siirtää roikkumaan puuhun linnuille. Toisaalta jos pihlajasta katkoo ronskisti oksia, niin puu ei ehkä tykkää. Kuivaaminen auringonpaisteessa ei onnistu, koska räksät ym veisivät ne päivän aikana. Saunanlauteille voisi kyllä levitellä ja tulisihan siinä tuoksuja saunaa lämmittäessä
Tontillamme Hangossa kasvaa sekä suomenpihlaja että ruosinpihlaja. Kummankin lajin yhtä yksilöä vaivaa jokin sairaus. Rungon alaosassa on noin 30-50 cm:n matkalla kuori rosoinen sekä sen pinta on musta, aivan kuin noettu. Tämä musta ei kuitenkaan tartu sormiin. Puut kärsivät selvästi sairaudestaan. Mitä näille puille pitäisi tehdä? Pääseekö tuosta sairaudesta eroon? Pitäisikö puut hävittää jotta tauti ei leviä muihin puihin?
Mikä neuvoksi?