Onko kenelläkään tietoa/kuvia köynnöspihlajasta? Googlesta olen löytänyt tietoa, että maanrajaan vartetut oksat tuettaisiin kasvamaan ylöspäin. Olisiko mahdollista käyttää köynnöspihlajaa roikkuvana esim. korkean muurin päältä alaspäin? Vai ovatko oksat liian jäykät? Jos oksat kasvavat n.4m pitkiksi, voiko niitä leikata? Haarottuuko köynnös leikkaamisesta vai tuleeko ruman näköiseksi?
Istutimme pylväspihlajia pihallemme 4 v sitten ja nyt yhden lehdet ja marjat aivan kuivuneet. Kovasti oli alkanut versomaan tyvestä ja uudet versot ovat kunnossa, ovatkohan ne vieneet kaiken energian?? Kaksi muuta pylväspihljaaa voivat hyvin, niissä ei ole tyvestä lähteviä versoja. Mitähän tälle huono kuntoiselle puulle voisi tehdä,onko vielä pelastettavissa?? Tyviversot jo poistin. Entä voiko nyt leikata riippapihlajan ylipitkiä oksia? Kiitos jo vastauksista!
Tyviversot eivät aiheuta yläosan kuihtumista, vaan ovat seurausta siitä. Alaosan silmut aktivoituvat kun yläosa kuihtuu. Yläosassa täytyy olla jotakin ongelmaa - en kyllä osaa arvella, mitä.
Paras leikkausaika lienee varhain keväällä, mutta itse uskaltaisin leikata pihlajaa myös kesällä.
Katsoin tarkemmin pihlajan runkoa ja siinä onkin aika pitkä halkeama tyvessä…siinä varmaankin selitys kuivahtamiselle.Onko mitään tehtävissä , vai täytyykö vaihtaa uusi puu?
Taitaa olla menoa nyt. Uusi taimi tilalle… Tyviversoista ei saa varmaankaan kasvatettua samanmallista puuta.
Tuurenpihlaja
Meilläkin on Tuurenpihlaja, hienot kukat tuossa kuvassa, juti. Onko kellään kokemusta Tuurenpihlajan juuriston koosta tai kuinka leveäksi latvus kasvaa?
Pituudeksi minulle kerrottiin sille tulevan 3-6 metriä.
Näinköhän se tuokin on vielä hankittava,mun isä oli Tuure:)!
No meillä on, ja kaunis kuin mikä. Ainoa että olen ilmeisesti joitain vuosia sitten saanut virheellistä tietoa puun pituudesta. Netissä puhutaan 5-10 metrin korkeuksista! Ohhoh! On hieman eroa tuohon pikkupuuhun, jonka luulin saaneni.
No niin, kysympäs nyt: Voiko makeapihlaja ja tavispihlaja ristipölyttyä sillä seurauksella, että marjojen maku muuttuu?
voi kyllä, mutta ei makeapihlajan marjat mitään hyviä ole muutenkaan
Tuleeko helmipihlajasta yhtä suuri kun tavallisesta?
Nimimerkillä: puista en mitään ymmärrä, mutta muutama helmipihlajan taimi kasvamassa;)
Pikkupuu tahi pensas sanottiin kun kuukletin. 3-4 metriin kasvaa, mutten tiedä onko nopea vai hidaskasvuinen. Näyttää kauniilta puulta! Siitä voipi tehdä myös yksirunkoisen puun , jos mielii. Nyt munkin alkoi tehdä mieli tuota puuta tässä sitä taas ollaan…
Hyvä;) Meinaan puuhamaalleni muutaman istuttaa, kunhan vähän vahvistuvat.
Itsekö kasvatit?
Siemenketjukirjeestä sain siemenet.
Taimet nyt tämän kokoisia.
Ai että nuin ihania siemeniä ketjukirjeestä! Onpa terveen näköinen taimi.
Onko kellään amerikanpihlajaa tai S. decoraa? Onko silmujen tahmeudessa oikeasti eroa kuten netti väittää, vai ero vain marjojen/tertun koossa?
mulla on, mutta marjoja ei ole tullut vielä siihen decoraan. Se toki näyttää ronskimman malliselta kuin americana, jolla on aika pienet marjat mutta isot tertut. Pitää tutkia niitä silmuja. Ne on tuolla siirteessä odottamassa että mä keksin niille täydellisen istutuskohdan.
Meilläkin piti siis olla molemmat nuo, mutta asiantuntijan mukaan S. americana nimellä ostettu puu on myös decora. Kuulemma yleisesti myyty väärällä nimellä.