Eihän 30 vuotta pitäisi olla pihlajalle ikä eikä mikään, tarkoitatko, että pihlajat ovat nyt pihallesi liian suuria, vai ovatko ne huonokuntoisia? En suosittelisi alasleikkausta, paranna näiden vanhojen oloja mieluummin, tai hanki jotain sopivampaa tilalle.
Tästä kaadettiin nelirunkoinen vanha pihlaja, oli huonokuntoinen ja liian lähellä rakennusta.Tossa näkyy yksi kannoista jossa oli lahoa keskellä, niinkuin muissakin.
kaadosta on nyt kolmisen vuotta, toll
anen pensasmainen siihen kasvaa, n.metrin korkuinen nyt, mutta siitä on jouduttu leikkaan paljon poiskin, kun piiskaoksat retkottaa miten sattuu.
Olen kyllä sitä mieltä että pihlajasta ei tule alasleikkaamalla hyvä. Niin kuin ei yleensäkään mistään puusta.
Pihlaja, niinkuin monet muutkin lehtipuut puskevat juurivesoja enemmän ku laki sallii, kun päärunko kaadetaan. Jos puskistuminen ei haittaa, niin siitä vaan. Rungollista suurempaa puuta saakin sitten odottaa kauan, pakkaavat jäädä puskamaisiksi.
Jos haluaa eroon koko puusta ja vesakoista, puut pitää ns. kaulata, eli vedellä nilaa myöden n. 30-50 cm runkoa paljaaksi kauttaaltaan.
Kiitos kaikille vastaajille! Puut ovat huonokuntoisia, ja siksi mietin niiden alasleikkaamista. Ne ovat myös todella suuria mutta se ei niinkään haittaa. Viime kesänä jo poistin aika rankalla kädellä kaikki huonokuntoiset oksat, mutta nyt tuli mieleen että pitäiskö ne pistää kokonaan matalaksi. Mut en halua niistä missään nimessä eroon, enkä halua niistä myöskään puskia. Joten taidan katsella, josko hoitotoimenpiteet auttaisivat!
Jos ne ovat alhaalta haaroittuneita, vanhimpia haaroja voi poistaa.
Ja-nan pihlajat ovat oikeastaan liian tiheässä, kunhan kasvavat. Pihlaja ei ole ehkä paras näkösuoja, kun oksisto on ajan mittaan ylempänä latvustossa. Jotain pensaita suosittelisin väleihin. Nyt voi vielä istuttaa kun pihlajat ovat pieniä.
No täyhtöangervo on perenna, kasvaa kyllä isoksi ja on kestävä.
Varmaan jossain ketjussa olisi hyvä pensasvaihtoehtoja - olikos täällä jossain "Mikä pensas näkösuojaksi?" -ketju? Hyviä vaihtoehtoja on kyllä paljon.
No täällä on ainakin jotain.
Meidän pihlajaan on ilmeisesti iskenyt ruostetauti, kun lehdet ovat ihan punapilkullisia ja osa täysin ruskistunut ja kaiken hyvän lisäksi siinä on kataja vieressä.Ne oli jo valmiina vierekkäin kun rakentamaan aloimme. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt tautiin ei ole hoitoa? Täytyykö pihlaja kaataa vai kataja? Vai molemmat? On vaan niin kinkkisessä paikassa kun siinä on vielä iso kivikin haittaamassa kaatoa.
Mullakin on ruostetäpliä yhdessä pihlajassa, eip’’ tuo haitanne. Uusi kevät, uudet kujeet…
Siinä oli jo viime kesänä tautia jollen väärin muista,mutta katotaan, ei ole ainoa pihlaja pihalla:)
Yksi ainoa Sorbus cashmiriana on itänyt… tähän mennessä. Varikset kaatoivat siemenrasian ja mullat menivät ympäri. Hyvä silti että yksikin tulossa 

Helmipihlajaa lienee mahdollista lisätä siemenestä. Katsoin että kivasti marjoja olisi… ja muuten kauniin syysvärin on myös saanut!
Juu onnistuu. Vuoden 2010 helmipihlajan taimet ovat nyt n 10 senttisiä. Itävyysprosentti oli hyvä, laitoin suoraan ruukkuihin syksyllä.
Valtsu, putsasitko marjan siemenen ympärltä?
Poistin marjamössön, liotin ja hieroin lusikalla teesiivilässä varovasti siemenet esiin. No on ne varmaan 20 cm kokoisia jos suoraan ylöspäin oksan ojentaa.
Minulla helmipihlaja on kotoisin Sauvon vaihtopäiviltä pari vuotta sitten n. 10 cm pätkänä saatu. Nyt se on monihaarainen ja pituutta ainakin 40 cm. Minä en ainakaan katko yhtään vartta vaikka onkin hontelo vaan annan olla noin ja laitan jänissuojan. Viime talvena puput katkoivat oksia.
Mulla on S.cashmerianassa monta kymmentä terttua marjoja - pitäisköhän tänä vuonna kylvää niitä lisää… aika hontelo parikytvuotias puu, mutta parempi syysväri kuin tavallisessa pihlajassa.
30-40cm korkeita taimia täällä viime vuoden kevät kylvöistä.
annaW, haluaistko lähettää miulle tuon pihlajan marjoja:)?