r&t:tä komppaan. - minulla ne kasvavat nimenomaan heinikossa, pihani ns joutomaalla, josta ruoho leikataan vasta kukkien kukittua ja toisen kerran syksyllä. siksi niitä siemeniä katteen joukossa päätyy kasvimaalle ja siellä sitten omia aikojaan kasvavat rikkaruohoina:-)
ja tupsukkia komppaan - kokeilemalla selviää kasvaako metsämaassa, joka kuitenkin lienee hapahkoa.
Kirjopikarinliljan alkuja havaittu! Odotan innolla kukinta-aikaa. (hah, meinasin vahingossa kirjoittaa "kukunta-aika", siitä tuli mieleen, että olen kuullut KÄEN kukuntaakin jo tänä keväänä!)
eltsu - kitkin parsamaalta sinne kompostimullan mukana joutuneet pikarililjat ja ruukutin puutarha-apulaistasi varten. saat merlinin luona taimenvaihtotapahtumassa ottaa mukaasi, jos sopii.
Pian kirjopikarililjatkin nostavat päätään.
Minun liljani sitten hävisivät ruohonleikkurin kitaan. "En minä siinä mitään kukkia nähnyt." Ja juuri edellisellä viikolla olin osoittanut, että itse jätin tarkoituksella ko. kohdan leikkaamatta, kun siinä on liljoja. Valikoiva kuulo ja/tai lyhyt muisti.
Seuraavat liljat on istutettava jonnekin muualle kuin nurmikolle, vaikka niittymäisellä nurmikolla nämä olisivat niin omiaan. En oikein miellä tätä kukkapenkkikasviksi.
Voi surku - minulle on käynyt samoin, muistan tunteen. Joskus järkevät kompromissit kannattavat : )
mai-lee, ihanaa!! P-A(kin) ilahtui kovasti, hän haluaa paljon näitä ihanuuksia penkkiinsä Hän pyysi myös kertomaan sinulle, että meillä on noussut kaksi kirjopikarililjaa ja toisessa on pikkuinen nuppu!
Kirjopikarililja availee kukkiaan. Aina yhtä suuri ihme tämä ruudullinen kukka.
eltsu, kerro apulaisellesi, että toinen parsamaalta pelastettu avautui ruudullisena (ks yllä:-)) ja toinen yksivärisen valkoisena (ks yllä taustalla)…
Nämä kukkivat keskellä Kultapalloja, Akilleijoja ja Voikukkia. Leviävät vuosi vuodelta ja tulevat ja lähtevät aina yhtä huomaamattomasti.
Tämä valkoinen on vain hyvin hillitysti ruudullinen.
mai-lee, kerrotaan Hän varmasti ilahtuu myös valkoisesta! Tänä kesänä teemmekin pikarien penkin valmiiksi, saavat sitten levitä sinne rauhassa. On ne niin suloisia
Laitan tämän kuvan tähän ketjuun, turhaan näille kaikille Fritillaria lajeille on omaa ketjua perustaa?
Fritillaria drenowskii
Sipulit ja mukulat -kirja sanoo:au/pv, vaatii kostean kasvupaikan, joka ei saa täysin kuivua kesälläkään. Lisäksi suositellaan kukkaniityille (joku ketjussa kyseli, pärjääkö luonnontilassa).
Mulla ei pikarililja kukkinut kuin oliko toisena tai kolmantena kesänä istutuksesta. Ja vain muutama. Hmm… nyt on istutettu lisää, saapi nähdä kuin käy.
Jättiläispikarililja? Vai puutarhuri maannut selällään kukkapenkissä…
Löysin viimeinkin kirjopikarinliljan sipuleita. Ovatko myyrien mieleen,ajattelin vain,että istuttaisinko ruukkuihin?
Väittäisin, että kirjopikarililjat eivät olisi myyrien ruokalistalla (ensimmäisenä), kasvaahan niitä niityillä ja Ruåttin Uppsalassa villiintyneenäkin. JOS olis myyrien herkku, näin ehkä olisi mahdolista. Tarkemmin en osaa kertoa, omani ovat liian kuivassa ja se heitä rajoittaa. Eli en ruukkuun laittaisi, vaan paikkaan jossa siementäisivät ja villinä kukkisivat. Ja mökillekin heitä lykkäsin, saas nähdä kuinka valtsun hurjasti kosteassa vielä kasvavatkaan
eivät taida olla. joutomaalla kasvavat ja leviävät itsekseen. vieressä on maa-artisokkaa, jota ei parane jättää talveksi maahan, jos itse tahtoo syödä. luusi, että myyrät ottaisivat pikarililjaa edes jälkiruuakseen, jos niistä yleensä tykkäisivät.
Månssonin Sipulit ja mukulat kirjan mukaan Ketareunapikarililja kasvaa vuoren rinteillä alasvyöryneen soran ja kivien seassa, läpäisevä kalkkipitoinen kasvualusta siis. Maa ei saa täysin kuivua kesän lepokaudellakaan. Talvella kuivaa, kesällä kosteaa, ei ihan meikäläinen ilmasto.
Istuta purkkiin, astiaan ja pidä vaikka viikko sisällä juurtumassa ja sittenviileän viileä paikka olis tietty hyvä. Kai tuolla lumikinoksen alla olisi ruukkuineen kaivettuna suojassa…? Pikkusipulit tuppaa kasvamaan vaikkei olisi juuria ja se ei tehnyt ainakaan minun kokeiluilleni hyvää viimekeväänä…
Pikarililjojen paras istutusaika on syksy ja tarkemmin syyskuu. Miten sinulla on nyt pikarililjan sipuleita ? Kasvupaikan tulisi olla aurinkoinen tai puolivarjoinen.
Minulle selvisikin jo miksi, kun luin muutaman aiemman viestin.