Pikarililja: Kirjopikarililja, Fritillaria meleagris

Kirjopikarililja
Kaikki viime syksyn pikarit nousivat ja noin puolessa näyttää olevan nuppuja. Tämä ensimmäinen auennut on ihanan näköinen, muttei tuoksu millekkään.

viime vuoden itäneissä nuppuja?

Viime vuonna istutettuja sipuleita siis tarkoitin.

Mulla on siemenistä kasvatettuja ja viime vuonna kukki yksi valkoinen. Nyt olen odottanut että tumma aukeaisi. Menin äsken katsomaan, niin koko nuppu oli hävinnyt! Onkohan joku lintu ollut asialla? Harmittaa, kun se oli sitten ainut nuppu tänä vuonna.
Ovat muuten kasvaneet ainakin seitsemän vuotta, ennen kuin kukkivat.

Tuo keltareunapikarililja on meillä kyllä talvehtinut useita vuosia ihan normikukkapenkissä. Ei leviä eikä lisäänny juurikaan, mutta kukkii uskollisesti joka kevät. Siis Uva-vulpis.

Mun kaikki on myyrät pistäneet poskeensa, samoin samasta kohtaa 30 kpl. uusia tulppaaneja:(!

(…ja niin kun odotin niden kukintaa:(

Pääsi yllättämään, yksi ainoa pikarililja alkoi kukkimaan. En edes muista minä vuonna olen sipuleita sinne istuttanut.

Meillä on alapihan kosteassa pellossa pikarililjat alkaneet leviämään. Nurmi on lammaslaitumena, kosteaa näin alkukesästä. Nyt ensimmäistä kertaa pikarit on isommalla alalla. Eikä niitä ole myyrät syöneet, siirrelleet ehkä. Ja meillä myyriä on ON !!!

Kosteammassa paikassa meilläkin se yksi ainoa tekee muppujaan. Paahteinen paikka ei ole ollut niille kertakaikkiaan sopiva, kun vielä syksyllä tämän muistaisin.

Miulla on semmonen käsitys että myyrät ei syö pikarililjoja niiden hajun takia (sipuli haisee), ja että niitä kannaittaisikin istuttaa muiden sipulikukkien joukkoon karkoittamaan myyrät hajullaan?

Miulla on nyt toista kevättä nuo kirjopikarililjat kukkapenkissä, ja niitten pitäisi olla niitä tummia ruudullisia, sellaisena ne olen ostanut, ja ihmetellyt miksi osa kukista ei värity, jäävät siis valkoiseksi, oikeastaan suurin osa kukista on valkoisia. Onko tuo ihan tyypillistä, vai olenko saanut samassa pussissa sekä tummaa että jotain valkoista lajiketta?

Joka vuosi saamme yhden kukan lisää, siis P-A:n pikarililja kasvaa. Aina tuota pikaria katsellessa muistan mai-leen :slight_smile:

Kirjopikarililja on niin mun lempparikukkia! Herkkä ja persoonallinen ;) 
(Noita Uva-vulpiksia laitoin 3 vuotta sitten pussillisen: ekana vuonna tuli yksi ja sitten ei enää sitäkään)

Maalis, ihan tyypillistä, että ostosipuleista tulee muuta väriä kuin pussissa lukee. Ei varmastikaan ole kysymys värittymisongelmasta.

Kyllä minunkin sipuleista on aina tullut sekä tummia että valkoisia, eiköhän tuo liene ihan lajiominaisuus?
Eikä sevväliä, on ihan mun lemppari, väristä riippumatta

lemppari myöskin, punainen kuin valkoinen <3

Melkein valkoisia.

Ja vähän kirjavampia.

Aaah, kirjopikarililjat on nupullaan. Ei malttais odottaa.

Mistä mun talvivalkosipulilootaan on hypännyt 2 kirjopikarilijaa? Ja “heittolootassa” on 1 kpl myös… En valita, en :slight_smile:

Valkoisia mulla on 2 kpl, ne olen vaihdoissa saanut, tosi kauniita nekin! Nyt ajattelin siirtää kaikki samoille kohdin vaihtopenkkiin, se näkyy olevan aika suotuisa paikka nuille :slight_smile:

Ihania nuo valkoiset, mulla vain punainen versio ja sitäkin vain pari kappaletta. Leviääkö kirjopikarililja? on mulle vähän outo kasvi…

…leviää. juuri noin kuin eltsu kertoo. perunamaassa, mansikoiden keskellä, valkosipulipenkissä, oikeastaan kaikissa kasvimaan kaukaloissa ja kasvimaan poluilla. keräsin niitä mökin edustalle ja isoon ruukkuun tänäkin kesänä mutta vielä olisi kitkettävä.

minulla leviäminen johtuu varmaankin siitä, että liian varhaisessa vaiheessa leikkaan joutomaan pitkän ruohon ja siellä kasvavien pikarililjojen siemeniä joutuu heinäsilppuun, jonka levitän katteeksi:-)