Pikarililja: Kirjopikarililja, Fritillaria meleagris

Tälle ei taida olla omaa ketjua?  Assyrianpikarililja.

Tummapikarililja Vakassa. Pienokainen muutti meille.

Eka satsi pikarilijoja hankittu :slight_smile: Juokkoon menee myös keltareunapikarililjaa :slight_smile:

Saako kirjopikarililjojen kanssa laittaa samaan penkkiin muita liljoja?

Kirjopikarililjan kasvupaikka ei saa tulla kesällä koskaan täysin kuivaksi, sopii hyvin veden äärelle, siihen kun valitset sopivat kaverit niin mikä ettei. Siementää itse, joten kovin rehevät kumppanit varjostavat. Mulla kasvaa mökillä savimaassa penkin reunassa, muutama päivänlilja samassa ja kuunliljoja.

Minulla kasvaa pikarililjat kaikkein paahteisimmalla paikalla mitä tontilta löytyy. Kun pari vuotta sitten hommasin näitä sipuleita, halusin varmistaa niiden säilymisen ja siksi istutin etupihalle "kukka-aitaukseen", jossa kasvaa mm. jaloruusuja.

Liljat ovat tänä keväänä komeimpia kuin aikaisemmin, korkeita ja suurikukkaisia ja niitä on paljon. Joukossa kaksi valkeaakin.

Vaikka paikka on tosiaan paahteinen, niin multa ei silti koskaan pääse kuivamaan, koska ruusujen takia kastelen kukkapenkkejä säännöllisesti. Nämä pikarililjat tuntuvat viihtyvän tässä oikein hyvin eikä kukkojakaan ole meillä vielä tähän mennessä näkynyt yhtään.

Kuva on huonohko, mutta liljat oikealla laidalla (punainen nuoli).

Mullakin kasvaa paahteisella paikalla, jota kastelen harvoin, jos on hyvin kuumaa. Se ei vaikuta siementävän - ei leviä ei vähene. Viitosvyöhyke voi vaikuttaa, ettei lisäänny.

Kirjopikarililjoja.

Hurmaavia! Mulla vasta varret 15-20 cm korkeita, kukintaa odotellessa…

Minä löysin kevään ensimmäiset liljakukot kirjopikarililjojeni kimpusta, ja niitä oli aika paljon. Ne saivat todellisen myrkkysuihkun (pyretriiniä) niskaansa, suihkutin jokaista joka liikkui!!!  En yleensä käytä myrkkyjä, enkä ole liljakukkojakaan ennen myrkyillä hävittänyt, mutta tällä kerralla olin päättänyt tän jo etukäteen. Nyt toivottavasti muut liljani säästyvät, niiltä ei ole vielä löytynyt kukkoja.

Ai hemputti, näihinkin voi tulla liljakukkoja. Olen kyllä vahtinut liljaistutuksiani, mutten jotenkin tajunnut näitä liljoiksi. Nyt heti metsästämään oransseja ötököitä.

Keräsin eilen kiropikarililjojen siemenet pussiin. Kannattiko? Vai pitäiskö vain varistella maahan saman tien?

Eiköhän ne maahan laitettuna osaa itse hoitaa kasvunsa. Muuten ei Upsalassa olisi pikarililjoja mättähät täynnä, Kungsängarnassa villiytyneenä on kasvanut 300 vuotta. Pidetään pikarit kostealla kasvupaikalla niin ei ongelmia, tillipionista vähän syrjempään, ehdotan. Olen kerännyt siemeniä ja laittanut yhteen alueeseen monet kerrat, paljon on kukkia enkä tiedä yhtään ovatko sipulit jakaantuneet vai siemenkasvustoakin jo lisänä. 

Kirjopikarililja-purkin ostin myös. Oli yksi valkoinen kukka kirjavien seassa. Toivottavasti säilyvät että saan laittaa sipulit keväällä maahan.

kuvaT​uon edellisen purkillisen pikarilijoja olen laittanut maahan aikoja sitten, kun alkoivat kuihtua. Kyllä olen yrittänyt saada pikarinliljoja pihaan, vaikeaa on ollut onnistuminen. Viime viikolla ostin purkillisen valkoisia pikarililjoja ja aion siirtää ne maahan tänään. Laitan vaikka ämpärin tai jotain muuta yöksi peitoksi etteivät  palellu, viime yönäkin oli -4 astetta, ehkä allekin. Nämä kuvakoot on kyllä julmettuja.

Täällä on ollut kirjopikarililja terassilla odottamassa että yöpakkaset vähenisi. On niin ruippanat varret että en uskalla vielä päästää kesälaitumelle.

Minulla tuo valkoinen jatkaa kukkimista kun pääsi penkkiin.

Tässä kirjopkarililja, kahdessa paikassa on nyt kasvamassa, vihdoin onnistaa.

kuva

Ihan kohta aukeaa!

kuva

Viime vuonna kirjoitin kuukautta aikaisemmin pikarililjan kukkimisesta. Nyt tämä kirjopikarililja on kukassa, valkoinen aloittelee.

Miun pikarililjat nosteli kauniisti päätään jo,mutta otin ja siisrisn ne uuteen penkkiin. Saas nähdä ottivatko pahaa siitä ja tuleeko kukkia vai ei. On kyllä yksi miun lempi kukista keväällä.