Festiva Maxima, ensimmäinen pionini. Nyt on kasvamassa joku nimetön vaal.pun, kohta sekin kukkii. Karl Joku… ei vielä osaa kukkia…
…sit tää yksinkertainen nimetön, kukki toukokuussa
Minun mielestä tuo voi olla ruusupioni mutta kuolanpioni on hyvin saman näköinen. Ruusupioni on tosi matalakasvuinen ja kuolanpioni iso ja runsas.
Nuo minun täällä olleet ei ole ainakaan juhnnuspionia minulla on sitä muutama kpl ja on ihan erilainen. Nämä on ihan perus kiinanpionin näköiset ja n 30 vuotta sitten istutettu. Siksi arvelin tuota sarahia. Mutta juu se karl roosenfeltti on yhtä hyvä mahdollisuus. Auli
Olisiko nyt kuivana keväänä istutetusta pionista viisautta leikata avatutumassa olevat kukat maljakkoon? Jaksaisiko kehittää paremmin juuret ja kukkia ensi kesänä? Viimevuotisiin kun ei ole tulluet edes nuppuja ja luin pioniketjusta 1 tälläistä tehtävän.
Nimim todella epätoivoinen ja -tietoinen
Paha kysymys, pioni on pioni ja sen mielenoikuista en osaa sanoa.
Jos on paljon kukkia tulossa, niin voisihan niistä ainakin osan leikata maljakkoon koristeeksi.
Saattavat näillä keleillä mennä jopa maljakossa kauemmin kuin pihalla.
Olen siirtänyt pakosta jonkin verran pioneja ja siirron jälkeen ottaa helposti kolmekin vuotta ennen kuin tulee kunnollista kukintaa.
Siirsin muutama vuosi sitten sinne tyttären luokse evakkoon aika paljon pioneja ja en ole raaskinut niitä uudelleen siirtää ja nyt alkavat kunnolla ottaa kokoa ja kukkia uudelleen.
Toki astiataimi on eri asia kuin “siirtolohkare”.
Saattaa sit kuitenkin olla kuolanpioni tuo minun yksinkertainen pinkki. Kasvaa isona,rehevänä puskana. Isot siemenkodat sillä on.
Tässä on se nimetön vaan.pun hempukka. Vaikea varmaan nimeä hälle keksiä.
Kyllä se sitten varmaan kuolanpioni on, minullakin on kuolanpionissa isot siemenkota möllykät.
Tuossa ruusupionissa on pienet siemenkodat ja se on sirorakenteinen kaiken kaikkiaan, sitä ei voi ronskiksi ja reheväksi nimittää.
Lehdet ja kukat on kyllä hyvin saman malliset.
Nätti tuo vaaleenpunainen, ei ole liian iso ja kerrattu.
En tykkää niistä kaikkein muhkuimmista pioneista, kaikkein mieluisimpia minulle ovat vähän kerratut ja vuokkokukkaiset.
Näin eilen yhdellä naapurilla kauniin valkoisen kerratun pionin. Kukka on kaunis, mutta tuoksu on huumaava. Nimeä hän ei muistanut, mutta arveli sen olevan joku kuningatar. Voisi olla tämä https://www.kelways.co.uk/product/paeonia-blush-queen-herbaceous-peony/8434/ blush queen. Vielä en ole Suomesta löytänyt. Mitä muita tuoksuvia pioneja on?
“Duchesse de nemours” on valkoinen kerrattu ja aivan ihanan tuoksuinen.
Kiitos valtsu ja suokukka. Kirjoitin muistiin. Muutkin värit kelpaavat. Se on se tuoksu jota kaipaan
Ole hyvä, Katopa vielä Puutarhanetin artikkeli: Pioni on puutarhan kuningatar. Sarah Bernhard, vaal pun on tuoksuva ja Festiva Maxima, valk. Yleensä valkoiset ovat tuoksuvampia.
Silloin kun olen pioneja hoitanut olen tehnyt ohjeen mukaan. Nyt ne ovat olleet hoitamatta useamman vuoden joten jäljellä on muutama joista sitkein on Olga.
Tämän hetken kukintaa.
Jatkuu…