Hei, tähän samaan ongelmaan olen nyt törmännyt, kuin mistä puhuttiin viestiketjun alussa. Pari sitkeää ampparia yrittelee pesänrakennusta kasvariin, jo viidettä päivää. Sitkeästi olen joka ilta hävittänyt päivän rakennelmat, mutta jo aamusta on taas uusi pesänalku työn alla. Nyt olis purkillinen myrkkyaerosoliakin haettu kaupasta, mutta vähän epäröin sen käyttöä, kun kasvari on täynnä syötäväksi tarkoitettua. Oletteko te muut myrkyttäneet kasvarissa? Kuinkahan sitkeä ampiainen on, kauankohan se jaksaa aloittaa aina alusta uuden työmaan?
Nyt en yhtään muista, kirjoitinko tänne sen, kun eräs mehiläiskasvattaja kertoi, että karanneen pesäyhdyskunnan kerääminen säkkiin on valtavan helppoa, kun parven vaan ensin kastelee sumutinpullosta vedellä.
Appivanhempien savupiippuun parkkeerasi muutama vuosi sitten tuollainen karannut mehiläisyhdyskunta... siinä oli hepakkaa kerrassaan! Tarhuri tuli sitten ja pyydysti jollain konstilla sen kuningattaren sieltä pesään, ja muut seurasivat sitten kiltisti sitä jonkin ajan päästä. Älkääkä kysykö miten se sen kuningattaren sieltä sai, mutta käsitykseni mukaan iso läjä mehiläisiä on tuossa tilanteessa kuningattaren ympärillä "suojelemassa" (?) joten sen ainakin löytää helposti kavereineen.
Appivanhempani olivat myös nähneet parven tulon, ja se kuulosti jonkun moottorihärvelin pörinältä, ja aikalailla kauhistuivat kun se lensi suoraan savupiipun päästä sisään!
Missä kaikki ampiaiset ja kimalaiset? Ei sillä että niitä tokkuraisia ampiaisia jotka pistää lojauttavat tuon tuostakin kun ovat sitä mieltä että "vadelma johon kyntesi iskit kuuluu muuten minulle!" Mutta noin pölytyshommia ajatellen... Jossain oli puhetta ollut että jokin virus on niihin iskenyt mutta itse en ollut tästä kuullut, eilen vain käytiin tuolla Savonmaan puolella yhdellä taimistolla niin alkoi pappa kysellä että mites sitä pörriäisiä teidän kulmilla.. Eikä niitä toisiaan ole. Mites muualla?
Ampiaiset ovat jokseenkin kadonneet. Kouvolan sanomissa (muistaakseni) oli asiasta juttua, mutten muista kuollakseni mikä oli niiden katoamisen syy. Joka tapauksessa fakta on, että niitä ei ole nyt niin paljon kuin useimpina vuosina. Harmittaa kun en painanut juttua mieleeni, mutta se oli asiaa sarjassa "ei tarvitse muistaa".
Niin ovat kimalaisetkin vähissä. Vatussa kaksi päivää eikä kumpanakaan yhtään kimalaista tai ampiaista. Normaalisti vattupehkoissa törmää vattuja syöviin ampiaisiin ja niiden pesiin. Asiantuntija epäili TV:ssä syyksi jotakin tautia. Itse lisäisin vielä sen, että varmastikin olivat talvehtineet emot melko huonossa kunnossa ja siten alttiita sairauksille. Horrokseen menon jälkeen tuli syksyllä pitkä lämmin kausi, joka varmasti häiritsi talven viettoa.
Onkohan ampiaisilla hajuaistia ollenkaan, olivat tehneet pesän vm 68 Massey Fergusonin koneistoon, luulisi saavan haistella koneöljyn ym. katkua aamusta iltaan ja välillä moottorikin kuumenee aika tavalla, en kyllä uskaltais ajella minä massikalla amppariyhdyskunta kyydissä.
Olipa muuten sitten ahne ampiainen eräissä grillijuhlissa kuokkavieraana. Terävät sakset tai puukko tuntui olevan myös matkassa.
Tässä leikataan kanankoipea urakalla.
Eikös meinaa ihan heti irrota, vai mikä viivyttää. Niskat taitaa mennä ennen nurin, ennen kuin pala irtoaa.
Nyt se lähti irti ja ei kuin pesälle tai jonnekin. Ja tätä tuo raitapemppu toisti kymmeniä kertoja. Minä väsyin lopulta seuraamaan sen touhuja. Mahtoi tulla kylläiseksi.
Hei, aloittaisin uuden keskustelun koko Suomen ampiaisista ja kimalaisista. Itse asun Turun lähistöllä ja tänä kesänä ei ole meillä ollut yhtään ampiaisia ja kimalaisia tippuu taivaalta joka päivä. Lapset ovat jo niille hautuumaan rakentaneet.
Kertokaa kokemuksia, onko niitä jossain päin Suomea ?
tinankontilta kysyisin, et oliko siinä pesässä elämää ?
Nämä keraisin hetki sitten pihalta, en ole ennen nähnyt näin paljon putoilevia kimalaisia. Aurinko paistaa ja kimalaisia löysin kolme kappaletta kukkapenkistä.
RosMarinalle, pesässä ei ollut elämää. Valtava se kummiskin oli ja nyt on löytänyt paikkansa hyllyn päältä. Vähäisenä olen itsekkin pitänyt pörriäisten määrää. Mistähän johtuu?
Meilläkin noita kuolevia kimalaisia löytyy pihatieltä “pilvin pimein”. Luulin, että syynä olisi ollut kaksi maa-ampiaisten pesää, jotka ovat ilmestyneet ojanpenkkaan loman aikana, mutta ehkä tuo sitten onkin jotenkin yleisempi juttu. Ampiaiset kyllä sitten syövät ne kaikki kimalaisten raadot.
Niistä maa-ampiaisista kuitenkin haluaisin eroon. Olen ampiaisille jo melko immuuni, kun niitä pörräsi Ukrainassa tänä kesänä oikein urakalla. Hätisteltiin niitä pois kuin kärpäsiä ikään. Mutta kaksi maa-ampiaisten pesää pihatien kupeessa ei oikein innosta. Ruohotkin pitäisi päästä sieltä leikkaamaan ja naapurissa on kolme pientä lasta ja neljäs tulossa. Onko ideoita, millä niistä pääsisi eroon? Mies eilen illalla jo suihkutti sinne jotain vaahtoa (myrkkyä), mutta ne ovat ehtineet jo rakentaa uudet suuaukot.