Eikö kukaan osaa neuvoa keinoa päästä eroon maa-ampiaisista.
Minen ole päässyt vielä eroon kanalanvinttiampiaisistakaan, vaikka olen niille kaikkea epämiellyttävää yrittänyt tarjoilla. Eikö maassa pesiville voisi tarjota vaikka pari ämpärillistä kiehuvaa vettä tai pitää nuotiota siinä reiän päällä?
Kaupunkialueella ei nuotion pitäminen onnistu. Pitääkin kokeilla sitä kiehuvaa vettä.
Mut jos se nuotio oliskin vaan kupillinen lamppuöljyä ja tulitikku perään?
Meillä oli joulupäivänä ampiainen mökillä. Ensin luultiin että on iso raatokärpänen herännyt jostakin kun pörisi lampun kuvussa, mutta kun tuli esiin niin todettiin sen olevan tosi iso ampiainen. En tiedä mistä tuli kun koko kesänä ei näkynyt ampiais pesää missään mökin lähettevyllä. Lehdestä sai ja takkaan joutu onneksi huomattiin ettei keriinnyt ketään pistään kun oli lapsia ja eläimet jotka olisivat sittä äkkiä kiinnostuneet varsinkin kissat.
Onhan se trendikästä pitää jouluampparia kun kaikilla muilla on tavallinen joulukärpänen… ;D
Meidän vuokramökillä oli eilen myös iso ampiainen ja en kyllä muista ennen talvella sisällä nähneeni…
(Meillä on pieni leppäkerttu! Olen siirrellyt sitä huonekasveihin ja aina löydän sen uudelleen jonkin ikkunan karmin puolivälistä)
Mumimyyn ja Alishan tonteilla on kesällä yksi ampparipesä vähempi! Kuningattariahan niiden täytyi olla.
Mumimyyn ampiaiselle on hyvin järkevä selitys: Ampiaiskunigattaret talvehtivat täysikasvuisina perustaakseen sitten yhdyskunnan seuraavana keväänä. ampiainen on valinnut talvehtimispaikakseen halkopinon ja on tullut mökkiin kannettujen halkojen mukana. On sitten iloisena herännyt kesän lämpöön ja hakeutunut valoon.
Ampiaiskunigattareksi sitä epäilin kun ne työläiset kuolee syksyllä ja on minusta hyvä jos yksi pesä tai kaikki pesät häviäisi en yhtään tykkää ampiaisista jos jostakin pesän löydän heti sen hävitän. poltto puitten mukana se varmaan sisälle tuli.
Apua! Avokompostissani on ampiaispesä. Aivan kirjaimellisesti sohaisin sitä vahingossa ja sain kaksi tosi kipeää pistoa, myöhemmin menin tonkimaan lisää ja sain taas kaksi pistoa. Miten pesästä eroon? Kemiallisia myrkkyjä en haluaisi käyttää, koska kyseessä on komposti. Syksyllä/talvella homma varmaan hoituisi helpommin, mutta en voi pysyä poissa komposteiltani niin kauaa! Kuumaa vettä?
Tähän minäkin haluaisin kuulla vastauksen. Sohaisin myös maassa olevaa ampiaispesää, tarkoitus oli rakentaa kukkapenkki paikalle. Heitin toistaiseksi pressun koko alueen päälle, ja tukin kaikki reunojen aukot. Ja nyt odottelen…
Jos kastelisi sen? Viet letkun pään sinne varovasti ja sit vettä. Eivät kai tykkää asua märässä?
Niin, kyseinen kompostikasa olikin sellainen kuiva risukasa, johon olin talven ja kevään aikana kerännyt perennanvarsia ym. tarkoituksena silputa niitä myöhemmin märemmän aineksen sekaan. "Oikeaoppiseen" sopivan kosteaan kompostiin eivät ampiaiset varmasti pesää tee.
Minulla ei vesiletku valitettavasti ylety kompostille asti, mutta jonain päivänä aion laittaa ylle paksun kumipuvun (sadevaatteet) ja kaadan sinne muutaman kannullisen kiehuvaa vettä!
En mitenkään vihaa ampiaisia (enkä yleensä pelkää niitä), niillä on oma paikkansa puutarhan ekosysteemissä, mutta tuo pesä on nyt kerta kaikkiaan väärässä paikassa. Tiedän, etteivät ne tahallaan hyökkää kimppuun muuten kuin pesää puolustaessaan.
Muutaman kerran olen saanut kimalaisen piston häirittyäni niiden puuhia kukkapenkeissä kahlatessani, mutta ampiaisen pisto on noin 20 kertaa kipeämpi tapaus. En todellakaan halua, että lapset joutuvat alttiiksi näitten kiukkupussien raivolle.
(MoonRiver, jätä vaan se pressu siihen vuodeksi, saat hienon rikkaruohottoman pohjan kukkapenkillesi. Kaksi ampiaista yhdellä iskulla! )
Nyt on sopivan viileä sää. Pesälle voi mennä keskellä yötä ja siepata koko höskän muovipusiin.
Yksi hyvä keno on polttaa koko risukasa.
"Tämä se luteita rassaa", sanoi entinen mieskin kun mökki paloi.
Luin tosiaan jostain, että kannattaa toimia myöhään illalla tai yöllä, kun ampiaiset ovat palanneet pesäänsä. Mutta miten se muovipussi sitten hävitetään?
Sisäinen pyromaanini herää. Polttamisessa on kuitenkin se ongelma, että risut ja pesä ovat muovisessa kompostikehikossa. Sitä paitsi täällä ei saa ulkona polttaa roskia. Ja joukossa on jonkin verran varsin kosteaakin biojätettä. Joten se siitä sinänsä hyvästä vinkistä.
Pussin voi :
1. Polkea littiin maata vasten
2. Polttaa saunan uunissa
3. Suhauttaa sisälle jotakin hyönteissumutetta
3. Antaa olla suljettuna, jolloin ampiaiset kuolevat aikaa myöten hapen puutteeseen
4. Upottaa veteen kivipainon avulla
5. No hyvä on. Sanon sitten jonkin eläinystävällisenkin tavan eli sen pesän voi viedä riittävän kauas ja avata pussin. Ampiaiset ehkä aloittavat uuden pesän rakntamisen siihen vierren ja vievät toukkansa ja kotelonsa siihen.
Nokkela keinot keksii! Minulle tuli mieleen tuo 1. , mutta minun tuurillani kuitenkin pussi halkeaisi ja ampiaiset hyökkäisivät kimppuuni kahta vihaisempina.
Käytä tuota vitosta. Jos kummiskin ne pussiin otat, niin miksi et antaisi niiden elää muualla, kun se on niin helppoa kuin vaan viedä pussi autolla (kävellen, pyörällä) jonkin matkan päähän, avata ja jättää siihen.