Palstan porkkanat nostettu. Oli 60-70 metriä kylvöjä. Tuli aukkopaikkaan kun ei itänyt. Ala n.8,metriä pituus ja leveys 190cm. (Itselle muistiin, 15+15+50+15+15+50+15+15 myös 40cm käytävä kävisi) Yhteensä n. 60 kiloa porkkanaa.
Huuhdoin ja säilöin n 60 litran saaveihin yhdessä kosteahkon kasvuturpeen kanssa. On kokemusta, että on säilynyt kohtalaisen hyvin. Kuohkeaa ja porkkana kasvattaa siihen “hiusjuuria” ja kuulemma nuo hiusjuuret edistää säilymistä.
Turvehan ei saisi olla lannoitettua.
Säilytys ensi alkuun ulkolämpötiloissa ja sitten maakellarin eteiseen ja talvella kellariin sisälle.
Porkkanan suursyömärin aamupala, talvikauteen harppasin jo.
Vedän vaot syksyllä valmiiksi. Ja kun ei enää ole vaaraa, että itävät talvella, niin kylvän ja peitän siemenet hiekalla.
Kun aloitin nämä talvikylvöt, niin kylvin joulukuun alkupuolella. Sitten siirtyi joulun jälkeen ja vimpat on ollut helmikuussa. Näin paljon ilmasto on lämmennyt talviaikaan.
Meillä.porkkanat ja nauriit kasvoivat hyvin.Arvatkaapa,montako naurispuuroa olen jo keittänyt? Harmi,kun herneet eivät saaneet edes itää rauhassa.Nekun oli jo viety heti kylvön jälkeen.Jos vielä ensikesä eletään,niin kai niille täytyy harso.laittaa?
Minä kylvän porkkanat mahdollisimman aikaisin keväällä. Joka toiseen riviin laitan istukas sipulit. Vanha tapa laittaa kumppanuuskasvit suojelemaan molempien matoja.
Tänä kesänä oli itäny piiankielen siemeniä samaan penkkiin. Annoin niidenkin kukkia siellä seassa. Ei haitannut yhtään ainakaan sipulin eikä porkkanan kasvua.
Ehkä oli kasvimaaksi vähän oudon näköinen mutta ei siellä mitään muuta ylimääräistä kasvanu.
Isäntä vähän kyseli että mitä tuossa on tarkoitus kasvattaa. Sanoin vain että antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. ![]()
Sipulit kasvoi liiankin isoiksi ja porkkanasato oli todella hyvä.
Kylyvän porkkanat heti ku maa on muokattavissa keväällä,peitän mullalla ja heinäkuun lopulle piän harson sisällä.Seassa voi olla kehäkukka ja ruiskukkaa,ei haittaa.Hyvä sato on yleensä tullu.
Suurin osan porkkanoita nostettu. Harmi vain kun ei oo säilytyspaikkaa. Täytyy jakaa siskoille. Hyvin kasvoivat ja mitään ötököitä täällä ei ole näkynyt.
Fenkooli ja munakoiso on suunnitelmissa ens keväänä.
Meilläkin oli ensikerran itse.pikkutyttö kaivamassa meidän omasta pellosta porkkanoita ukin kanssa.Voi sitä riemua,kun kehuttiin pientä kolmevuotiasta.Hyvin onnistuikin nyt porkkanat
rran
Porkkanaa on vielä varmaan 30 kiloa jäljellä.
Katsoin että porkkana on satoisampi kuin peruna, joten ehkä lisää porkkanaa. Nyt kun palstan maa on porkkanalle sopivaakin. Kun kerran joutuu käymään kastelemassa, niin kastelee samalla hiukan isomman alueen.
Minullahan oli se leikkimielinen makutesti viime syksynä. Jos porkkanan makuun ei erikseen keskity niin porkanat maistuu samalta, joten satoisuus on se joka ratkaisee. Näissä talviporkkanoissa.
Porkkana itänyt. Että jotain hyvää sentään. Kastelin kasvuston ja peitin uudestaan kirkkaalla muovilla. Saa olla vielä jonkun aikaa päällä. Ei ole väliä vaikka jäisi hiukan aukkopaikkojakin, kun on 6 metriä pitkiä kylvöjä 15 cm välein n. 14 kpl. On nätin näköinen kesällä, kun on kasvussa. Jos itäminen onnistuu kauttaaltaan kohtuullisesti.
Voihan sitä tulla vielä lunta ja jäätä ja kasvusto jäätyy. Siltä se nyt vähän vaikuttaa.
Meidän isäntä vielä.kylvi porkkanaa,naurista ja hernettä.Saa nyt nähdä tuleeko niistä mitään.Harso on päällä.Kaikille tsemppiä.kasvatukseen.Itse kylvin Salkoruusun,Ruostekukan ja Anemonen sipuleita ja siemeniä.Meillä tuönjako,että isäntä kylvää syötävät ja minä kukkaset.
En ole vielä kylvännyt porkkanaa ja punajuurta. Sataa koko ajan ja on kylmä, niin eihän ne idä. Ei haittaa vaikka menee vähän myöhäseks, eivät kasva sitten niin suuriksi.
Harvensin porkkanan 3-6cm etäisyyksille. Muutama 10 litraa tuli naatteja. Pikkuporkkanoita tuli n.5 litraa. Jotkut jopa syö naatteja. Ehkä voisi joskus kokeilla.
Tuo pitää nyt muistaa, että ottaa sen idätystä edistävän muovin pois mieluimmin ennemmin kuin myöhemmin. Mielestäni tuli jotain häiriötä kasvustoon, kun pidin vajaan viikon liian pitkään. Voisi toimia paremmin, jos olisi irti porkkanan lehdistä.
Mietin nyt että onko tuo 15 cm riviväli 14 kertaa peräkkäin ihan ok. Vai pitäisikö olla vaikka joku 30 cm isompi väli välissä. Sen saisi järestettyä kun vetäisi joka neljännen porkkanarivin ylös. Fundeeraan sitä että saavatko rittävästi valoa. Toistaalta on niin loppuvaiheessa, että viitsi enää tehdä muutoksia. Sittenpä tämäkin tulee testattua.
Kun nostan porkkanat niin punnitsen osan porkkanoista reunariveistä ja sitten keskeltä. Selviää tuo että kasvaako keskiriveillä porkkanat pienemmiksi. Jos tulee jotain ongelmia niin pitää sitten ensi vuonna palata entiseen päin. Eli että kolmen rivin jälkeen on vaikka 30 cm käytävä
Tultiin yöllä Ruotsista. Siinä työasioiden ohessa tuli vähän huviteltuakin ja kaikkien humputusten lisäksi tulin ostaneeksi porkkanoita. ICAssa kahden kilon pussissa oli viisi isompaa ja yksi ihan pieni porkkana. Suurin porkkana oli paksumpi kuin ranteeni eikä se ole ihan ohut. Niitä oli helppo pilkkoa pieniksi kuivuriin vaikkakin tein yhdestä raastetta jota tuli litra😲. Toisessa kuivurissa kuivuu karkeaksi raastettu juuriselleri. Sekin painoin 1,550 kiloa. En tiedä pestäänkö ne naapurissa painepesurilla koska en löytänyt multaa tms mistään poimusta. Olen siis tekemässä itse kuivattuja soppajuureksia. Niitä menee paljon talvella.
Nostin porkkanat,tämmöisiä löyty.
Olen aikalailla tympiintynyt porkkanoiden putsaukseen. Ensin niistä tulee multaa ja vettä ei voi oikein altaaseen kaataa vaan pitää heittää ulos ellei sitten harjaa multaa pois kuivana. Sitten niiden rapsuttelussa menee aikaa. Tämän takia haluan isompia porkkanoita.
Kasvatan siis porkkanoiden rivivälin 20 senttiin (entisen 15 sentin sijaan) ilman tämän kummempia käytäväosuuksia, siis 20 sentin välein koko ala. Jos kasvustoon jää aukkopaikkoja (itämisen suhteen) vielä tämän lisäksi, niin ei haittaa ja vaikka haittaisikin niin asialle ei voi mitään koska uusintakylvöt jää kasvuston varjoon eivätkä menesty.
LIsäksi taisin viime vuonna hiukan myöhästyä kylvön suhteen. Nyt pitää olla tarkempi asian kanssa, josko jo tässä kuussa pääsisi kylvämään. A
Suunnittelin porkkanan kylvöä lähiaikoina, mutta tulin toisiin ajatuksiin, kun katselee arveluja vapun jälkeisestä säästä. Mm. voi olla jopa -5 astetta.
Joo tiedetään. Porkkanan voi kylvää jo syksyllä. Minä kyllä uskon että jos porkkana kerkiää itämään ja tulee -5 astetta kylmää, niin ei sitä kestä.
Porkkanamaan harvennusta tänään. Aika reippaan isoa kasvustoa, mutta ei aiemmin ole harventamaan ehtinyt. Tiheä kylvös ja ensi vuodeksi hommaan jonkun kylvökoneen vaikka Aliexpressin kautta. Heillä luultavasti semmoisia on tarjolla edulliseen hintaan.
Näyttää hyvältä.
“Istutin” tänään munakennoporkkanat lavakaulukseen. Idätin siemenet märän talouspaperin päällä ja siirsin siitä kennoihin. Kennot oli muovilevyjen päällä kasvihuoneessa vajaa pari viikkoa ja nyt varovasti siirsin ne lavakaulukseen. Munakennojen pohjissa on ristiviillot, mutta luulen tuon kennon pehmenevän märässä mullassa niin että juuret kasvaisi siitä läpi ilman viiltojakin. Saas nähdä miten tämä kokeilu onnistuu.