Bobbie, millä tavalla kärsiminen näkyy? Punkit voivat olla syyllisiä.
Bobbie, oisko sitten kastelun puute, pikkuposliinit ei pidä liiasta kuivuudesta, koklaa kastella vähän enempi, sillain että et pidä kuivana kauaa, kastele heti kun multa on sormituntumalla kuivahtanut, itse teen niin lähes kaikille poslareille ![]()
Nyt on ihan pakko hehkuttaa!!! (kerran aikaisemmin onnistuin tiputtamaan kukkatapin kuivuuden takia mutta nyt en sitä tee)
Imperialis
macgillivrayi ensimmäisen kerran
Haluaisin pistokkaita, kun kevät koittaa. Oisiko kenelläkään.
ihan varmasti löytyy pistokkaita, nyt jo on paljon erilaisia juurtuneina ja osa on alkanut jo kasvamaankin :)Kunhan muistat kysyä
Kiitos avituksesta sundae. Ehkä pikkuposliinin taimi on tuossa kimpparuukussa kuivahtanut. Olen sitä itsekin hiukan epäillyt.
Hatara mielikuva, että pikkuposliinikukka olisi posliinikukaksi hiukan konstikas, mutta kun vaihtariksi tarjottiin, niin erikoisherkun otin kokeiluun. Pitääpäs yrittää antaa hiukan useammin vettä.
Onneksi ja pääasia että, ei kai mädäntymisestä kaiketi ole kyse koska ainakin nuo pari muuta posliinikukkalajiketta eivät samassa ruukussa ole lainkaan lehtiään kuivattaneet ja tuo voimakaskasvuisin triosta tavoittelee jo kattoa.
Mulla on tämmöinen pikkuposliinikukka (hirveä kuva, mutta parempaa ei saa, sori vaan) joka ei ole tehnyt vuoteen mitään paitsi kuivatellut lehtiä välillä pois. Sillä on lehdissä jotain harmahtavaa, melkein näyttää kuin ne vaan kuivuisivat niille sijoilleen. Mitähän ihmettä se tarvitsisi? Itäikkunalla se roikkuu eli saa aurinkoa aamulla ja valoa koko päivän, vettä annan sille aina kun tuntuu kuivalta, koko kesän se sai lannotteitakin. Onko bellani vaan kranttu?
Nuo hoito-ohjeet bellalle kuulostaa täydelliseltä ja sijainti myös, bella ei myöskään ole yleensä kranttu ja kesällä pitäisi myös kasvaa ja kukkia kuin rikkaruoho, jos vuoteen ei ole sitä tehnyt niin voisin veikata että siinä on joku tuholainen, se harmahtava lehdissä on jokin mitä siinä ei pitäisi olla, joten tuholainen olisi sen siihen voinut siihen tehdä, voisit kurkata tarkkaan lehtien alapinnat, siellä ne yleensä on, ripsiäiset tekee kuulemma jotain harmaata lehtiin mutta mulla ei niistä ole kokemusta niin en osaa sanoa, mutta jos on punkkeja ja niitä ei erota kun ovat pieniä niin olen oppinut huomaamaan ne pienistä valkoisista pisteistä lehtien alapuolella, ne on vissiin jotain "munia". Ensi hoitona voisit viedä sen suihkuun ja yrittää huuhdella joka puolelta ja sen jälkeen voisit antaa tolu suihkun ja jos eloa näkyy himpun verran sen jälkeen niin kannattaa sitten hetken päästä uusia toimenpide, siitä tiedät että tuholaisia on tai hyvällä tuurilla oli, koklaa jos auttaa :)
Hm, täytyypä kokeilla. Kiitos! Olispa kiva jos näkisin kukkiakin, kun kaikki sanovat että tämä se on helppo kasvi ja mulla ei tapahdu mitään.
Nyt on käytetty suihkussa, hinkkasin pahimmin harmaita lehtiä sormilla, ja niissä on semmoista karheutta pinnalla. Ei näy valkoisia pisteitä missään, mutta mustia ihan pieniä vähän.
Ne mustat voi jotain öttiäisiä olla, toivottavasti tuo pesu auttaa.
Hoya heuschkeliana GPS 3323
Kuvaamalla ei saa tuota tummuutta esille, vippaa vähän liilaan.
Hoya ilagiorum
Olisiko jollakin Hoyan Pistokkaita Pk-seudulla Helsinki/Vantaa/Espoo-alueella?
Keväämmällä mulle voi laittaa postissa tulemaan kauempaakin Suomea pistokkaita
mutta nyt voisin hakea jos pk seudulla olisi
No elukoitahan tuossa minun posliinikukan taimessa lopulta oli. Tänään hoksin hajavaloa vasten ohuen seitti-siiman leijaavan kun liikuttelin kasvia. Tarkemmassa luuppi-syynissä paljastuivat peräti pahamaineisiksi villakilpikirvoiksi. Olin ihan hämmästynyt mokomasta.
Sekoitin hätäpäissäni vanhaan vironvodkaan hiukan ruokaöljyä. Sillä pyyhiskelin lehtiä. Tuikkasin vielä provadopuikon multaan ja samalla melkein kaikki olkkarin kasvit puikotin. Vielä sumutin provadoa posliinikukkaan.
Ite en vodkaryyppyä ottanut, mutta melkeimpä olisi pitänyt. Olinhan kuitenkin hätäpäissäni muutenkin. Ei oo villakilppareita muissa kukissa, kuin ostokaktuksessa aiemmin ollut. Nythän kaikkia kasveja saa sitten tiirata jäätävän neuroottisena monta viikkoa.
Et oo muuten eka keneltä kuulen että on ollut noita ilkimyksiä, erään rouvan vanhassa saniaisessa oli, muissa ei vissiin ollut mutta olivat pahasti päässeet kiinni, joutui rukka heittää sen pois kun ei osannut muuta tehdä, fb:ssä oli huonekasveissa myös joku aika sitten puhetta juuri noista, oisko joku “epidemia”
Höh, tuon ku oisin päivällä tienny. Oisin saanu ison tuoksuköynnöksen alennuksella, mut jätin ostamat, kun näin siinä villakilpikirvoja. Myyjä vei sitten ne poistoon kokonaan.
Bobbie, kyllä minä oisin tuossa tilanteessa ottanu piiiiiiitkät huikat itekki.
Minä sain vielä tuota ihmeainetta jaakontaikaa, sitä sumuttelen kerta viikkoon, mutta näyttäis että sen myynti tulee loppumaan, koska mistään sitä ei taho saaha.
Minun mielestä se valkoisen ns. pumpulin sisällä asustava ötökkä on villakilpikirva jonka kyllä huomaa, joudun torjumaan sitä koko ajan, sitte se ruskea, joka tarrautuu piukkaan kasviin, myöskin helposti havaittava, on tavallinen kilpikirva. Se joka tekee ns. seittiä on punkki tai jos lehdille tulee seitin lisäksi sellaisia kuolleen näkösiä öttiäisiä, sillon löytyy juurikirva.
Hoyabella, olen poikasi kans samaa mieltä, en hevin kanna kasvia kompostiin vaan torjun, pesen jopa juuret jos tarve vaatii.