Posliinikukka, Hoya

Min posliinikukka, onkohan tää liian sykkyrällä, pitäisikö oikoa?

kuva

Kun ei käänny, niin ei käänny

kuva

Nyt siellä on kyl jokunen nuppurypäs, arvaako häiritä..

Ei oo liijan sykkyrällä :)

Sillähän mie sitä oikomista mietinkin :slight_smile:

Mut ei tuolla syvevämmällä sykkyrässä näytä nuppuja nyt olevan.

Minä ostin 2006 pistokkaan Hoya Pubicalyx sp Philippine Black. Pistokas oli pienoisessa ruukussa vuodet 2007-2009 ja 2010 se oikeastaan vasta asettui yhteen kohti tälle pohjoisikkunalle.

[/URL]

2012 kukka teki ensimmäiset 2 nuppuryhmää ja kukki niistä samoista puolen vuoden välein 2 vuotta. Tänä talvena oli remontti ja kaikki huonekasvit oli enemmän tai vähemmän höykkyytettävänä. Koko kasvi on minusta jotenkin vaisu, vaalakka ja kurja. Uusia haaroja se ei ole kasvattanut ja kun tarkastelin näytti siltä että ei ole kasvanut enää sen jälkeen kun kukki. Kun tietäisi lähdenkö purkamaan tuon vyyhdin auki ja pätkisin vai mitä teen, kun kaikki tapahtuu niin hitaasti. Ja siirtäisinkö eteläikkunalle? Pubicalyxit on lehdiltään omanlaisia ja tunnistan tuon kyllä siksi, mutta kukka ei ollut sen mustempi mitä nimi vihjasi eli sitäkin olen miettiny onko tuo ollu keksitty nimi? Onko teillä muilla Pubicalyxin kukat juuri tämän näköisiä?

[URL=http://s262.photobucket.com/user/satuile/media/004_zpsjhtgmutu.jpg.html][/URL]

Onpas hieno kukka!

Satuile, tuo on pubicalyx mutta ei se ole philippine black, siinä on erilaiset lehdetkin ja kukka on tosiaankin mustempi, voit siirtää toiselle ikkunalle mutta jos laitat etelä-ikkunalle niin silloin pitää varjostaa kunnolla, tuo kun ei pidä paahteesta. Hoyat saattaa muutoksista johtuen jurottaa pitkäänkin mutta alkavat kyllä sitten taas kasvamaan, leikellä voi niin paljon kun haluaa, se ei siitä kärsi ja uusi pistokas saattaa ruveta kasvamaan nopeammin kun vanha kasvi. Mulla muutama uusi kasvi jurotti parhaimmillaan kaksikin vuotta ennen kuin rupesivat kasvamaan, yksi tapaus totuttelee vieläkin vaikka ostosta on mennyt jo yli kaksi vuotta, muutaman kerran olen harkinnut kompostiin heittämistä ja uuden ostamista mutta katotaan vielä…

Kiitos sundae. Kyllä minä luulen, että otan pistokkaita tuosta. Mulla on valkoista sammalta ja kohta tartten sitä vivariumin pohjaan niin laitan samalla juurtumaan useamman oksan siihen. Ikkunalla on varjostusta väkisellä kun siinä on parveke laseineen eessä, niin ei ehkä paahtuisi ja olis tilaa useammallekin lajitoverille.

Huomenta!

Nyt kun ilmat ovat lauhtuneet, ehkä nyt voisi postittaa kukkien pistokkaita. Haluan kaikenlaisten kukkien pistokkaita, kenellä on mistä antaa pistokkaita.

Huonekasvit:Annetaan,etsitään,vaihdetaan postimaksua vastaan

Mummuh, huolitko/haluatko multa sen vanhan ison posliinikukan josta joskus olit vailla pistokasta?

Se kukkii nyt ja Ari saa siitä todennäköisesti allergiaoireita, joten ainakin kukat pitää siitä poistaa nyt.

Viime kesänä kukki sopivasti verannalla joten ei haitannut ja vuosia vuosia ei kukkinut ollenkaan.

Nyt kun olen saanut sen kukkimaan ei niitä voikkaan näin antaa olla, pienien tilojen vuoksi en pelkästään viherkasvina halua pitää.

Haluanhan minä sen!!!:slight_smile: Vien yläkertaan jos en voi alaalla pitää hajun (tuoksun) vuoksi. Ja voihan olla ettei mulla tykkää edes kukkia. :wink:

Otin siitä kukat pois, tuon sen kun tuun sinne päin seuraavan kerran eli ens viikolla.

Tuo on vanha kasvi, kun pistokkaan antajakin on kuollut jo n30 vuotta sitten, ja oli hyvässä kunnossa ,kun tuon sain.

Onko se perus hoya carnosa, isoposliinikukka, kyselee utelias?.

Kyssäkaali, se on mun! ;D ;D :))))

Kyssäkaali, se on sellanen iankaikkisen vanha isoposliinikukka, naapurin mummulta sai sen oksan joskus n 30 v sitten, välillä kukki, sitten piti monta vuotta taukoa, nyt viime kesänä kukki koko kesän verannalla komeasti, siellä ei hajut haitanneet allergista, mutta nyt niin moittii.

Viime kesänä sain posliinikukan (pieni)pistokkaita työkaverilta.On se kasvanutkin,mutta ei ainakaan vielä ole kukkinut.Kuinka nopeasti ne yleensä kukkii?

Pakko laittaa taas kuvaa tästä kun on niin hieno :)

Hoya ilagiorum

kuva

Koko kasvi

kuva

Pistin viime syksynä pistokkaita juurtumaan davidcummingiista ja nyt yllätti kukilla :)

kuva

Ja koko kasvi

kuva

Onpas nätti kukinto Sundaen posliinikukassa.

Sarpaneva, pieni posliinikukka kukkii todella nopeasti ,jo seuraavan vuonna ainakin minulla, kun pistokkaita sain.

Kuinka nuo muut posliinkukat, allergisoivatko kuinka, onko niissä voimakas tuoksu?