Posliinikukka, Hoya

Ok.Kiitos PirjoA😊 Täytyy vain odotella.Hyväkuntoinen se muuten on.

Kyselin huonokuntoisesta pikkuposliinikukasta joskus tammikuussa ja sain hyviä neuvoja. Tämä rupesi heti kasvattamaan hurjasti uusia versoja ja avasi eilen ekan nuppunsa! Kiitos siis ystävällisyydestänne ja hyvää kevättä!

kuva

Tuo ilagiorum tuoksuu aika voimakkaalle, monet muutkin isot tuoksuu, aiheuttaako sitten se tuoksu sitä allergiaa? jos niin sitten varmaan allergisoi :)Itse nuuhkin jokaista ilolla :smiley:

Mä teen varmaan muutenkin päin vastoin kaiken näitten hoyien kanssa, kun sanotaan että pienessä ruukussa vähällä kastelulla ja ei lannoitteita, itse laitan isoihin muoviruukkuihin ja läträän kuin mielipuoli veden kanssa ja lannoitan samoin kuin muitakin huonekasveja, mutta kaikki isommatkin ovat kukkineet jo vuoden ikäisinä eikä ole tarvinnut odotella, jos ei jollain ikkunalla kuki niin siirrän toiselle ikkunalle, jotku kukkii valossa ja jotku varjossa :smiley:

Ihania teidän posliinikukat, nam!

Tulipa tilattua taas hoyia sieltä stenåsalta :slight_smile: Kaksi hyvin juurtunutta ja yksi oli juurtumaton ja hyvin pieni pistokas, mutta ei se mitään, pienetkin juurtuu hyvin, mutta harmiksi taas huomasin kasan villakilpi kirvoja, onneksi laitoin nuo erikseen, harmittaa, itseppähän tilasin ahneuksissani. Se on kai joka puutarhan ongelma, aina kun tilaan joltain puutarhalta saan noita karvapalloja tuliaisiksi, kumpa pystyis olla menemättä noille sivuille…

sundae, en tiedä mikä siinä isossa posliikikukassa aiheuttaa miehelle punaiset kutiavat silmät ja nenä menee tukkoon. Poistin kukat, niinpä miehen silmät parani samoin nenä ei ollut enää tukossa. Koko posliinikukan vein viime viikolla siskolleni, kun vie niin paljon tilaa, ja itse tykkään sen kukista joten en vain viherkasvina halunnut enää pitää. Ja olihan se jo ollutkin meillä ainakin yli 30 vuotta, suurimman osan siitä ajasta eri huoneessa jossa ei kukkinut.

Jos se on tuoksu niin silloin voisit ottaa semmosia hoyia mitkä ei tuoksu mutta jos hoyat tuottaa jotain siitepölyä niin sit se on varmaan se, se on harmi kun jouduit luopumaan noinkin kauan olleesta kukkasesta.

Mikäköhän ero on multifloralla ja multiflora sv 406?

Tässä tämä sv 406, onko kellään kukassa sitä toista?

kuva

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta onko jossain kuvastoa, mistä löytyis noiden nimien kera kuvia posliinikukista? Kun tuo keräilyvimma ei ota laantuakseen, niin vois Hoyia alkaa keräilemään kans :)… Miniällä on vähän carnosan näköinen, mutta leveälehtisempi, ei koskaan kukkinut, ja meinasin siitä varastaa pistokkaan. Itsellä on vain isotädin vanha carnosa sekä yksi riippuva, mikälie laji. Hoya bellat kuolee aina vaikka minkä tekis… :frowning:

Tässä nyt on ainaki jonkulainen

Tässä on myös ihan vaan vihreät, mutta kun katsoin tuota jaden laittamaa linkkiä niin näyttäisi siltä että mulla tuo ois tavis multiflora, nuo kukan värit on kyllä tummemmat kesemmällä mutta luulempa että voin ottaa tuon sv 406 pois mun multifloran nimestä.

Huvittaisko hoyabellaa vaihtaa hoyien pistokkaita :slight_smile:

Jadesulla oli kiva lista. En kuitenkaan löytänyt sieltä oranssikukkaista jollaisesta nappasin latvan viime vuonna. Hoidan varmaan huonosti kun se ei halua kukkia ja lehtiäkin on tullut vielä harvakseltaan. Nyt kun tiedän missä emonsa on, taidan matkata hakemaan ruukkuun toisenkin pätkän ettei näytä niin orvolta. Onko Hoyabella sinulla oranssikukkaista? Voiko tuota yrittää tunnistaa vaikkapa lehdestä?

Haa, luulenpa että miniän Hoya on H.australis. Olisko jollain kuvia sellaisen kukasta?

Ai mutta löytyihän tuolta hakemistosta yks kuva, aika epätarkka, eikä lehdistä saa mitään selvää :slight_smile:

Ompas upea australis! ja upeita nuo multiflorat!!

Niin tietysti toi numero täyty sittenkin säilyttää nimessä kun sen kerran olen sillä nimellä ostanut :slight_smile: Tota blahernaetziita mulla ei ole, harmi, sen haluaisin myös ja tietty siariaen, mutta kaikki mitä mulla ei ole, on tervetullut :)Voisinko vaikka laittaa sulle yksärillä listan mistä voisin leikata ja jos löydät jotain sieltä niin voisitko sitten vastata omalla listallasi? Tai toisinpäin? Tai oisko joku muu keino?

Miten sait tuon australiksen kukkimaan noin? Mulla ei ole kertaakaan kukkinut tuo oma, missä pidät sitä? meinaan ilmansuuntaa? vaiko onko jossain kasvarissa?

Se mun riippuva oli ilmeisesti H.kentiana. Tänne ei saanut kuvaa, mutta tieto tuli heti tuolla facen puolella :slight_smile:

Mitä eroa on muuten H.kentianalla ja H.wayetiilla?