Punajuurikas (kelta/valko/raita) ( punajuuri ), Beta vulgaris

Punajuuret on kyllä niin vertaansa vaille,että. Viime syksynä harmittelin myös sitä kun olin laittanut niitä niin vähän. Tänä syksynä onkin sitten reilusti,mutta vielä en ole nostanut ylös.

Mulla on niin vähän kasvimaata, että ei ole moneen vuoteen ollut punajuurta kasvamassa.

Ensi vuonna joku muu saa kyllä jäädä pois punajuurten tieltä.

Kaupasta ostaessa usein punajuuret tahtoo maistua tunkkaiselta ja “maalta”, mutta nämä oli kyllä todella hyviä ja makeita.

Nuo loput saa nyt kasvaa kokoa, ajattelin uunipunajuuria tehdä myöhemmin.

Uunipunajuuria, varmaan hyviä. Enpä ole sellaisia syönytkään.

Tuo mun lajike on pientä pyöreää,hyviä säilöntää ajatellen.

Vielä niistä osto punajuurista. Olen myös  havainnut tuon mullan/maan maun ja oudon hajun,mikä sitten on syy moiseen.

Tuo porkkana on just sitä porkkana-lajia, josta valitin tuolla porkkana-palstalla. Ihan puumainen sisältä ja pitäis vielä olla punainen.

Miten uunipunajuuria tehdään?

Minä olen laittanut uunipunajuuria lohkoina.

Eli kuoritaan ja lohkotaan, pienet esim. 4 osaan.

Päälle vähän öljyä, suolaa, mustapippuria ja timjamia.

Talvisiin punajuuriin myös vähän makeutta, eli hunajaa tai siirappia pieni loraus, mutta nämä kesäpunajuuret eivät taida välttämättä sitä edes tarvita.

200 astetta ja puolisen tuntia, kunnes ovat pehmeitä.

Talviversiot kypsyvät hitaammin.

Täällä viikonloppuna syötiin ekat pitkulaiset punajuuret keittämällä.En raaski aivan ensimmäisiä uunissa laittaa kun niissä on jotenkin niin hento tuoreen maku.Sitten kun saa muutakin juuresta maalta niin sitten uunipannuun ja onhan se hyvää.nam.En edes kuori vaan pesen hyvin harjalla,on niin ohut kuori.

Punajuuret suolapedillä on myös kiva herkku.

Tuomipihlaja, miten punajuuret suolapedillä tehdään? Kyselen nyt näitä, kun noita punajuuria tuossa näyttäisi olevan paljon.

Oletteko muuten koskaan tehneet punajuuri-sinihomejuustopaistosta. Se on järkyttävän hyvää. Ei varmaan ihan uusista kannata tehdä, kun uusien maku peittyy, mutta myöhemmin talvella.

Punajjurilohkot uunivuokaan. Sinihomejuusto murustellaan päälle. Vielä ruokakermaa päälle. Suosittelen kokeilemaan, jos vaan homejuusto maistuu.

On meidänkin herkkua punajuuri-sinihomejuustoruuat! Talvella tulee tehtyä. Kesän harvennuspunajuuret lehtineen ovat menneet wokkipanulle.

Tykkään kovasti hyvin yksinkertaisista resepteistä ja sellaisista, mihin kasvikset löytyvät omasta takaa. Tämä on sellainen:

Punajuuret suolapedillä

2-4 hengelle

600-700g punajuuria

n. 500 g karkeaa suolaa

2 dl ranskankermaa

1-2 rkl piparjuuriraastetta

2 rkl hienonnettua persiljaa

Pese punajuuret hyvin. Leikkaa varret 1 cm:n mittaisiksi ja jätä juuret paikalleen. Pane suola uuninkestävään vuokaan ja paina punajuuret juuri ylöspäin suolaan, jos haluat  niihin voimakkaan suolan maun. Pane ne tosinpäin, jos arvostat miedompaa suolaa. Paista 225-asteisessa uunissa n. 60 min, kunnes juurekset pehmenevät.

Mausta ranskankerma piparjuurella ja lisää hienonnettua persiljaa höysteeksi. Tarjoa punajuurten lisäkkeenä.

En ole punninnut enkä mittaillut. Astiaan suolapeti ja siihen niin monta punajuurta kuin mukavasti menee. Eivät ole tulleet mielestäni liian suolaisiksi juuri ylöspäin. Suolaa täytyy vähän rapsia pois, kun ottaa lautaselleen. Olen tehnyt näitä talvella leivinuunissa. Tunti on kyllä liian lyhyt aika, että vähänkin kookkaammat punajuuret tulisivat kypsäksi asti. Tähän ei kyllä kannata ehkä mitään jättiksiä valita.

Kiitos Tuomipihlaja reseptistä. On pitänytki monen monta kertaa ottaa ko. asiasta selvää kuinka toimia, mutta nythän tuo selvis.

Meillä ollaan tosi punajuuren ystäviä, itte en voi sietää mitään etikkajuttuja, mutta tähän aikaan kesästä minusta parhaita ovat ihan vaan keitettynä ja that’s it. Isäntä niitten kans enemmänkin myöhemmin ja talvella veivaa.

Punajuuri sopii myös vuohenjuuston kanssa loistavasti :slight_smile:

kuva

Hyvän kokoiset Karvarin punajuuret!

Keitin päivällä punajuuria. Mulla on toiset punajuuret tuollaisia pitkiä pötkylöitä ja toiset pyöreitä valkoraidallisia. Ne pyöreät raidalliset tulivat keitettäessä melkein valkoisiksi. Vaikka keitin ne noiden punaisten pötkylöiden kanssa. Maistuivat kyllä ihan punajuurilta, mutta väri oli muuttunut. Aika hassua.

Tässä vielä kuvat noista punajuurista. Alemmassa kuvassa näkyvät raidat, jotka raakana ovat punavalkoiset.

kuva

kuva

Mulla on myös noita vaaleita raidallisia punajuuria. Jännä kuinka sitä olettaa, etteivät ne voi maistua punajuurille kun eivät ole “oikean” värisiä. :slight_smile:

kuvaNyt näitä keittelemään.Punajuuret tykkäs tästä kesästä.

Miun herkkuahan on pienet punajuuret keitettynä (Arno Kasvin herkku voinokareella)

Ja aattelimpa muutamia nykästä iltaa varten, mutta eihän nää nyt mittään pieniä sieviä enää ollukkaan. Syön minä ne silti,,

kuva

Et kai tänä iltana kaikkia?

Ai miks ? No se jää nähtäväksi,

Milloin nuo punajuuret pitäisi nostaa ylös? Niitä on aika tavalla siellä, vaikka niitä on jo syöty pidemmän aikaa. Menevätkö puumaisiksi, jos niitä vielä pitää maassa syksympään? Säilyminen tuolla maassa on niin paljon parempaa, kun mulla ei ole kuin jääkaappi, missä voin säilyttää niitä.

Mitkä noille olis parhaat säilytysolosuhteet? Mulla ei kellaria ole. Talon alle voisin viedä (rossipohja).