Punasarja (Kliivia), Clivia

Yhteen purkkiin laiotin minäkin, kylvömultaan ja lasi päälle, eteläikkunalla.

Täällä on kans siemenet mullassa, toivottavasti laitoin ne sit oikein päin

Entäpä se kastelupuoli?

Kantsii pitää kosteahkona multa eli älä päästä aivan rutikuivaksi eikä sit saa olla ihan litimärkäkään.

Okei. Näillä yritetään. Kiitos kovasti. :slight_smile:

Ymmärsinkö oikein, että kukkapurkin poikaset ikäänkuin kuuluvat asiaan, eivätkä aiheuta toimenpiteitä niin kauan, kun mahtuvat emoinensa samassa purkissa kasvamaan? Voiko niiden poisottaminen suorastaan loukata emoa niin, että kukinta häiriintyy? Ja miksi kliiviani “kerii” alimpia lehtiään irti?

Ihania kliivioita teillä, kuvia olen katsellut silmät kiiluen!

Omani sain, kun miehen kummitädin naapuri oli heittänyt ne kompostiin kun eivät olleet vuosiin kukkineet. Meillä kukkivat jo ekana vuonna!

Mun kliivia aloittelee kukintaansa, ensimmäistäänpomppivaa naurua

Otin kuvankin, mutta en tajua, miksi kuvan siirto kamerasta koneelle teki siitä BMP-tiedoston ja sitä nyt en ainakaan tajua, miksi en voi tallentaa sitä uudelleen JPG:ksiviha Tuo BMP-muoto ei siirtynyt tänne penttiin

Tulipa ostettua. Täällä meidän kaupassa oli yksi kukkiva, ei ollut ihan tavallisen oranssin näköinen, punaista oli, mutta voihan olla että väri on vääristynyt, saattavat olla olleet paketissa, vaikka kuinka kauan.

Vuosi sitten liiteristä hankkimani kliivia kukkii tänäkin vuonna:oikealla viimevuotinen kukinta:

no saksalaista laatutavaraa tiätysti - onhan se mersukin saksalainen johtotähti naurua

Joo, siitä puuttuu vaan muutama sakara ollakseen tähti!

Tässä hankintani tänään.

hei, jokos kellään on Kliivian siemenet alkanut itämään? Meillä ei näy vielä mitään…

Muutamissa jotain merkkejä. On täällä joku muukin jo ilmoittanut itämisestä joku aika sitten.

Mä oon yrittäny hoitaa noita klivioita tarkkaan kaikkien ohjeiden mukaan, mutta kukkia ei vaan näy… :frowning:

Mulla kliivia kukki viime vuonna kaksi kertaa, ensin oli 2 kukkavartta peräkkäin maaliskuusta alkaen, syksyllä se väkersi vielä yhden kun oli päässyt sisälle. Talvet se viettää yläkerrassa viileässä. Kukkiiko kellään kliiviat, jos ne on koko vuoden sisällä lämpimässä? Pitää kohta laajentaa yläkerran viileää osastoa, kun alkaa olla ahdasta.

Yksi kukkavana on tulossa, kohta aukeaa nuput. Vaatimatonta on verrattuna parin vuoden takaiseen kukintaan, josta kuva jossain takanapäin. Viime kesänä kukki vasta kesällä muutamalla varrella. Ota noista nyt sitten selvää!

Upee on, nopsis! Mulla on ruukussa vain yksi kasvi, niin ei voi tulla noin paljoa kukkia. Minkähän takia minun kliiviani ei tee poikasia? Yhden ainoan on tehnyt meilläolonsa (n.5v) aikana, mutta se kuivettui pois :frowning:

Yksi kasvi minunkin ruukussa on, on vaan ollut siinä useamman vuoden! En ole jakanut koskaan, vaihtanut vaan joskus isompaan ruukkuun. Kukkii kyllä kuulemma paremmin ahtaassa ruukussa. Jossain muinaisissa paperikuvissa on kuva samaisesta kasvista tuvan ikkunalla, yksi kukkavana ja yhdet lehdet… Se oli silloin suuri ihme. Nyt samainen kasvi on 10 litran ruukussa ja kitisee ahtauttaan…

Minulla ei ole vielä mitään jaettavaakaan :smiley: Taidan tänä vuonna vaihtaa mullatkin (kerran olen vain tainnut vaihtaa, kun kasvi rupesi kasvamaan vinoon) ja vaihtaa pienempään ruukkuun.