Punasarja (Kliivia), Clivia

Eipä ole kukaan vastannut ja tarkistuskierros kliiviassa olikin yllätys.

Tsadam, sieltä pukkaa kukkavana kukkais pyöritystä, ihka ensimmäinen

sillai, se kasvi jaksaa aina yllättää.

Kliiviahan tarvitsee kasvurauhan kukkiakseen. Kuinka pitkään teillä on jurottanut kukkimatta mullanvaihdon jälkeen? Joku sano ettei kestä edes käännellä tai vaihtaa paikkaa niin että valon suunta muuttus.

No mulla saa kasvurauhaa totisest;-)

Mulla oku nelivuotias enkä ole kertaakaan vaihtanut multaa. Vanhaa painanut kerran tai pari tiukemmalle ja lisännyt uutta multaa päälle. Nyt näyttää siltä, että vaatisi inan isomman ruukun. Katson keväällä. Ympäri vuoden olen pitänyt sisällä. Kaksi ravinnetikkua pukkasin juurelle äsken.

Eikä kannata vaihdellakkaan ennenkun käy purkki ahtaaksi, viimeksi mulla muovinen purkki pullisteli juurista ennenkun vaihdoin isompaan:) Kukkinut on joka kesä, ens kesä saattaa jäädä väliin kun loppukesästä otin sen purkista jossa niitä oli jo viisi. Liian iso alkoi olla näihin tiloihin. Ja olen käännellytkin koska se muuten tahtoo kääntyä valoon päin.

Aamulla yllätyin iloisesti, kliivia pukkaa kukkavartta jo nyt! En ole vielä edes aloittanut kastelu-lannoitus operaatiota, mutta hän päätti että nyt on aika!

Minä kyllä kääntelen kliiviaani sen mukaan, kun alkaa olla kallellaan valoonpäin.

Kaikki siemenet jaettu hölöttäjien kesken.

Hienoa ja kiitos! Kevät alkaa niiden mukana.

Kliivian vanhojen lehtien välissä näkyy uutta kasvua. Onkohan se kukkavarsi vai voiko uusia lehtiä kasvaa muualtakin kuin keskeltä?

Kiitos Pirkkikselle siemenistä =) Voiko ne heti laittaa multaan vai pitääkö niitä käsitellä jotenkin?

Heti multaan vaan, niin tein itsekkin.

Ok, laitan ne multiin

Pirkkikselle kiitokset siemenistä, lähden minäkin kylvämään.

Minulle tuli myös siemenet tänään, kiitos niistä!! Taitaa olla muuten aivan sama miten päin ne multaan laittaa?

Kiitos, täälläkin ollaan jo mullassa. Toiset lähti pannuhuoneen lämpöön ja toiset olkkarin orkideavalon alle. Saapa nähdä mitä tapahtuu.

Kiitos Pirkkikselle siemenistä.
Itse tiirailin ja laitin sitten isomman puolen edellä multiin, on niissä "päissä" eroa hieman.

Pirkkis, kiitos siemenistä! Onneksi meidän kyläkaupassa oli kylvömultaa.

Minunkin puolesta kiitos Pirkkikselle siemenistä! :slight_smile:

Tuota… Oletteko minkälaisia rykelmiä laittanut noita siemeniä ja kuinka isoihin potteihin? Tai siis takoitan, että oletteko samaan pottiin laittanut useitakin siemeniä? Kuinka lähekkäin toisiaan? Mitenhän multa? Pitääkö pitää kuivana vai kastellaanko?

Pahoittelen tietämättömyyttäni, mutta en koskaan ennen ole siemenistä laittanut mitään kasvamaan…

Laitoin isoon astiaan aika lähekkäin ja koulin sitten kun ovat lähteneet kasvamaan, jos lähtevät!