Toista vuotta sitten keltaisen kliiviani kukkelehtiessa, lupasin sen siemeniä täällä muutamille. Tänään kävin oikein ihmettelemässä, että eikö ne siemenet ala ollenkaan kypsyä. Nyt ihmettelen tällaisia sipulin näköisiä pampuloita, jotka löytyivät siemenkodaksi kuvittelemani pallukan sisältä. Pitkulainen ei taida olla minkään valtakunnan sipuli, mutta kaksi pyöreää näyttävät ihan sellaisilta. Kuvittelin, että kliivia tekisi samanmoisia siemeniä kuin amaryllis.
Raunonruusu, talvikki75, runkola ja miukattus, tapelkaas keskenänne, kuka saa toisen noista pallukaisista kokeiltavakseen, toisen jätän itselle ihan utelaisuuttani. Ennen talventuloa on pakko pelastaa kliivia ulkoa ja siinä vaiheessa on ajankohtaista myös ruukunvaihto, joten yhdelle voisin leikellä jakopalan tuosta keltaisestani.
Mulla on sellaisessa vanhassa oranssissa leveälehtisessä kanssa viime vuotisen kukinnan tuloksena kaksi siemen?pallukkaa (ja neljä kukkimaan alkavaa kukkavartta). Ne siemenpallukat ovat muuttuneet oransseiksi nyt kesän aikana. Mutta koska mahtaa ne siemenet olla valmiit? Aukeaako ne pallukat sitten itsestään vai mistä tietää että ovat valmiit?
Oransseja minunkin kliiviassani olivat ne pallukat monta kuukautta. Arvelin siemenkotien kypsyvän ulkona, mutta viime sateissa alkoivat liota ja pehmetä puhki, ja kun yritin "pelastaa siemeniä", löysin ne pallukaiset.
Jos ja kun jollakin on myydä / vaihtaa / antaa seuraavaa:
Clivia nobilista tai Clivia Vico Yellow tai Clivia kaffir lily tai Clivia mirabilis tai Clivia Lady Florentina tai Clivia San Marcos Yellow - kliiviaa. TAI jotain muuta kuin perinteistä lohenpunaista.
Olen kysellyt täältä mutta ei ole missään myynnissä. Jos vaikka on siemeniä tehnyt tai olet tilannut jostain siemeniä ja on ylimääräisiä niin ota yhteyttä.
Tilanne tietoja cliivian siemenpallukoista. Edelleen on siemenkodat tiukasti kiinni, väri on hiukan vaalennut kellertäväksi. Niille menevä varsi on edelleen vihreä enkä ole sitä sitten katkaissut. Odotan mitä tuleman pitää, aukeaako nuo pallukat joskus itsekseen. Kauan ainakin kestää, jo reilun vuoden ovat tuossa olleet.
Mikä on kun kliiviani tekee kukan tyveen, onko kellään kokemusta. Ei tule sitten millään kunnon törrötintä pilkistämään. Oranssit terälehdet tulee vain lehtityvestä--- MITÄ TEEN VÄÄRIN???
Kliiviani on kyllä kerran jo kukkinut ja silloin kukkasenalla oli kunnon varsi...
Varmaan pimeys yhdistettynä lämpöön ja kosteuteen. Sanotaan, että kliivia kukkiakseen haluaisi viileän talvilevon suht.kuivana. Valon lisääntyessä joulun jälkeen aletaan kastella ja lannoittaa, jolloin nuput ilmestyvät. Ei voi kuin sanoa: mieti mikä ei toimi kasvin luontaisen rytmin mukaan…Joku voi olla viisaampi, mulla ei kokemusta tuosta ongelmasta.
Olen varmaan kastellu sitten vähän liian innostuneesti. Täytynee rauhottaa tahtia. Antaa kuivahtaa hetkiseksi.
Mulla kliivia on hyvin kuivana viileässä koko syksyn, saa vettä parin viikon välein vähän. Helmikuun alussa alan kastella ja lannoittaa, mutta yleensä jo ennen sitä tulee joku nuppu näkyviin. Viime keväänä vanha kliivia teki 14 kukkavanaa, kukki todella kauan. Ruukku on ämpärin kokoluokkaa.
Miekin kastelen kliiviaani mielko säästeliäästi ja tuossa valoisalla ikkunalla se on kesät talvet. Yleensä kukkii monta kertaa vuoteen. Nytkin vähän oon jo ootellu, että ois aika jo pukata uutta kukkaa…
Täytyypä joskus oikein perehtyä näihin kliiviakeskusteluihin. Omaa kliiviaani olen kasvatellut 20 vuotta, ei ole kukkinut vielä kertaakaan
Perintökasvi...
Oma kliiviani on parisen vuotta vanha, oli tädilläni sopivasti poikanen tuparilahjaksi ja heti kiitti komeasti vuoden sisään… Kun nyt vaan malttaisin olla kastelematta…
Sannuli-86: Näin samanlaisesti kukkivan kliivian tänään kukkakaupassa; piti käydä oiken läheltä katsomassa.
Voi hitsin hitsi. Plants of Distinctionilla olis kirjavalehtinen kliivia tyrkyllä, siis variegatamallistoa. Vähänkö tekis mieli... (muutakin mukavaa löysin luettelostansa, oliskos kimppakivan paikka?)
Sanos muuta Paulastiina... Niitä ois vielä kahta eri sorttia! Munkin teki kovasti mieli, mutta en sitten kuitenkaan raaskinut tilat, kun just tilasin muuta sieltä. Aika hintavia ne siemenet...
Tässä kliivian viimekeväistä kukintaa. Pitääkin muistaa kurkata, joko vanoja alkaa näkymään!
Mun kliiviani olivat kesän ulkona, ihan heitteillä, lokakuun pakkasiin asti. Sittemmin ovat rintarinnan nököttäneet lipaston päällä uusia lehtiä lykäten, mutta kukkimisesta ei ole minkäänlaisia merkkejä.
Tuli muuten liiterin viikkolehti. Keskiviikosta alkaen olisi tarjolla kliivioita. (ja lihansyöjäkasveja)
Tässä joulukuussa kylvettyjä kliivian pikku taimia.