Punasarja (Kliivia), Clivia

Nummelassa ei ollut keskiviikkona kun anoppi juuri mainoksen uhrina päätyi, mutta tosrtaina piipahdin jumpan jälkeen ja kliivioita n. 5kpl oli jäljellä, lisäksi lihansyöjäkasveja. Valkkasin itselleni parhaan kliivian ja yhden kihokin ja vinkkasin anopille joka haki perjantaina kliivian ja kärpäsloukun =) Johan taitavat kohta olla loppukin jo…

Tilasin kuin tilasinkin Kliivian siemeniä täältä, Plants of Distinction, maksoi maltaita. Tänään istutin ne. Katsotaan miten käypi, osaanko kasvattaa ja tuleeko taimia?

Minulla on nyt noin vuoden vanha PoD:n siemenistä kasvatettu keltakukkainen kliivia. Kolmesta siemenestä kaksi iti ja nyt on yksi hengissä. Tällä hetkellä lehtiä on kaksi kappaletta, korkein noin 15 cm.

Nyt sitten kasvamassa myös pikkuinen Clivia nobilis…

Elän toivossa, että muutaman vuoden päästä kukkisivat. :slight_smile:

Menin sitten yhtenä yönä ja tilasin kliivian siemenöisiä (niitä variegatojen) Plants of Distinctionilta. S-postin kautta tilasin ja kerroin, ettei mulla ole minkään valtakunnan korttia maksuun. Luulin, että eivät ole noteeranneet koko tilausta kun ei mitään kuittausta kuulunut, mutta tämän päivän posti toikin laatikkoon asti lähetyksen, jossa oli mukana lasku ibaneineen ja swifteineen. Ei voi palvelusta moittia! Halpuudesta ei tässä yhteydessä voi kumminkaan puhua.

Olipas hyvää palvelua. Olikos siemenet pienissä pyöreissä rasioissa, hiekassa? Mulla oli pakattu niin.

Jep-jep. Onneksi oli tällainen plussakelin päivä ja akka kotona, etteivät joutuneet kärvistelemään paukkupakkasessa iltapäivään asti.

Mie jo ehdin harmitella, että ei taida kliivia enää kukkia. Siitä kun poistin välillä niitä poikasia. Pitkä aika on menny edellisestä kukinnasta, mutta eilen huomasin, että taas pukkaa kukkaa:)

Trallallaa… Nyt ihan laulattaa… :wink: Ja samalla huomaan, että huonon muistin takia tulee iloisia yllätyksiä. Samaan aikaan edellisellä sivulla mainitun Clivia nobiliksen kanssa kylvin myös toista kliiviaa. Eilen huomasin sielläkin purkissa elämää 2 kk:n hiljaiselon jälkeen. Sieltäpä nousee Clivia miniata ‘Striata’. Äsken tutkin, millainen kasvi se onkaan ja sehän on variegata! :slight_smile:

Seitsemän vuotta vanha, iso kliiviani ei hoidossani kuki (ollut minulla kolme vuotta). Taidan heittää koko komeuden kompostiin. Oikeaoppisesti neuvojanne noudattaen olen yrittänyt sitä hoitaa, mutta turhaan!

Ei kliiviaa saa hoitaa :slight_smile:

Se tarvitsee kukkimisaikaan paaaaljon valoa.

Chardonnay, millaisessa paikassa kliiviasi on?

Kliiviani oli kesän ja myöhäiseen syksyyn lasitetulla terassilla ja talven se on ollut olohuoneen idänpuoleisen ikkunan edessä korkean pylvään päässä. Kuulin, että se viihtyy pienessä ruukussa, joten vaihdoin ison ruukun pienempään kesällä. Eilen siirsin sen valoisaan huoneeseen, jossa lämpötila on n.16 astetta. Hvyinvoivalta näyttää, mutta nuppuja ei vain tule!!

Ei mullakaan vielä näy. Saa nähdä kukkiiko vielä komeammin kuin viime keväänä, 14 vartta. Joka vuosi on tähän asti vähän petrannut.

Pieniä alkuja näkyvissä, vaikka vasta alkuviikosta kylvetty!

Tosi nopeasti ovat lähteneet kasvuun. Joulukuun alussa laittamani klivian alut hyvässä kasvussa. Suurin nyt n.7cm korkea.

Voiko Kliivian lisätä muulla tavoin kuin siemenistä? Mulla on töissä Kliivia, joka tekee kiltisti kukkia aina säännöllisin välein, vaikkei kovin kummoista hoitoa saa, joten olisi kiva saada siitä pikkuinen. En ole kuitenkaan koskaan huomannut, että se olisi tehnyt siemeniä, onnistuuko lehtipistokas?

Enpäs ole ikinä kuullutkaan ajatuksestakaan lisätä kliiviaa muuten kuin siemenistä. Hyvin, tosiaan tosi hyvin, harvoin se voi alkaa juurestaan tehdä poikasta, jonka irrottamista voi kokeilla. Minä olen sen ihmeen nähnyt eläissäni yhden ainoan kerran, vuosikymmeniä sitten, ja kyseessä oli “ainakin niin ja niin monta vuosikymmentä elänyt” kasvi.

Meillä tekee klliivia tällä hetkellä poikasta emokasvin juurella. Tosin en tiedä, onko poikanen juuresta tullut vai siemenestä itänyt, kun kukka siemensi eikä kukaan kerännyt siemeniä talteen :wink:

Todennäköisemmin siemenestä. Mutta en kehota kaivamaan juuren tyveä auki asian tarkistamiseksi.

Kliivian siemenethän ovat isoja pallukoita. Anita, mites ne nyt noin unohtuivat juurelle?

Euffis, lupaan olla kaivelematta. Paitsi että mullat pitäisi vaihtaa :wink:

Huonekasveissa ne siemenet jää helpostikin keräämättä. Muistan kastella kukkani aina silloin tällöin ja nautin, jos joku erehtyy kukkimaan (kliivia muuten kukki ekaa kertaa kymmeneen vuoteen), mutta muuten en niitä paljon hoivaile. Se on enemmän tuo puutarha, joka saa mun pääni pyörälle :slight_smile: