Minulla on tosi vanha kliivia joka on tehnyt vähän liikaakin sivupoikasia. Jopa niin monta, että kun n. 11 vuotta sitten sen jaoin, niin siitä riitti poikaset koko suvulle. Nyt ei näytä olevan noissa kahdessa yhtään poikasta, mutta toinen niistä onkin pikkupoikanen. Siemenlisäyksestä minä taas en ole koskaan kuullutkaan.
Mun kliivia tekee koko ajan poikasia, nyt on kolme rypästä puskemassa juurelta. Haittaako ne jotain, emokasvin kasvua, vai voiko ne siihen jättää ja antaa tuuheutua? Kyllähän tuo muutenkin sojottaa vähän joka suuntaan..Siemeniä tuo tekee myös, en ole kerännyt kylläkään vielä. Eikä tuo ole kovinkaan montaa vuotta koko kasvi.
Minun nuori (olisiko kolme, neljä vuotta vanha) kliiviani on myös innokasta poikasten tekijöiden sukua. Ei ole tullut mieleenikään, että siihen tulisi siemeniä, joten olen kukkavarret aina heti katkaissut pois, kun ovat rumaksi ränsistyneet. Josko siksi se niitä poikasia tekeekin?
Kiitoksia kaikille vastanneille! Täytyy sitten odotella jos se sattuisi tekemään siemeniä tai poikasia.
Minun kliiviani on varmaankin äiti kasvi, kun se tekee jatkuvasti uusia poikasia sivuilleen. Pari kertaa on vävyt joutuneet lapiolla lohkomaan, kun ei muuten ole saatu suuresta altakasteluruukusta pois. Siitä on jaettu sitten halukkaille ja lapsille isoja alkuja. Kukkiakin on tullut tosi paljon. Siemen lisäyksestä en minäkään ole kuullut.
10 vuotta vanahlla kliivialla on taas viisi poikasta tyvellä. Kesällä 2006 jaoin sen viimeksi ja nyt on taas purkki täyteen. Eivät varmaan ole mitään siementaimia. Kyllä se keväisin kukkii, sekä emokasvi ja välillä isommat poikasetkin.
Onkohan nämä nykyiset kliiviat sitten sitä kuuluisaa Uutta Sukupolvea…;)) Vähän kasvuintoisempaa ja jalostetumpaa kenties…
Kyllä kliiviaa on kahta eri tyyppiä, leveä- ja kapeampilehtistä. Se leveälehtinen kukkii enemmän.
Kapea- ja terävälehtinen on vanhaa sorttia, pyöreäpäinen jalosteita.
Eikös se kapeampilehtinen ole Vaarinkukka - eikä kliivia??? No, lähisukulainen kuitenkin…:))
kyllä ne ovat molemmat kliivioita… =O)
Oukei, olkoon sitten…;))
Mulla on se kapealehtinen ja kyllä se on poikasia tehnyt. Kukkimaan en sitä saa eikä se muutenkaan järin vehmaalta näytä. Olosuhteet taitavat olla vähän heikot ja hoidon taso vähän kirjavaa Mutta jospa jaksaisin innostua tuonkin hoidosta enemmän, että siitä saisi entisenlaisen kuningattaren. Edellisessä paikassaan se nimittäin kukki komeasti, kun sai olla talvet viileässä ja valoisassa.
Vaarinkukka on sitten vielä ihan erikseen.
Poikkesin eilen Lielahden sitarin alakerrassa olevassa p-matissa, siellä oli sellaisia vaalean kellertäväkukkaisia cliivioita myynnissä, jos jotakuta kiinnostaa sellainen.
on se kumma kun kliiviani ei kuki.. kesän on pihalla ja lannoitettakin saa.. ehkä se on vielä niin vauva
Suhvi, kliivian pitäisi talvehtia viileässä ja kastelun oltava niukkaa.
Kapealehtinen on vaikeampi saada kukkaan, kuin leveälehtinen.
Tietääkö joku kliivian siemenlisäyksestä?? Sain tänään kukinnossa olleen punaisen "marjan" ja ajattelin laittaa sen multaan.. Sisällä on aika kova pyöreä pallukka, onkohan se siemen vai onko sen sisällä kenties siemenet pakattuna tiiviisti? Eli hajotanko pallon vai laitanko niine hyvineen kasvialustaan miettimään itämistä?
Älä hajota pallukkaa, siemen on sellainen pikkusormenpään kokoinen. Tai ainakin sellainen om mulla käsitys.
Joo, suuri on kliivian siemen, siis koko hoito multaan! Ja ettei malttamattomuus iskisi, joskus itämiseen menee kuukausia…