Vähän vielä raakoja täälläkin.
Eilen käväistiin taas metsässä katsastelemassa marjatilannetta. Mies keräsi 10 litraa mustikoita, minä keräsin 10 litraa puolukoita. Mustikat ovat vielä ihan kelvollisia syötäviä. Puolukat olivat kyllä punaisia, mutta ei ole vielä mitään kiirettä niiden poimimisessa.
Kolme Thai-poimijaa oli tien varrella putsaamassa marjojaan. Ei ollut heillä isoissa saaveissa paljoakaan marjoja, mutta iloinen hymy oli jokaisella. Paikka, jonne he olivat tulleet/tai tuotu, oli vaikeakulkuinen ryteikkö. Yhteistä kieltä ei ollut, mutta jotenkuten toisiamme ymmärsimme. Lähtiessämme vilkutimme ja toivotimme hyvää marjaonnea. Lienevätkö ymmärtäneet?
Eilen myin 60 kg puolukoita. Tänään keräsin yli 6 sangollista ja torstaina taas metsään. Hullus taas iski mutta eikös se olekin hullun helpompi elää kun ei oo kaikki muumit kotona ja itse sen tiedostaa!
Ihana mummuh =D
Wautsi mummuh!
Mulle riittäis vaikkapa vaan viis litraa mutta nyt on iskenyt hirvikärpäs hysteria
Hyvä, hyvä mummuh. Puolukkahulluus on hyvänlaatuista hulluutta ja paranee itsestään. Luonto parantaa monenlaiset vaivat. Toivotaan, että sää suosii seuraavaa hulluudenpuuskaasi.
Kyllä täälläkin on hirvikärpäsiä aivan riittämiin ja toisillekin jakaa. Toissailtana käytiin marjakaverin kanssa katsastamassa yhtä marjapaikkaa ilman konetta ja sankoja niin auton vieressä jo käänsin vaatteet nurin ja tarkistin tuubihuivin niin 35kpl laskin saaliiksi sillon ja kotona vielä yli 10. On mulla se hyvä suojatakki missä kiinteä päähine (verkollinen koko hökötys) mutta sen läpi ei näe kunnolla niin en sitä käytä. Kärsiä täytyy. Ei noilla marjoilla rikastu euron saa kilo roskasista mutta metsään vaan täytyy mennä. Tänään välipäivä on muuta touhua.
Puolukkareissuja varten ostin apteekista "HirvikärpäsStop"-suihketta. Etiketissä lukee, että karkottaa hirvikärpäset iholta ja vaatteista. Suihkutetaan ihon paljaat alueet ja vaatteet. Antaa tehokkaan suojan hirvikärpäsiä vastaan 2-3 tunnin ajan. Tuote on hajuton. Voidaan käyttää enintään kolme kertaa vuorokaudessa.
En tiedä tehoaako, kun en ole vielä kokeillut.
Minä en mee mettään päinkään juurikin hirvikärpästen takia, kammo mikä kammo, mutta isäntä meinas että tuolla “hirvikärpässtopilla” ei oo mittään vaikutusta, korkeintaan henkisesti.
Hah,täälei tarvi hasia puolukkaan.Ei tuu meille puolukoita juurikaan yhtään.Eikä vissiin karpalojakaan
Nonni tää hullu taas kävi puolukassa ja myös myi tiistain ja täämän päivän saaliin yhteensä 80kiloa. Nyt sade teki huilipäivän huomisesta ja viikonloppuna on taidepiiri niin sillon maalataan. En kyllä muista että koskaan olisin niin hyvässä marjapaikassa ollut mihin tänään osuttiin. Rapiat neljä tuntia kerättiin. Kuusikymmentäkaksi vuoltiaalle mummulle ihan hyvä saalin tänään. Onnellinenja tyytyväinen olen!!!
Piti miunkin soittaa miesystävälle että mennään käväsemään metsällä ja nyt on melkein 1,5ämpärillistä odottamassa putsausta. Metsä punasenaan marjoja. Kolme pakastinta aivan täynnä muita marjoja, eli muuta on noista keksittävä.
Kyllä siellä on vaan niin kaunista. Hieno ruska jo maastosaa ja upeat sammaleet ja jäkälät.
Kurppa, tee esimerkiksi tuorepuolukkahilloa. Siis survot ne tuoreeltaan, ja lisäät siinä samalla vähän sokeria joukkoon että mehua irtoaa paremmin ja maku tulee oman suun mukaiseksi. Itse tein kymmenestä litrasta isoihin purkkeihin säilöen tuollaista. Säilyy aika pitkään ihan sellaisenaan, ja eihän sen ikuisuuksia tartte edes säilyä kun alat syksyn mittaan kokkailemaan ihania pataruokia ym. mitkä rakastaa puolukkaa vierellään :)
Mie en oikein kärsi syödä puolukkaa raakana. Hillona ja muuten kypsennettynä menee. Noihin aamujuomiin olen sitä kyllä työntänyt, senhän ottaa melkein kun lääkkeenä;)
Pakko kai ainakin osa noin laittaa. Kelllarissa on viime vuotista hilloa vielä jäljellä ja satsi tuli keitettyä jo viime kertaisista.
Huomenna meinaan tehdä ison satsin kaalikääryleitä ja vien kahdelle vanhalle rouvalle niitä puolukkahillon kanssa tuliaisiksi.
Minä säilön puolukan aina ilman sokeria survoksena ja jugurttiämpärisurvospöntöt säilön talouskellarissa. Koskaan ei ole puolukat homehtunut. Mulle pelkkä puolukka ei ole liian hapanta, sitä menee ihan jugurtin tai rahkan seassa ilman mitään makeutusta. Onneksi puolukka säilyy noin, pakastimissa ei ole enää yhtään tilaa marjoille.
Nyt on 5l kattilallinen hilloa, iso kasa pikkunyssäköitä pakkaseen (jos saan johonkin koloihin mahtumaan) iso purkillinen survosta jääkaaapissa.
Minä pidättelen itteäni lähtemästä enää puolukkametsään. Vaikka tiiän kyllä että vielä pistäydyn, pitkitän tässä vaan lähtöä niin pitkälle kuin mahdollista. Onneksi on vielä säilykehyllyssä tilaa yhden ämpärillisen lopputuotteille, ja joulun allahan sieltä paljon lähtee uusiin koteihin.
Varmaan noilla puolukoilla jo pärjäisi, mutta itseni tuntien; vielä menen jonkun kerran…survoksena laitan maakellariin ja entäs kuivatus??
Vähis, oon kuivattanut puolukkaa ihan onnistuneesti. Nyt kun kuivasin punaista viinimarjaa, niin ajoin edellisvuotiset kuivatut puolukat, pihlajanmarjat ja viinimarjat yhdeksi ja samaksi jauheeksi. Jauheena tulee käytettyä reippaammin, kun sitä on niin helppo roipsauttaa vielä marjarahkojen ja -jugurttien päälle.
Tuota kuivatusta kyllä tosissaan harkitsen. Sais tosiaan tupsautella sinne tänne, esim leipomuksiin - ja säilyisi hyvin ja olisi helppo käyttää. Tai näin ainakin nyt tuumin.