Meidän tärkeimpiä työvälineitämme tässä harrastuksessa ovat minusta ehdottomasti puutarhakirjat.
Piipahdin kiireissäni tänään kirjastossa ja jälleen kerran oli lainattava Marie-Luise Kreuterin Luomupuutarhanhoito -kirja. Suomentajina Krannila, Saario ja Vainio.
Kirjassa on mielestäni niin sopivassa suhteessa intouttavia kuvia, asiaa kasveista ja ohjeita aivan konkreettiseen tekemiseen.
Kirjastonhoitaja esittelee 11.4. puutarhaseuran kevätkokouksessa puutarhakirjojen valikoimaa seuran väelle. Kelpaakin esitellä, sillä asuinpaikkakuntani kirjaston puutarhakirjavalikoima on todella maukas
Hurmaava kirja: Pirkko
Liitiä: Kukkien kuningatar : ruusun huumaava historia (Atena Kustannus, 2006). Kirja
on täynnä kuvia ruusumaalauksista. Sisällysluetteloa ruusun puutarhahistorian lisäksi:
Kristillistä symboliikkaa Viiden haavan symboliikka Rosa mystica Ruusupyhimyksiä Rosario
Ruusu kuvataiteessa Madonna ruusutarhassa Venuksen syntymä Redouté ja muita ruusuasetelmia
Ruusu rakennustaiteessa Ruusuikkuna Sub rosa
Ruusu sanataiteessa Ruusulegendojen versioita Prinsessa Ruusunen Rakkausrunoja ja kukkaiskieltä Ruusurikoksia
Ruusu musiikissa Rakkauden ruusuja Ruusuritari Ihmeellisiä ruusuja
Kunniaa ja mahtia Ruusujen sota Vaakunoista ja tunnuksista Kunnia ja kuolema
Huisa ja Europeana ovatkin jo tämän kirjan maininneet vanhalla puolella. Nonni. En tullut katsoneeksi ensin ennen postaustani. En nyt viitsi kuitenkaan poistaa viestiäni kun sekin näyttää niin höhlältä.
Eikös tuolla vanhalla puolella ainakin kielletty lainaamasta kuvia kirjoista, näin muistelisin. Niin ja eikös ylipäänsä kaikkien kuvien, joita tänne laittaa, pitäisi olla omia?
Laita vaan koko kirjasta kuva - tekijällä ei liene mitään sitä vastaan - ennemminhän sitä voi pitää mainoksena. Sinun tarkoituksesi ei kuitenkaan ole kaupallinen.
Minä en kyllä uskaltaisi laittaa kuvaa, kun nykyisellään ollaan niin tarkkoja noista tekijäinoikeuksista ja sana kiertää, varsinkin näin pienissä piireissä. eikö siitä kirjasta löydy kuvaa googlettamalla? Yleensä ainakin kirjan kuin kirjan etukansi löytyy sillä lailla.
Heh, ota kuva pöydästä, jolla kirja on - ei kai kaikkia pöydällä olevia tuotteita ja taide-esineitä tarvitse sutata? Mistäs tähän nyt löytyisi oikein virallinen ohje???
Toinen must-puutarhakirja mielestäni on Pentti Alangon ja Pirkko Kahilan kirja: Luonnonmukainen puutarha. Teksti on niin mukavan soljuvaa ja kauniit kuvat herättävä ideoita.
Oletan, etteivät uudet keskustelijat aina ehkä huomaa lukea Vanhan Pentin antoisia kirjakeskusteluita. Siksi tällä uudella foorumilla tulee toistoa.
Nanikka sanoi:Mun kokemukseni mukaan varsinkin valokuvaajat ovat herkästi loukkaantuvaa väkeä, jos kuvia lainataan ilman lupaa.
Mitäon kuvien lainaaminen?
Aika, kyllä kuvan voi ottaa kirjan kannesta ja tekijänoikeudet ovat kuvan ottajalla, eivät kirjan tekijällä . Jos taas tekee kortin tai muun tekeleen siitä kirjankansikuvasta, se on tekijänoikeusrikos. Silloin on hyödynnetty jonkun muun taiteilijan kuvaa.
Minulla on myös tuo erinomainen Pihan ja puutarhan pikkujättiläinen. Hankin kirjan sateisella kesälomaviikolla... ja vietin loppulomani lukemalla sitä parvekkeella. Alunperin piti mennä lomaviikolla fillarin ja teltan kanssa Ahvenanmaalle, mutta kun satoi koko ajan, niin hankin sitten tuon kirjan ja "lomailin" kotona.
Mullakin on tuo, löysin poistokirjoista ja maksoin ruhtinaalliset 5 eur. Oli pakko soittaa äidillekin ja kysyä että huoliiko kanssa jos tuon. Huoli ja keitti kahvitkin
Toinen hyvä kirja on Suomalainen piha ja puutarha,(Alanko, Koivunen, Reqårdh ja Saario, Gummerus). Aika samantapainen, kuin Puutarhan pikkujättiläinen. Tykkään itse suomalaisten kirjoittamista kirjoista, koska niissä on ainakin kasvupaikkatiedot suomalaisittain oikein, eikä ole käännösvirheitä. Ja ihan periaattesta kannatan suomalaisten kirjoittamia kirjoja.
Meidän kotikirjastosta löytyy uutena unelmien kotipuutarha(Karin Berglund) Hyvä kirja jossa laajasti asiaa ja reilusti kuvia. Muut kirjat jotka on ahkerassa käytössä ovat: suomalainen perenna-käsikirja(Antti Riikonen), puutarha kukkii, pihan ja puutarhan pikkujättiläinen, kasvitietosanakirja jossa on myös sisäkukista tietoa.
Minulla on nuo kaikki paitsi tuo perennakäsikirja.
Tykkään kaikista, mutta Unelmien kotipuutarha on ylivoimaisesti paras. Kasvitietokirjalle on kovasti käyttöä kun opettelee tunnistamaan kasveja. Sitä lukiessa heräsi minun puutarhainnostukseni ja tässä sitä ollaan...
Mie löysin uuden kirjan kirjastosta, Puutarha ja piha. Kuuluu neliosaiseen sarjaan josta tuo yksi osa on vasta ilmestynyt, mikä käsittelee suunnittelua ja perustamista. Miulle ollut ainakin tuo kirja ihan älyttömäksi avuksi, kannattaa etsiä käsiin! Olisin tilannut sarjan itselleni, mutta hinta veti jalat alta.
Puutarha ja piha -sarjasta on ilmestynyt kolme opusta: Suunnittelu ja perustaminen, Satoisa hyötytarha ja Kestävät koristekasvit. Perennat ilmestyy ensi syksynyä. Minä tilasin sarjan puutarhamessuilla käydessäni kun pääsin ensimmäistä osaa selailemaan, enkä ole katunut, sarja on ollut todella avuksi vaikka muutakin kirjastostani löytyy.
Toki koetan parhaani mukaan olla ajattelematta hintaa ja se onnistuukin kohtalaisen mukavasti kun maksan kirjat erissä