Puutarhakirja

Minä olen juuri pari viikkoa selaillut tuota Puutarha ja Piha-sarjan kolmatta osaa: Kestävät koristekasvit. Kirjastosta se ihan sattumalta silmiin osui. On ihan loistava kirja ja varmasti muut osat ovat yhtä hyviä.

Nyt kun Hanttu mainitsi tuosta hinnasta, niin tulin pohtineeksi, että olikohan tämä kirjasarja juuri se sarja, jota minulle esiteltiin viime kesenä kesämessuilla? Olisin varmaan tilannutkin, mutta hinta taisi olla jotain liki neljänsadan euron luokkaa. Sehän tekee siis lähemmäs 100 euroa kirjalta, eikä tuo kirjasarja kaikesta loistavuudestaan huolimatta sentään NIIN hyvä ole. Harmillista, että on niin järjettömän hintainen.

ai niitä on jo ilmestynyt lisää osia? messuilla itsekin kirjaa ekan kerran selailin ja hinta oli tuota luokkaa kun satuk-a mainitsi, auts... *kipittää äkkiä kirjastoon*

Juu, tuo Kestävät koristekasvit tuli postiin pari viikkoa sitten. Pliis, älkää muistuttako siitä hinnasta, minä niin kovasti yritän olla ajattelematta sitä naurua

Ei vais, saapihan sitä keskustella. Sarjaa koetettiin myydä minulle alunperin puhelimitse, jolloinka tyrmäsin sen täysin, taisin ihan ääneen nauraa sille myyjälle. Sen jälkeen keräilin kirjoja sen mukaan minkä tarvista oli, ja aina vaan tuntui ettei ihan tietoa tullut tarpeeksi (tämä oli siis aikaa ennen kuin löysin pentin...). Sitten selailin messuilla taas kaikki kirjakojut läpi ja törmäsin tuohon eka osaan -ja olin valmista pässinlihaa. Helppo nakki jne. Noh, olen toki muutenkin kirjahamsteri, olen viimeksi käynyt kirjastossa ehkä viisi vuotta sitten.

Mutta edelleenkään en tuota sarjaa kadu, olen sitä ensimmäistä osaa käynyt läpi monet kerrat, tutkaillut kuvia ja ottanut oppia. Tämä uusin osa vaikuttaa vieläkin paremmalta, siinä on lueteltu kaikenlaisia pensaita ja muuta, tekstissä jo kerrotaan kasvupaikoista, mutta mikä parasta tällaiselle pohjoisen jurnottajalle: kirjassa on taulukot kasveista ja siinä myös vyöhykkeet. Pääsi minunkin pihasuunnitteluni kunnolla alkuun kun olen käynyt taulukoita läpi, sitten tarkistanut kuvista miltä mikäkin näyttää (olen nirso minäkin, jos on moni pensaskin) ja kirjannut ylös nimiä että tiedän kaupassa sitten miltä mikäkin isona näyttää. Näin aloittelijana on vaikea hommata puita ja pensaita kun ei ole mitään hajua minkälainen siitä pikku risuläjästä tulee. Eikä täällä ole edes taimikaupoissa mitenkään mahdottomasti valinnanvaraa. Kunhan tuo maa sulaa niin painelen sitten listani kanssa ostoksille, nyt on vaihtoehtoja jos jotain ei löydykään.

Tuota "Satoisaa hyötytarhaa" en ole vielä edes avannut, ja jos ei sallaattikärpänen oikein kovasti pääse puraisemaan niin se saattaa joutaa uuteen kotiin jossain vaiheessa. En usko omiin kykyihini ruuan kasvattajana, raparperit ja marjapuskatkin lähtevät pihalta uuden suunnitelman tieltä.  

Jossain toisessa keskustelussa mainitsinkin, että minä ole tilannut sen kirjasarjan ja tosiaan kolme kirjaa on tullut, yksi vielä puuttuu.Minulle tuli muutama päivä sitten satoisa hyötytarha ja itse pidän siitä eniten:) Puolen vuoden välein on tullut yksi kirja ja maksut jakautuu monelle kuukaudelle, joten ei tunnu missään:)Tai no hintavahan tuo sarja on, mutta itse tykkään kovasti!

Muistelinkin lukeneeni etten ainoa hurahtanut ole hymy Mielenkiintoista että nuo kirjat ovat tulleet eri järjestyksessä.

Muita ahkerassa käytössä olevia puutarhakirjojani:

Hertle, Kiermeier, Nickig: Puutarha kukkii, mukana monivuotiset ja yksivuotiset kuka, sipulit, heinät ja saniaiset (Suomen oloihin soveltanut Pentti Alanko)

ViherPiha: Suomalainen viherpiha, ammattilaisten ohjeita pihanhoitoon

Peltola, Koivu: Jokanaisen puutarhakirja

Sorruin tilaamaan Viherpiha-lehden kun kylkiäisenä lupailivat Suomalainen viherpiha-kirjaa. Toivottavasti on inspiroiva kirja.

Ja oishan se kiva kun sieltä löytyis joku tiedonmurukin... Tosin tuntuu siltä että parhaiten tietoa löytyy täältä Pentistä!

Taisi minullakin Viherpihan kylkiäisenä tulla tuo, mutta ihan hyviä ja käytännöllisiä juttuja siinä kirjassa kyllä on. Sen kyllä huomaa että mitä enemmän lukee, lehtiä, kirjoja tai sitten penttiä, niin sitä paremmin huomaa että jokaisella on oma tapansa tehdä asiat. Pitää vaan sitten valita ja kokeilla ja kokeilla ja kokeilla että löytää sen omansa

Kotimaiset puutarhakirjat ja lehtiset ovat minulla ahkerassa käytössä joista yllättävän hyväksi on osoittautunut Suomalainen piha ja puutarha-kirja. Monipuolinen ja helppotajuinen ja sisältää paljon tiivistettyä tietoa tummennetulla pohjalla. Itse monesti kaipailen kuvakirjaa, josta löytyisi puut ja pensaat talviasuisena. Kuvissa saisi olla koko habitus ja sitten vielä erikseen lähikuvia oksista joista näkee silmujen asennon, muodon ja värityksen. Joskus kuvia löytyy netistä, mutta harvemmin talviasuisista kasveista.

Sain tänään myöhästyneen synttärilahjan ja siellä oli Pionit-kirja. Sen olivat  kirjoittaneet Rea Peltola ja Vesa Koivu. Senverran ehdin sitä selaamaan,että näin ne ihanat kuvat. Illalla pitää tutustua siihen lähemmin

Kirjoista vielä: aloittelijoille oppaiksi suosittelen kotimaisin voimin kirjoitettuja puutarhakirjoja, sillä niissä on perustietous kohdillaan olosuhteisiin nähden. Itselläni on (hardcore kirjaharrastaja ja jonkin tason puutarhaharrastaja) kotimaiset perusteokset aiheittain ja nyt olen sitten keskittynyt ulkomaisiin kirjoihin, jossa esitellään erilaisia puutarhakulttuureita ja -tyylisuuntia. Ja viimeisin villitys on ns. puutarharomaanit. Tänä ilana aukaisen ensimmäisen kerran uusimman hankintani Väinö Kirstilän Puutarhassa -kirjan, jossa takakannen perusteella kerrotaan kirjoittajan puutarhan kehityksesta 30 vuoden aikana vanhan talon pihapiirissä.

Tämänhetkinen kasviaiheinen kirjaläjäni:

Äitienpäivän lahjaongelma ratkesi ihan itsestää kun satuin oikaisemaan Akateemsien kirjakaupan kautta. Tarjoustiskillä oli uutta Peltolan-Koivun Pionikirjaa hintaan pari äyriä alle kolmekymppiä. Sen verran sitä ehdin junassa selailla, että todella upealta näytti.

Tosin minun oli kerrottava vaimolle etukäteen, että mitä on odotettavissa. Hän nimittäin saattaisi poiketa myös samaan kauppaan ja parhaassa tapauksessa meillä saattaisi olla kaksi kappaletta samaa kirjaa.

Minä yritin jo eilen sorhata tätä kirjamietelmää, mutta se katosi kesken kaiken bittiavaruuteen, kokeillaanpa nyt uudestaan:

Minulla on paljon puutarhakirjoja (ei tosin niin paljon kuin Huisallacool), mutta jos lajikohtaista tarkkaa tietoa tarvitsee niin tosihyvä puutarhakirja on vihkonen nimeltä puutarhaliiton julkaisu nro 333, Ella Rädyn Kotipihan pensaat. Siinä on tiiviissä paketissa esitelty 170 pensasta jotka menestyy Suomessa. Tämä on minulla iltalukemisena yöpöydällä tammikuusta syyskuulle, enkä silti muista kaikkea vielä ulkoasilmän isku! Sarjaan kuuluu muistaakseni myös perennaosio, sekin täytyy muistaa myös hankkia.

Suosittelen vähänkään luonnonhelmassa pihojaan laittaville opaskirjaksi myös Maarianheinä, mesimarja ja timotei -nimistä kirjaa, jonka tekijöinä mainitaan Sakari Hinneri, Leena Hämet-Ahti, Arto Kurtto ja Seppo Vuokko. Erittäin hyvät piirrokset on tehnyt Seppo Lahdenperä.

Kirjastosta tuota kirjaa usein lainaan ja joka lukemiskerralla huomaan kulloistenkin päällimmäisten kiinnostusten takia eri asioita. Kuten äsken, että haavan lehtikarike on hyvin kalipitoista ja siksi hyvää lannoitetta varsinkin happamuuden vastustukseen.

Kirjasta löytää jokaisen kasvin kohdalta hyvin monipuolisia huomioita. Nyt jopa epäilen, että oma lillukkani tuolla villiruusun alustassa on risteymälillukka. Kirjassa sanottiin lillukan ja mesimarjan risteytyvän helposti keskenään, jolloin lillukka saa vaaleanpunaiset kukat! Samoin ihmettelin kovasti tietoa, että jäkäläkasvustot pilkkunahkajäkälä (se nahkamainen kumma kasvi kivien varjopuolella) mukaanluettuna tuottavat typpeä alueellaan!

Pentti Alangon: perennat on minusta hyvä "perusteos". Monipuolisesti kerrottu suomessa hyvin menestyvistä perennoista, lisäämisestä ja kasvupaikoista. Tosin kirja on niin uusi, että puolet on vielä lukematta

Oletteko tilanneet netin kautta puutarhakirjoja? Mitä ulkomaisia teoksia suosittelette? Ajattelin ihan huvilukemiseksi jotain sellaista tilata, minkä ideat ei välttämättä sellaisenaan tänne pohjolan perukoille sovellu. Mutta ainakin saisi taas haaveilla ja soveltaa ideoita!!hymy Ja katsella kauniita kuvia ja treenata englannin kielen taitoa!

Napapaju: sekovartisia selityksiä

Tanulta saamani kirja. Suosittelen, eikun painokkaasti ehdotan että hommaatte sen pihakeinuun, lepolasseen yms. paikkaan lukemiseksi.

Aiheuttaa hirnuntaa epämääräisissä suunnissa.

Juu, tuo on aivan mahottoman hauska kirja, tuo Napapaju. Vaatii lievää itsehillintää olla laittamatta niitä selityksiä tänne pentin palstoille.

Juuri sellaista huumoria joka meillä osuu ja uppoaa naurua

Puutarhurinalku, aivan ihana englanninkielinen puutarhakirja - upeita kuvia!! ja muutenkin mielenkiintoinen - on esim. Lloyd, Christopher. 2001. Colour for Adventurous Gardeners. BBC Books. ISBN 978-0563537397

Minulla on se vironkielisenä käännöksenä, Tallinnan tuliainen parin kesän takaa. En osaa viroa, mutta sanankirjan kanssa sitten kirjaa aina yritän lukea. Ja kirjan kuvat jaksavat aina ihastuttaa.

Tykkään Riikonen-Vuori: Kesäkukat -kirjasta. On kuva jokaisesta esitetystä kasvista.

Tämäkin on ihan käypänen, tosin ruotsalaista alkuperää

Månsson, Lena:  Kesäkukkia : uusi ilme puutarhallesi joka vuosi! / Lena Månsson, Bertil K. Johanson  ; [Suomen oloihin soveltaen suomentanut Birgitta Rossing]. Otava, 1996. - 143 s.
Alkuteos: Sommarblommor