Olethan tuota jo kuvasta päätellen käynyt aiemminkin!
Maantiellä tramppaaminen alkanut, en ihan joka aamu.
Tänään lenkkasin risan polveni kanssa espoonsairaalan parkista jorvin puolelle ja matka oli pitkä,nivelpussit lonkissa huusi hoosiannaa ja alaselkä meinasi lukittua kun polvet on sököt niin kävely on kummallista kipunoita tuottavaa…Mulla sama juttu ihan skidinä paukutin oikean polven jo rikki. Isä laittoi vaan ideal sidettä ja puhalsi polven terveeksi, eipä tullut. Kahdesti on kirurgi poistanut irtotavaraa ja nyt olisi vissiin kolmas kerta ellei laiteta jo varaosia ?
Oli hyvä aika käydä uimassa, kun uin n. 2,5 km aivan yksin. Näytti olevan paljon väkeä, mutta muutama oli vesijuoksijoiden puolella ja muut terapia-altaassa. Vasta kylmäaltaalle mennessäni sieltä tuli mies uimaan.
En kyllä ymmärrä miksi sulle ei apuja anneta, kohta olet rullatuolissa.
En ole verotuloa tuottava kansalainen, ehkä siksi kaipa ne prioirisoi nykyään hoidon ja avun saannin, enkä tiedä haluanko vielä tekoniveltä ? mut jotenkin luulisi että edes kortisoni piikkiä saisin ja vatsalääkkeet annan isännälle.Nyt ei pääse liikkumaan sitä vähää mitä pelkästään selän vuoksi oli mahdollista…kun lenkuttaa ko ankka niin se luo painetta lantioon vielä enempi. Kukkasipuleita pitäisi päästä laittamaan ja syys siivoa ja tukia ja harsoja…nappeja vaan enempi niin ehkä saan tehtyä. On tää ihan syvältä…kiitos kumminkin jeps.
Miksi et halua tekoniveltä
Tätini, 95 v., sai tekonivelet polviin kauan sitten ja vaikka hän muuten on jo huonossa kunnossa, jalat toimivat hyvin.
Tääl meitin kantahämeessä on sellasia tyrijöitä leikkurissa ettei sinne mennä ko äärimmäisessä hädässä, isäntä on siitä todiste onneks sen pää operoitiin tampereella.
Tekonivel leikkaukset tehdään vissiin suurin osa coxassa, ainakin täältä turun seudulta kaikki jotka tiedän on siellä leikattu.
Coxassa tehtiin minulle lonkkanivel.
Vuosia mulla on ollut epäonnea urheilun suhteen, oikeastaa siitä asti kun vasemman polven eturistiside repesi 2015. Polvi kuntoutettiin fysioterapialla, mutta siitä jäi omasta mielestäni silti hiukan löysä ja epävakaa, mikä taas sulki pois monta urheilulajia mitä sen kanssa saisi harrastettua. 2021 tammikuussa loukkasin saman polven uusiksi ja tällöin ristiside repesi kokonaan, eiku veitsen alle. Sen jälkeiset komplikaatiot olikin jo ihan oma tarinansa, sairaalassa tuli oltua yhdeensä pari kuukautta osastolla…
NYT olen kuitenkin taas vuodenvaihteessa löytänyt rakkaan kuntosaliharrastuksen pariin, minkä tuo pahuksen polvi on estänyt aiemmin. Tai ei niinkään estänyt, mutta teki siitä hyvin hankalaa eikä kovin palkitsevaa.
10kk on nyt tullut käytyä, mitä nyt kesällä hiukan tuli laiminlyötyä koska pihatyöt veivät mennessään.
Ei ole naisella lihasmassan kasvatus helppoa, mieheni käynyt saman aikaa salilla ja hänellä kyllä jo hartioissakin huomattavaa pyöreyttä - epäreilua
Alla kuvat tammikuulta, sekä nyt alkuviikosta
Noin lyhyessä ajassa noin jo muoto muuttunut. Hieno homma, toivottavasti polvi kestää:rose:
Polvi tuntuu kestävän oikein hyvin, mitä nyt joskus kiukuttelee jos tekee täysillä jalkapainotteisen treenin
Kyllä kehitystä näkyy. Olen niiin samaa mieltä Eksmanskan kanssa lihasmassan kasvatuksen kanssa. Itse olen aerobisen liikunnan harrastaja ja aina silloin tällöin innostun(huolestun) lihaskunnon ylläpidosta. No loppukesästä taas huolestuin lihaskunnostani ja aloin ihan kotona aluksi nostelemaan puntteja ja kahvakuulaa. Liityin sitten Rasvanpolttoryhmäliikunta-tunneille, en painonhallinnan takia, vaan lihaskunnon parantamiseksi. Nyt on projektina jopa kotona etunojapunnerrus “äijä-tyyliin”. Jotenkuten pääsen alas, mutta ei löydy vielä voimaa punnertaa ylös. Onnistuuko koskaan ?, Ken elää sen näkee
Oletko kokeillut ostaa sellaista vastuskuminauha lenkkiä, minkä sais käsivarsien ympäri, avustaa punnerrettaessa.
Itsellä auttoi kun toinen olkapää hiukan sökö sekin.
Eipä ole lihaksia enää kuin jaloissa, nahka heiluu käsivarsissa.
Kiitti vinkistä. Kaapinperältä löytyy yhdensortin vastusnauhat. Pitääpä tutkia saisiko siitä pyöreän version tai sitten hankkia ko.kuminauhalenkin.
Minoon kulukennu crossfitissä 7 vuotta,tuloksia lihasten kasvusta tuli vasta kolomen vuojen jäläkeen.Mulla esteenä niska/hartia käsi ongelmat.
Nyt jopa huomaa esim takista joteioo pitänny pitkään aikaan,että oho,kiristää harteista.
Mullon pienet lihakset ja olen hentorakenteinen,lihaten kasvatus on tosi hankalaa.
Ruoa merkitys yllättävän suuri,en syö juurikaan lihaa,mutta kalaa syön a8naku vaan mahollista.Kasvisproteiiinit tulee hätiin.Enoo vieläkään mikään muskelimimmi,mutta ompa kauniit hauikset ja lihakset ylävartalossa,josta oon tyytyväinen.
Jaloissa on voimaa ja oon tyytyväinen nykyiseen ulukoiseen habitukseen
Lihasvoima tuo terveyttä arkeen
Olen käynyt muutaman kerran kehonkoostumusmittauksessa, ja huonoin fitness-indeksi oli 71, tänä syksynä 81. Huonoin oli syrjäkylällä asuessa, kun töiden jälkeen ei tullut kuntoiltua. Tilanne parani vähän, kun muutimme lähemmäs työpaikkaa, jolloin iltavuoroon sai kävellä tai pyöräillä. Eläkkeelle päästyä vapautui aikaa liikuntaan, viime helmikuussa sain neuvoja kuntosalilla. Lähinnä tarkoitus on pysyä terveenä vanhana, ei niinkään ulkonäön takia, uimahallin isoon peiliinkään en edes katso. Ruumiinrakenne on ns.päärynä ja sellaisena pysyy. Ammattikoulun opettaja kommentoi, ettei minun kannata käyttää raglanhihaisia vaatteita, kun silloin näyttää olevan painijan hartiat.
Mie lupasin itselleni, että tunnin verran liikun päivittäin. Tänään se on jo tuplattu ja illalla lupasin tunnin lenkille lähteä. Kun säät huononee, voi olla jo haasteellista lupaus pitää.