Ei tarvinnut mitään tehdä, kun verkkokalvo oli ehjä.
Kesä ja silmävaiva jopa nyt koetellaan. Puhalluksis
Vyötäröltä on kadonnut senttejä.
Lihakset ei ole pienentyneet.
Se lasiaisen irtauma on tosiaan aika yleinen vaiva ja 2/3 ihmisistä saa sen. Mulle tuli se oikeaan silmään jo 35 vuotiaana ja luulin, että mulla on aivokasvain tai päässä joku muu, mikä aiheuttaa välähdyksiä silmässä. Kävin yleislääkärissä kurkkukivun vuoksi ja samalla mainitsin ne valon välähdykset ja hän neuvoi menemään silmälääkäriin.
Silloin tosiaan oli vain niitä välähdyksiä eikä mitään mustia pilkkuja tai roskia mitä nyt liikkuu näkökentässä. Olin illalla ulkona istuttelemassa ja usein luulin että joku kimalainen lentää mun vasemmalla puolella, mutta se oli vaan niitä täpliä mun näkökentässä.
Kuivuus vaivaa silmiä, tippoja laitan silloin tällöin. Kävin vuosi sitten silmälääkärissä, ei mitään vika, onneksi.
Hmm,sillonku mulla tuo osittainen irtautuminen,lääkäri ei varottann7 mistään ponnisteluista eikä raskaitten nostelusta mullaki verkkokalvo ehyt.
Siinä ensmäisessä ei mullakaan mitään mustia pisteitä ,ainoa vaan ”repaleen” leijjuminen silimässä.
Lääkäri sano että lepattaa niinku lakana narulla tuulessa.
Aika pitkään meni että siihen tottu että silimässä jotaki ”leijuu” ,mutta vuosien myötä ei enää oo haitannu.
Sais nähä kuinka kauan tämän reutaleen poustumiseen menee,lääkäri puhu päivistä ja viikoista,toivottavasti menee niinki nopiaa ohi.
Silmät vanhenee ja surkastuu vanhemmiten. Siis rypistyy niin kuin ihokin… Mulle lääkäri sanoi niin ettei ole vaarallisia eikä niille voi tehdä mitään. Pilkut seuraavat katsetta. Jos on hämärää niin ei erotu paljoa mutta jos katsoo jotain vaaleaa niin näkyvät mustina läntteinä. Mulla ei siis mitään irtaantumista ole tapahtunut, vielä..
Otin torstaina päärynä ruokavalion.
Kun kävin lähikaupassa, niin mainitsin, että tarvitsen enemmän kuitua ja nuori aikuinen myyjä kertoi heti, että päärynässä on runsaasti kuitua.
Kyllä huomaa, että jotain on suolistossa muuttunut.
Tässä pähkäilen, että pitääkö mun tälläkin viikolla ottaa yhteyttä työterveyteen. Tein eilen itselleni diagnoosin netissä, kun olen nyt vähän yli kuukauden yrittänyt poistaa välillä kipeytyvää syylää isovarpaasta. Kyseessä ei olekkaan syylä vaan nivelrikkoon liittyvä limarakkula eli myksoidi kysta. Kun aluetta puristaa, siitä syylän tapaisesta tulee kirkasta geeliä ja se helpottaa kipua.
Onko kenelläkään kokemuksia tuommosista kystistä? Niitä voi tulla sormiin tai varpaisiin ja ovat yleisempiä naisilla kuin miehillä.
- Työterveyshoitajalle voi soittaa ja kysyä asiasta. 2. Digipalvelut on hyvä, kuva varpaasta ja netin kautta lääkärille. Voi vastata mistä tahansa kaupungista ketjun päivystävä digilääkäri, arvioi ja ohjaa eteenpäin.
- Jos pääsee hankautumaan kengässä ja iho menee rikki voi olla tulehdusriski. Neulalla poistavat nesteen ja nopeampi hoitaa, kun ei vielä ole kasvanut. Tulevia helteitä ajatellen ennakoi.
Otin jo yhteyttä digiklinikkaan ja lähetin kuvan varpaasta. Sain vastaanottoajan lääkärille torstaiksi.
Iho siinä on jo rikki, kun luulin, että kyseessä on syylä ja laitoin siihen SyylEndiä ja pidin päällä teippiä. Olen putsaillut sitä joka ilta ja voidellut Bacibactilla, juurikin sen vuoksi ettei pääse tulehtumaan.
Nesteen poisto auttaa vain hetkellisesti, koska olen sitä jo monena iltana puristellut ja sitä kirkasta geeliä erittyy lisää kokoajan. Ihmettelin kyllä että miksi syylästä tulee jotain nestettä ja vasta eilen uskalsin alkaa googlaamaan ja sevisi, että mun nivel vuotaa. En ole ennen kuullut moisesta nivelrikkoon liittyvästä vaivasta. Löysin kuvat ja tutkimukset mitkä on otettu mun jaloista 16 vuotta sitten ja siinä mainitaan isovarpaan nivelessä näkyvän alkavaa artroosia.
Kävin eilen taas silimäpolilla.
Oli jo tiiossa että taas laseroijjaan.Nyt oli jo onneksi näkyvyyttä ja saatiin 495 ”osumaa” jolla reikä saatiin ympäröityä.
Nyt viikonloppuun asti velttoja päiviä,ei saa oikeen mitään tehä,lääkäri kehotti olemaan ” oikein rauhallisesti”
Silimässä vilahtelee tumma alahaalla vasemmalla,on kuulemma heijaste reiästä.Näkö kyllä kirkastunu huomattavasti,reutale kyllä heiluu vielä ärsyttävästi.
Puolentoista viikon päästä vielä kontrolli,toivon että siihen on jo parantunu.Ponnistelukielto voimassa ainaski siihen asti,pakko kait uskoa
Minun etusormen ojentaja vieressä on pirun kipu kohde.
En edes tiennyt siitä ennen kuin aloin hieromaan kädet, kun ne oli hieman kylmät.
Siinä ei ole mustelmaa eikä turvoksissa. Kipu on niin kipeä, kuin kipeä mustelma.
Siis kämmeneen päällä.
Hoidon portaat.
- Syö buranaa
- Laita Pepantenia
- Odotetaan pari päivää
→ - Soitin klo 15.15 terveysasemalla ja ihminen vastasi. Katsoivat digipalvelun kautta entisen kuvan, “nyt kämmenen kokoinen” vastauksella sain reseptin apteekkiin: Erythema migrans, ihoborrelioosi. Antibiootti Amorion 500 mg 3 xvrk, 2 viikkoa. Auringossa oloa ei kielletty.
Muos
Laitan kuvan, punainen leviävä läntti, ei rengasmainen. Punkki oli mahassa,polvessa vissiin hyvin pieni kun en huomannut.
5 antibioottia olen nyt 8 tunnin välein ottanut, punoitus polvessa pienentynyt ja kovasti haalistunut. Ihoborrelioosi saa turpiinsa🔨
Case 2: Mammografiassa vuosikuvauksessa löytyi kalkkikiteitä, koska uudet tarkat laitteet
Uudet kuvat otettiin suurennettuina, mikrokalkkilöydös. Ohutneulanäytteen mustelma näkyy edelleen. Kalkkilöydös on mikrokalkkia ja vuoden päästä uusi ilmainena kuvaus.
Käykää hyvät ihmiset ilmaisissa tutkimuksissa, oli se kutsu sitten papa, mammografia tai kakkatikku. Ennemmin on paremmin kuin myöhemmin.
Ihoborrelioosi ? Ootko tullut punkin puremaksi ja saanut borrelioosin, ymmärsinkö oikein ? Jos niin hyvä että noinkin nopeesti sait ne antibiootit. Mun piti seurata ja seurata ja vielä vaan seurata viikkoja toisensa perään ennenku lekuriin pääsin hoitajamuurin ohi sillon kun punkki teki ikävät tekosensa.
Noista ilmaisista seulonnoista sen verran että ilman muuta niitä käytän. En keksi yhtä ainutta syytä miksi en käyttäis ! Ja lisäksi oon kiitollinen että meille annetaan tollanen ilmainen mahdollisuus pitää huolta terveydestämme
Mahasta poistetiin punkki klo 03, mutta ehkä harjasin likaisia koipiani harjalla saunssa, mutta???
V 2024 löytyi minusta 12 punkkia ja miehestä 10. Sama mökkimaasto
Nyt eka 2025, ja heti osu uppos. Päivä 5 Amorium, vain himmeä rinkula.
Mullaki oli vasta mammografia.Ei onneksi ollu mitään
Ja hyvä että sullaki vaan kalakkia
Oon samaa mieltä,ehottomasti kaikkiin seulontoihin mennä,sehän on omaksi parhaaksi.
Kaikissa oon käyny miton tarijottu.
Minulla on korvan reiän vieressä joku kipeä patti.
Laitoin Abilar voidetta siihen.
Peilillä kurkkasin mikä siellä on, mutta se on ihan ihon värinen.