Voita on aina jääkaapissa: kalanpaistoon käytän yhdessä öljyn kanssa, ei tule käryä kun voin hera ei pala paistinpannussa. Äsken laitoin ruokalusikallisen pottumuusiin. Keväällä teen voi , silputtu kananmuna ja ruohosipulilevitettä ekoista sadoista. Nykyään tulee tuokin tehtyä creme fraiseen. Eniten kuluu yhä bearnaisekastikkeeseen.
Jouduin äsken syödä jotain, kun nälkä iski. Odotin jonkun aikaa, että vatsa rauhottuu.
Minä en siedä keitettyjä vihanneksia. Jopa vauvana olen oksentanut sitä soseaa.
Minulla on primaarinen laktoosi-intoleranssi. Ollut ala-asteesta asti.
Isosiskoni sai sen aikuisena ja hänen tytttärellä ollut monta vuotta.
Huono viikko. Maanantaina soitti lääkäri ja kehui että hyvin on laskenu huono kolesteroli. Oli 1,6 ja vielä tavoite 1,4. Sydän arvot verikokeissa ns. harmaalla alueella (1367), mitä se nyt tarkkaan ottaen tarkoittaneekaan.
No tiistaina oli aamupäivällä taas pumpussa lepatusta jatkuvaan ja verenpaine mitä sattui, yläpaine alle 100 ja alapaine välillä 48-60. Niillä mentiin se päivä.
Keskiviikkona lähettiin kaupunkiin kun isännällä oli hammaslääkäri aika. Just kun päästiin kaupungin rajalle niin tuli soitto että perutaan aika kun ei ole lääkäriä. Kyllä kyrsi kun ei olis muuten lähetty koko kaupunkiin. Isäntä ei antanut jäädä minun yksin kotiin kun olo oli kuin pienessä humalassa. Mentiin ruokakauppaan ja minä pitelin kärrynlaidasta kiinni ja isäntä työnsi kärryjä. Kaksi kertaa meinas kärryt kaatua kun tarvitsin tukea. Ei kestänyt pää mitään äkkiliikkeitä mihinkään suuntaan. Onneksi selvittiin kotia vaikka Isäntä meinaskin viedä päivystykseen.
Eilen aamulla kun heräsin ylös niin en pysyny pystyssä omin avuin ollenkaan. Oksensin ja maha oli ihan kuralla. Seinät pyöri ympärillä ja olo oli kuin olisin istunut/maannut pyörivän karusellim akselina. Verenpaineet matalat ja lieputus päällä kokopäivän. Paleli mutta kuumetta ei ollu eikä koskenut mihinkään. Illalla jo vähän kävelin omin avuin mutta huimasi joten seinistä tartti tukea.
Tänään lieputus edelleen päällä ja verenpaineet matalat mutta omin avuin liikun hissukseen mutta kumarrella ei kyllä kannata tai nokalleen menee. Huomista odotellen mitähän se tuo tullessaan. ![]()
Voi ei! Vakavalta kuulosta! ![]()
No,huh,mahtaako olla myös kiertohuimausta?
Onko tutkittu?
Just toissapäivänä aattelin että mitähän tönikselle kuuluu.
Ppuuuuuuuuhhhhhhhh,paranemisia.
Hyvä kun pidät meitä ajan tasalla Tönis, me tykönämme täällä ollaan huolissamme.
Jos sulla ei olis tota sydänjuttua niin sanoisin että huimaus kuullostaa aivan siltä kuin olis Hyvänlaatuinen asentohuimaus. Mulla on ollut, kaikki pyöri ja seinistä pitelin kiinni muutaman päivän ennenkuin pääsin ees lääkäriin. Hän välittömästi sen mulle diagnisoi ja sanoi että vaikka se on tosi ikävä kun kohalle sattuu, niin se on tosiaan hyvänlaatuista ja menee ohi. Sain hoito-ohjeet ja kotona sit pyörittelin päätä jonkin aikaa kunnes oireet hävis.
Pysyi poissa melkeen 20 vuotta mut nyt on taas vähän huipannut. Muistin että siinä sängystä nousemisessa oli tietty tapa miten se tehdään ettei se sakka korvassa heittäydy äksyksi, ja ainakaan vielä ei oo huipannut kuin vaan sen verran että varmuudeksi haron vähän seiniä sängystä noustua.
Voithan sä mielenkiinnosta tutustua tohon (korva/tasapainoelinperäinen juttu siis), ei se ota jos ei annakaan.
PPUUUUUHH !!!
Kiitos että on ystävät myötäelämässä.
Kokeilin tuota Epleyn manööveriä hoitokonstina kun ensin tein sen testin. Katsoin videolta ja kuuntelin hoitajan ohjeita. Sain aikaan ainakin sen että oksensin sen jälkeen. Liekkö hyvä vai paha. Olen tuosta lukenu jo aikaisemminkin.
Mulla vaihdettiin kuukausi sitten xarelto lääke rivaroxabaniin joten olen vähän epäillyt tuota uutta lääkettäkin. Vaikka se on vastaava sydämelle niin ei se välttämättä muuten käy.
Sitten kun tänäänkin piti ottaa nitrosuihke kun tuntui niin pahalta rinnassa niin onko tuo huimaus sittä kuiteskin tuon sydämen vajaatoiminnasta kyse. Eikö sittä aivot saa tarpeeksi happea jos pumppu reistailee.
Illallla on aina parempi olo kuin aamupäivällä mikä sekin ihmetyttää miksi.
Voi hyvin olla sydänperäistä. Onko nitrosuihkeella mitään vaikutusta huimaukseen?
Olet kai käynyt sydänspesialistilla. Omituista jos nykytiede ei pysty auttamaan.
Kyllä tuokin nitrosuihke voi aiheuttaa esim. huimaustakin. Kuitenkin otan sitä kun tuntuu siltä että on tarpeellista. Sen käyttö ei kuitenkaan ole jokapäiväistä.
Sydän lääkäri on ultralla katsonut ettei mitään rakenteellista vikaa ole. Kyllä kait se tuo rytmi voidaan saada kohilleen mutta siinäkin on omat riskinsä. Nyt ollaan vasta sillä harmaalla alueella. En tiedä milloinka on tarpeeksi vaikea, sittäkö kun pitää mennä pii paa autolla ja päässä räppää.
Onhan se kyllä outoa että välillä on ihan kuin ei mitään vaivaa oliskaan ja sittä taas tuntuu että ei vaan jaksais mitään. Täytyisi vaan ottaa rennosti päivä kerrallaan.
Sun täytyy oikeesti keskittyä siihen rennommin ottamiseen. Opettele vaikka väkisin ! Tsemppiä ![]()
Joo,hyvä on helepottaa arkea,mutta kyllä pitäs saaha seleville mikä on.
Just,tämän päivän tieto taidolla ei pitäs olla äärimmäisen vaikiaa.
Kannattasko mennä yksityispuolen spesialistin vastaanotolle ![]()
Toisaalta,mussukka kävi erikoistuvan spesialistin vastaanotolla,suositteli joogaa,oli itte hurahtannu siihen.
Mulla on menieri ja oireitten pois pysymisessä auttaa ainoastaan ja vain että pysyy erossa suolasta. Pätee myöskin asentohuimaukseen. Pan suolaa voi ripotella ruuan päälle kun ryhtyy syömään niin maistuu paremmalta. Suola kerää nesteen korviin ja siitä johtuu oireet.
Tuo on helppo hoito jättää suola pois. Mulla vain alkaa oksennuttaa jos en syö suolaa, suola-arvot laskee alle suositellun alarajan, mikähän siihen auttaisi.. ![]()
Onko sulla asentohuimaus.
Tänään hyvä päivä taas. Ei huimaa, ei lepatusta, ei pahaa oloa ja verenpainearvotkin suht minun arvoiksi kohillaan.
Tuo suolan kanssa kikkailu ei ole minulla tarpeen eikä suositeltavaa. Voi vain pahentaa sydämen vajaatoimintaa lisättynä ja natrium arvo on 144, elikkä rajoissa joskin yläkantissa. Vähentääkkään ei tarte. Siitä on ollu puhetta lääkäreiden kanssa.
Nykytiedon mukaan sydämen vajaatoiminta on voinu kehittyä uniapnean takia jota ei ole noteerattu lääkärissä aikaisemmin minulla kuin viime kesänä. Nyt käytän tunnollisesti tuota cpap laitetta joka yö.
Nämä sepelvaltimotauti ja uniapnea ja sydän jutut kuuluvat kai niihin perittyihin tauteihin. Isälläni oli kaikki ja niitä lieviä aivoräpsyjä hänellä oli mutta sitkeydellä hän niistä jokseenkin aina toipui. Harmi vaan minulle että pojallanikin on uniapnea. Eihän tuosta koko uniapneasta puhuttu/tiedetty vielä muutama vuosi sitten mitään.
Eikä tuo ole edes mikään lihavien tauti kuin yleensä luullaan. Tunnen yhdenkin rouvan lapsuudesta asti ja aina ollu jopa laiha mutta niin vain on hänelläkin uniapnea.
Näillä mennään vaan päivä kerrallaan ja nyt lähden kuitenkin verkkaiselle happihyppelylle ulos.
Natriumarvot mulla onkin alakantissa kun en saa suolaa käyttää ja jos ei menieriä tai asentohuimausta ole todettu niin ei tosiaan tartte suolan kanssa kikkailla.
Mulla ei asentohuimausta. On vain se yökötys jos suola-arvot alhaalla. Olen joskus lukenut mistä johtuu alhainen suola mutta se on tietenkin päässyt unohtumaan.