Puutarhuri sairastaa (alkaen 3.1.2018 ->)

Kuinka kauan sitä jälkikaihia kypsytellään ? Kaikenmaailman harmeja.

On vissiin aika yleinen, ainakin moni mun tutuista kertoo että jälkikaihi tuli.

Sitä jälkikaihia kypsytellään samoin kuin ekaakin. Yksityisellä leikataan ilman kypsyttelyä. Mulla sitä on kypsytelty jo kolme vuotta ja vielä on pikkiriikkisen kesken ennenkuin julkisella leikataan. Kyllähän se luonnetta kysyy kun se sittä aikanaan on taas leikattavana ja sittä ollaan ainakin puoli vuotta vielä leikkaus jonossa.

Olishan se kiva jos vielä joskus näkis kunnolla mutta taitaa loppua mulla aika.

Mulla kesti eka kypsyttely 27 v. Ja tätä toista on jo 7 v, eikä vielä näössä mitään muutoksia.

En olisi uskonut, että jo leikkauksen jälkitarkastuksessa jälkikaihia on, luulin ennen, että kauemmin kestää sen ilmaantuminen. Jospa olisi hitaasti kehittyvä, mutta pessimistinä pelkään sen etenevän nopeasti. Lääkäri sanoi, ettei sen poistaminen vaadi leikkausta, vaan toimenpide on nopea. Kun toissatalvena aloin vasta epäillä kaihia, olin viime joulukuussa lääkärin mukaan näkövammaisen tasolla. Jälkikaihi on molemmissa silmissä.

1 tykkäys

Jälkikaihi poistetaan laserilla.

Kolestrolilääke kuukauden tauolla. Ei säre enää jalkoja yöllä.

Onko monesti vaihdettu lääkettä, mulla simvastatin eikä pakota jalkoja.

Nyt on ensi kertaa harkinnassa.

Joskus se särky johtuu lääkkeestä ja vaihtamalla voi parantua. Tai sit vaan sen jo käytössä olevan annostusta muuttamalla. Ekana tauko ja sit lähetään kokeilemaan pienemmällä annostuksella et tuleeko särkyjä ja et miten kolesteroliarvot reagoi.

Simvastatin on mun käsityksen mukaan vähiten särkyjä aiheuttava statiini, ainakin se atorvastatin aiheuttaa niitä useammin. Rosuvastatiini taitaa olla sama, eli saattaa aiheuttaa useammin. Noi kaks on vissiin vähän tehokkaampia statiineja, siks niitä nykyään ekaks laitetaan. Rosuvastatinia on saaneet kaikki mun tutut jotka tässä n. 5 vuoden sisällä on alottaneet kolesterolilääkityksen.

Mulla on kokeiltu noita kaikkia ja aina palattu siihen ensimmäisenä alotettuun eli Simvastatiiniin. Määrää vaan fiksattu.

Ei kivalta kuulosta, puhalluksia.

Täällä verenpainelääkkeen vaihtosirkus ja jalkasärkyjä yöllä. Särky ja valvominen nostaa verenpainetta, vuoristorataa ja liukumäkiä.

1 tykkäys

kurppa, on niit vastaavia muitakin:

Itte tutkin noit vuosii sitten

Äipältä otin ne pois

Tästä kirjotin täällä joskus aiemmin, Kurppa ym voi ettii Googlella/käännösohjelma lisää, jos haluaa

Tuo myrkky tekee tuhoja sydämeenkin/diabetes :anatomical_heart:

pepino.

oikee silmä kai

likinäköisempi -1,75,?

Mä joudun käyttää välillä ns lukurillejä

1 tykkäys

Käytön alussa ei kipuja ollut. Tiesin kyllä haittavaikutuksista. Muutaman viikon päästä lääkäri soittaa ja varmasti kokeillaan toista valmistetta.

Mulla ollu rosuvastatin käytössä reilu puoli vuotta. Ei ole tullu mitään kipuja ainakaan vielä. Luulin jo että se lopetti minulla levottomien jalkojen oireet mutta satuin lukemaan jostain että tuosta uniapnealaitteesta vois olla hyötyä. Tiedä häntä mutta kuitenkin nyt ei ole ollu noita levottomien jalkojen oireita jotka minun kiusana on olleet nuoruudesta asti. Jotain hyvää ainakin toistaiseksi. Toivottavasti eivät oireet palaa.

Tänäaamuna taas eteisvärinä päällä. Verenpaine 98-104/52-58. Vähän hutera olo.

Kolmisen viikkoa se 500g voi kesti.

Uusi piti avata, Kun oli Ahvenfileitä

1 tykkäys

Saan lähiaikoina diabeteksen hoitoon älyinsuliinikynän. Tietoihin ilmoitetaan tulevan aterian hiilarimäärä. Sensori ja tekoäly annostelee insuliinin sen mukaan mitä elimistö tarvitsee ja ottaa samalla huomioon jos elimistössä on vielä insuliinia.

Aluksi hoitaja seuraa tilannetta etänä ja soittaa jos huomaa avun olevan tarpeen. Kynän tullessa on siihen vielä perehdyttämisaika.

Luulen että helpottaa sairauden hoitoa paljon.

4 tykkäystä

Mistä tietää ne hiilarimäärät, pitääkö ruuat punnita?

Pitää arvioida. Aika hyvin on jo hallussa kun on tavallista insuliinia käyttänyt.

Laite ilmoittaa jos on liian vähän tai liikaa, kuten sensori nytkin.

Kauanko sullon ollu diabetes?

8 vuotta.

1 tykkäys