Puutarhuri sairastaa (alkaen 3.1.2018 ->)

Laitanpa ajankohtaisen varoituksen kukkamultien, kompostimullan ja puutarhatuotteiden vaaroista.

"Legionellabakteeri aiheutti vuonna 2025 useita vakavia keuhkokuumetapauksia, kun tartunta saatiin bakteereja sisältävän aerosolin kautta hengitysteitse.

Asia on jälleen ajankohtainen, kun puutarhan kuopsuttelu tai kotikukkien mullan vaihtaminen alkaa kiinnostaa talven jälkeen.

Isoimmassa sairastumisriskissä ovat yli 50–60-vuotiaat ja henkilöt, joiden vastustuskyky on heikentynyt. Muun muassa diabetes, tupakointi ja keuhkosairaudet lisäävät riskiä. Suurin osa terveistä ihmisistä, jotka altistuvat legionellabakteerille, ei sairastu."

Ohjeet multa- ja komposti­tuotteiden turvalliseen käsittelyyn

• Vältä mullan pöllyttämistä hengitysilmaan
  • Kostuta multaa tarvittaessa vesikannulla, ei voimakkaalla vesisuihkulla
  • Avaa multapussi itsestä poispäin
  • Käytä suojakäsineitä
  • Suojaa ihon haavat
  • Älä koske kasvoihin likaisilla käsillä
  • Käytä FFP2- tai FFP3-hengityssuojainta, etenkin jos kuulut riskiryhmään tai käsittelet kuivaa multaa sisätiloissa tai tuulisella säällä
  • Pese kädet huolellisesti työskentelyn jälkeen
  • Puhdista työvälineet alhaisella vedenpaineella
  • Pidä multapussit viileässä ja suojassa auringonvalolta

Lähde: THL ja Ruokavirasto

4 tykkäystä

Kaksi vuotta sitten, kun kävin yksityisen laborassa ja siellä otettiin keliakia testi ja vastaus oli 7 mutta siellä sivulla luki, että alle 7 on normaali ja 7 on viitearvon sisällä.

Jossakin kuitenkin luki, että 7-10 on rajalla.

Mikä siis pitää paikkansa?

Terveisiä tekonivelsairaala Coxasta arviokäynniltä. Ortopedi lupasi leikata molemmat lonkkani vaikka kerralla, mutta valitsin, että jos sentään yksi kerrallaan. Ensimmäinen leikkaus ajoittuu tällä tietoa touko-kesäkuulle. Seitsemältä aamulla sisään, viideltä iltapäivällä ulos. Kävellen. :face_with_peeking_eye:

4 tykkäystä

Ohhoh! Mitenköhän tuollaisesta operaatiosta toipuu? Miten mahtaa puutarhahommat onnistua?

Kai ne lonkat on kokonaan titaania.. ? Ettei niitä tarvii ruveta uusimaan, tai vereen mene metallia ja verikokeissa pitää ravata….?

Äitille laitettiin molemmat lonkkanivelet kerralla. Pyöräily oli kiellettyä aluksi. Keväällä päästiin jo harjulle katsomaan kyitä, syksyllä ole leikkaus.

1 tykkäys

Minulle laitettiin yksi lonkkanivel, kaksi yötä olin sairaalassa mutta olenkin vanha. Kaksi kuukautta meni ennen kuin ajoin autoa.

2 tykkäystä
1 tykkäys

Henni, puutarhahommat ei voi leikkauksen jälkeen ainakaan huonommin onnistua kuin nykyisellään, jolloin ne ei onnistu ollenkaan. David, on siellä titaanin lisäksi vähän muoviakin mukana, mutta silti todennäköisyys, että tekonivelen kanssa ilmaantuisi mekaanista ongelmaa on ensimmäisten 10 vuoden aikana alle viisi prosenttia. Jos oikein vanhaksi rupeaa elämään, voi olla että jossain vaiheessa tarvii jotain tehdä. Suurimpana riskinä itse pidän laskimotukoksia, mutta niitäkin vastaan tyrkätään lääkkeet mukaan. Naapurissa asuva sairaanhoitaja on luvannut pistää. :squinting_face_with_tongue:

3 tykkäystä

Kuukauden kestänyt flunssa helpottaa. Väsymys jäljellä, toivottavasti sekin helpottaa.

Mä jouduin itse piikittään itseäni lonkkaleikkauksen jälkeen. Otin tukevan asennon tuolissa kun ekat kerrat pistin, ajattelin etten putoa lattialle jos pyörryn. Kipein vaihe leikkauksen jälkeen oli se kun tikin pouston jälkern alkoi vuotaa vertaa jalkaan, parissa viikossa se kipu hellitti.

1 tykkäys

Olen kuukauden ollut ilman kolestrolilääkettä, jalkasärky poissa. Äsken lääkäri soitti ja kyseli kuulumisia. Saan toisen lääkkeen. Käyn kuumauden päästä verikokeissa ja sitten sopi puhelinaikaa tuloksien kuulemiseen.

Sappikivet on vaivanneet lähiaikoina aika usein. Joskus muinoin kivet näkyivät ultrassa ja lääkäri silloin sanoi, että jos alkavat vaivata ota yhteyttä.

Uskalsin nyt kysyä, että neuvoisi minua miten pitää edetä. Lupasi vaihtaa sen puhelinajan käyntiin ja laittaa asian etenemään jos vaan pystyn kuukauden vielä odottamaan.

Kyllä olen tyytyväinen palveluun taas kerran. Hirvittää vaan operointi, kun en ole ikinä sairaalassa yötä viettänyt ja diabeetikon täytyy ainakin yksi yö siellä olla.

1 tykkäys

Ai sulle tuli statiineista lihassärkyjä….?

Vielä:::

Napeista……

ja

Tuossa on pari MOT DOKUMENTTII

.

Tuli, nyt kokeillaan Rosuvastatinia.

1 tykkäys

Mulleioo tullu Rosuvastatiinista mitään sivuoireita.
Ja kolesterolit hyvissä lukemissa.

3 tykkäystä

Apteekissakin sanoivat, ettei ole kuullut säryistä.

2 tykkäystä

Apteekit myy lääkkeitä, kukaanhan ei halua ostaa, jos sivuvaikutuksia myönnetään olevan. Markkinointikikka?

Kysely joillekkin:…. Täällä jotkut käyttää naamaria nukkuessaan, eli uniapnea laitetta.. Ootteko huomanneet, onko hampaat alkaneet reikiintyä… Mulla sitä ei ole, mutta pari tuttua on saaneet hampaisiin reikiä enemmän, ku aiemmin. Ilmeisesti se kuivattaa suuta…

Mulla on ollut naamari nyt 2,5 vuotta enkä ole huomannut ainakaan tässä ajassa hampaiden reikiintyneen. Käyn tarkistuttamassa hampaat kerran vuodessa ja viimeksi piti yksi hajonnut vanha paikka korjata eikä uusia reikiä löytynyt.

Mulla on se kostutin, mutta käytän sitä vain satunnaisesti.

2 tykkäystä