Puutarhuri sairastaa (alkaen 3.1.2018 ->)

Minä menisin heti näyttämään tuota tohtorille. Minusta näyttää kuin punkki olis ollu ja irronnut joko itsestään tai sittä olet jotenkin raapinu sitä.

Mulla Isäntä ottanut irti jo kolme punkkia ja tiukassa ovat. Ne kuitenkin on irrotettu saman vuorokauden aikana joten ei pitäis olla mitään vaaraa. Paukamat niissä on pitkään ja kutisee.

3 tykkäystä

Punkkien kokemusasiantuntijana sanoisin,laita Pepanteniss ja seurata.Kannattaa ottaa kuvia ja seurata miten edistyy.

Mulla on pahimmillaan poistettu 12 punkkia yhtenä kesänä, mieheltä 11 ja onhan ne patteja ja kipeitä aluksi.

Jos alkaa punaista aluetta leviämään missä tahansa muodossa isommalla alueella (7 cm alue ??), pitää näyttää vaikka netissä kuva digilääkärille. Pääsee lähetteellä labraan ja jos on tarvis saa apteekkiin antibioottikuurin.

1 tykkäys

Kävin päivystyksessä ei ollut punkki. Oli mustapääfinni joka oli tulehtunut. Kävin viikko sitten hierojalla, oisko siitä äitynyt. Sairaanhoitaja puristi ajoksen pois, onneksi ei tarvinnut kuuria.

Tuo patti näytti ihan kuin siellä keskellä olisi näkynyt harmaa punkin selkä. Tuntui puistattavalle kun ajatteli että siellä on elukka

3 tykkäystä

Hyvä ettei ollut! Ällö ajatus tosiaan. :confounded_face:

1 tykkäys

Henni,miten sulla plantaarifaskiitti?

Nooh… kyllä tää tästä. Yritän tehdä hommia vähän kerrallaan ja venytellä tuota jalkapohjaa.
Ei tämä ole vakava versio, lievä vaan. Mutta hyvä muistutus itselle, että omaa kehoa pitää kuunnella. Mulla vaan on paha taipumus innostua liikaa… :roll_eyes:

1 tykkäys

Kipukaupalla on hyviä lyhyitä jalkajumppa yms videoita. Tais olla faskiitistakin omansa. Ei viitti edes muistella, miltä ne aamun ensimäiset askeleet tuntui :cold_face:

2 tykkäystä

Nivelrikko paukahti kunnolla päälle tuos ennen vappua ja mitään ei voi tehdä ja luen naamakirjasta et muualla maailmassa on laser hoitoja ja pistoshoitoja ..anopillakin terkkari lääkäri pisti ns.kukonhelttaa polviin ja anoppi eli 82 vuotiaaksi ilman leikkauksia.

Kokeile teippausta,mulla autto.
Pitäs vaan tietää miten laittaa,mulla heleppo ku fyssari laitto ekan teipin.
Laitan sulle illemmalla kuvan ku mussukka tulee kotiin.

1 tykkäys

Joo,hyvässä muistissa on.
Ja ku käytiin hiihtämässä 15 km,ei pystyny varaamaan oikialla jalalla ollenkaan moneen tuntiin :grimacing:

Jalakapohoja.

Ja sama teippi jatkuu akillesjänteen yli.
Osta apteekista teippi,luulis että siinon ohojeet miten käyttää.
Äläkää huomoiko kuivaa nahkaa kantapäässä :joy: en käytä kesällä sukkia ku kumppareissa ja se näkyy jaloissa.
Ja palijon oon iliman kenkiä.

2 tykkäystä

Just katoin, että voi että🫣

GINESION teippausta olen harrastanut jo vuosia ja netissä vilisee ohjeita mut iho ei enää siedä teippiä mut teippaan jos menen jonnekkin missä pitää seistä + kävellä enempi..koton on kangas tuet jotka valuu ..sit ko laittaa tiukemman niin puristus tuntuu kuristavalle. Hohhoijaa et jo kyrsii .

Ostan prismasta kankaista ginesion teippiä hintaan 5,90 kpl , monta rullaa on mennyt ja menee..

Karvari, Lidlin Cien-sarjan jalkavoide on edullinen ja oikeesti tosi hyvä. Mä oon hirmu huono rasvailemaan jalkoja mut sillon kun alkaa jo vihlomaan kun menee niin pahaks niin toi korjaa ihoa tosi nopeesti. On hyvä tuote. Mitä tekiskään jos ees suht. tasaseen käyttäis :innocent:

1 tykkäys

Ite käytän hamppuvoidetta,on hyvä,ei tarvi ku pari kertaa laittaa niin jo toimii.
Nyt on ollu kantapäitten huolto retuperällä,on ollu muuta akuutimpaa ongelmaa :roll_eyes:

1 tykkäys

Minulla oli taannoin puolitoista vuotta kestänyt faskiitti. Hankin sellaisen venytyssukan yökäyttöön muistaakseni jalkakaupasta. Sitten kävin hankkimassa oman jalan profiiliin tehdyt pohjalliset tiettyihin kenkiin ja ostin ihan sikakaalliit Kybun kengät. Siirryin useaksi vuodeksi käyttämään noita unelman pehmeitä kenkiä, vaikka rahaa paloi, mutta kivuton kävely kesällä ja talvella oli taivaallista. Vihdoin oireet katosivat, mutta edelleen suosin mahdollisimman pehmeitä pohjia.

1 tykkäys

Mä olen myös siirtynyt Sketchersin lenkkareita käyttämään lähes yksinomaan.
Ja pihatyölenkkareissa mulla on kalliit hyvät pohjalliset, ne todella auttaa.

1 tykkäys

Mullon selkä nyt sanonut yhteistyösopimuksen irti. Ollu jo jonkun aikaa isoja kipuja ja vaikuttaa ettei parane vaan pahenee vaan vaikka tekis vaan ihan pikku juttuja pihalla. Ei sais tehä vissiin mitään mikä ärsyttää sitä kipukohtaa.

Luulen et alkunsa sai siit kun siellä kaverin mökin pihalla maata lapiolla kuorin ja kaivoin niin moneen otteeseen kuukauden aikana. Nytku kokeilen tehä sitä liikettä niin ei onnistu enää ollenkaan, kipu iskee kovana. Oikeella selässä/kyljessä, varmaan joku tietty “lapiolihas” on just siinä ja tosi ärtynyt.

Kotipihalla on omat fyysiset jutut myös, tullut vissiin vaan liikaa. Taimivaihdon jälkeen kun kaivoin maata ja sieltä kaivelin ja kuopasta nostelin niitä tiiliskiviä pois niin se tais olla se viimenen niitti. Sen jälkeen tuli kipua ja näköjään vaan pahenee. Panee kiljasemaan kun niin säväyttää välillä.

Eilen tein enää letkulla kasteluhommia, ei ongelmia kun se tehään seisten. Sit leikkelin kukkien varsia, sen tein istuen puutarhajakkaralla. Alkuun sattu vaan vähän. Iltapäivällä leikkelin toistamiseen, taas puutarhajakkaralla istuen. Piti jo kurkotella vähän enemmän ja vähän käyttää voimaa kun leikkelin havujen oksia maan tasalta. Sen jälkeen oliki selkä jo sellanen et pienikin “väärä” liike pani kiljasemaan. Voi paska ! Näköjään pitää olla mitään tekemättä.

Nyt otin buranan aamulla, jos vaikka siellä on selässä joku lihas tulehtunut ja lääke auttais paranemista. Mulla on uus kukkapenkki teon alla, eilen alotettiin. Mies sano et kyllä hän voi ja osaa tehä sen, mä voin istua tuolissa ja antaa ohjeita. Tuli heti mieleen kun Karvari kerto että miehensä kyllä lupas tehä jutut sillon kun Karvari ei saanut… No joo… mut nyt mulla ei tosiaan oo vaihtoehtoja kun kerran vähän tekeminen ei näytä olevan selälle riittävä niin pakko yrittää olla tekemättä mitään.

Kesä on lyhyt ja vuodesta vuoteen tuntuu olevan aina vaan lyhyempi. Ei tässä oikeesti olis aikaa siitä yhtään tuhlata tylsään tyhjäntoimittamiseen :face_with_raised_eyebrow:

3 tykkäystä

Sitä on vain opittava elämään selän kanssa, ajan myöten sitä oppii tunnistamaan missä raja kulkee. Näin kävi minulle ja kun yks vaiva vähän tokenee niin toinen tulee tilalle. Mulla asuu onneksi hierooja naapurissa ja sieltä olen avun saanut mutta niin vain hommat hiljenee joka kerta jonkin verran. Tänä vuonna mulla ei ole kasvimaata, jostain oli luovuttava. Kukkapenkit on sanerauksen alla, joten ens kesänä pääsen niiden kanssa helpommalla ja jaksan laittaa taas jonkinlaisen kasvimaan.

Tsemppiä Nuu, on vain hoidettava itseään parhaan mukaan mutta muistissa on hyvää pitää että sitä vanhenee koko ajan, mutta kuten tiedämme puutarha pitää nuorekkaana ja onnellisena. Ilman sitä en tiedä kuinka huonona jo olisin, on nääs vertailukohteita ystävissä. Enkä missään nimessä lukeudu sinne huononpaan päähän.
Ehkä olis hyvä käydä lääkärissäkin, onko tutkittu mikä vika siellä on, tai mikä aiheuttaa kivut.