Puutarhuri sairastaa (alkaen 3.1.2018 ->)

Se tuossa siis oli pointti, että tyksissä on niitä tehty aiemmin, mutta ei tehdä enää olkapään tähystysleikkauksia, en tiedä syytä että miksi on lopetettu.

Ja jos joutuu vuoden verrankin jumppaamaan ja odottelemaan , tuskin korjaantuu enää jänteet, olen nytkin liian kauan sen kanssa jo vitkutellut ja yrittänyt saada toimimaan.

Olen ruumiillisesti raskaissa tehdastöissä ja yritän väkisin selvitä kaikesta, mutta tiukkaa tekee ja välillä kun pyydän apua saan melkein kiristää sitä, hyvin kuulemma pärjään, kun olen siellä ja olen tähänkin asti tehnyt.

No niin pärjään kun olen ajoin hammasta purren vaan touhunnut sen kanssa väkisin, kunnes se nyt alkoi pikkuhiljaa kokonaan jämähtämään.

Haljennut jänne ei itsekseen kiinni sulkeudu, eli jotain on tehtävä, mielellään ennemmin kuin myöhemmin.

En oo yli puoleen vuoteen nukkunut yhtään yötä, kuin maksimissaan 2-3 tunnin pätkiä, enimmäkseen heräilen puolen tunnin-tunnin välein vaihtelemaan asentoa ja meinaan nukahtaa nykyään mihin vaan istualleen, jopa keskellä päivää. :neutral_face:

1 tykkäys

Vo ei, kuulostaa tosi ikävältä! Onneksi tilanne on muuttumassa. Pidä huolta itestäsi!

1 tykkäys

Joo esimies suuttui kun kerroin meneväni elokuussa leikkaukseen.

Hän sanoi suoraan, että et saa mennä, ilmoitin vaan tylysti että elokuussa on leikkaus.Lääkäri olisi leikannut vaikka ensi viikolla, mutta näin nopeasti en voi jäädä pois, liian vaikea järjestää mun työt ja isäntäkään ei pysty jäämään kaveriksi.

Mutta elokuussa kun lääkäri on lomaillut menen sinne , sanoi kuka töissä mitä vaan.

On se yks p…kele kun aikunen ihminen joutuu tämmösistä asioista töissä vääntämään, ihan kuin itte sairastamisessa ei olis riittävästi tinkiä. Mua alkaa jurppia niin kovaa, että olen kohta sairaslomalla maksimi ajan, enkä todellakaan edes yritä mennä ennen aikojaan tekemään kevennettyä, kuten jo hövelinä lupailin.

Alkaa sauhu nousta päästä, niin taidan muutta mieleni ja kuntoudutaan sitten urakalla. Työterveyslääkäri sanoi nytkin jo ennen leikkausta , että soita jos tarviit sairaslomaa, no en oo soittanut, olen ollut töissä ja vängännyt työkavereiden kanssa, että pystynkö kaikkeen vai enkö ja olenko kipeä vai enkö ??? juu olen pystynyt jotenkuten, kun käytän tuota kättä tukikätenä ja teen kaiken oikealla, koko vasen käsi on ihan lerppu, paksu ja selluliittiakin siihen tullut ja ryhti kääntynyt eteen , kun se on 7kk vaan hengaillut mukana osallistumatta mihinkään. Olen vaan toiveikkaana odottanut että jospa se paranisi ittekseen. :pensive_face:

Ne ehkä kuvittelee, että huvikseen joku maksaa ittensä köyhäksi ja menee leikkaukseen, häh. :face_with_raised_eyebrow:

Ja että lääkäri tekisi leikkauksen ilman syytä, toinen häh. :face_with_raised_eyebrow:

Nyt kyllä kummastuttaa, eihän se työ mun koko elämä ole ja nyt jo toimintakyky hyvin rajoittunutta, en uskaltanut edes uimaan mennä, että en huku, eikä tuolla kädellä voi ottaa mistään kiinni, pelkään kaatumista/horjahtamista aiempaakin enemmän, kun en voi luottaa omaan kroppaan, jne jne, pakko se on yrittää hoitaa kuntoon.

Suuttukoon kuka suuttuu, aion kyllä ensi viikolla kyseenalaistaa tätä työmaalla kiukkuamista, mun pitäis vielä 10 vuotta käydä töissä, niin jos en saa olkapäätä kuntoon, se pikku hiljaa jäätyy liikkumattomaksi.

Tarvitsen varmasti alkuun apua asioissa ja isännällä on elokuu lomaa, joten se on paras vaihtoehto, en edes jaksa enää neuvotella siitä , päätin jo asian, silloin leikataan vaikka koko paja menis nurin mun takia.:face_with_symbols_on_mouth:

4 tykkäystä

Sori, tuntuu, että kattila kiehuu kohta yli. :roll_eyes: :face_with_peeking_eye:

2 tykkäystä

Kiitti pukeutumisvinkeistä, en osannut ajatellakaan, pitää hommata lisää toppeja.

Olen melko rintava, ilman liivejä olo on minulle järkytys, käytän aina kotonakin , paitsi nukkuessa.

Viikkoon ei saa yhtään liikuttaa, sen jälkeen vähitellen vähän, mutta kantositeessä 1kk.

Minulla hiotaan myös olkalisäkettä, eli lisää tilaa, haljennut on hauislihaksen yläosa, labrum rusto repaleinen, alimman lapalihaksen jänne on irronnut osittain, se kiinnitetään uusiksi (pikaliimallako) (google, tuo lääketieteen ihme) antoi selityksen siihen että käsi on sormia myöden nesteinen ja turvonnut, se on tuo lapajänne kun sen tekee, ja supraspinatus on repaleinen myös ei poikki, eikä haljennut. Kaikki onnistuu kuulemma samalla ja lopulliset vauriot näkyy kun tähystettään, kyllä se rusahtikin kovaa ja kuuluvasti kun tuo tapahtui, mutta en arvannut miten paljon.

3 tykkäystä

TSEMPPIÄ …Nyt vain odottele leikkausta. Omalla kohdalla ihmettelen tota ettei terkkarin tytteli ole huomannut uutta GAE hoitoa polvien nivelrikkoon. Tai sitä ei anneta tavis tampioille ?

1 tykkäys

Voi kauhia Suokukka, miten töissä voidaan olla tuollaisia. Luulis että kannustaisivat hoitoon menemistä että kädestä tulisi vielä toimintakuntoinen. Ei muutako sairaslomalle, esimiehen tehtävä on hoitaa työtehtävät, työntekijän vastuulla se ei ole.

3 tykkäystä

Eihän pomo voi sinulta kieltää leikkaukseen menoa :astonished_face:

3 tykkäystä

Miten kuuluikaan yhdestoista käsky: Pidä puoliasi. :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: :+1:

4 tykkäystä

Joskus aikasemmin, ns. ennenvanhaan, oli niin että jos sairasloman aikana menee töihin niin vakuutus ei korvaa jos töissä sattuu jotain lääkäriä vaativaa. Mä olin tosi sitoutunut työntekijä ja jos oli sairaslomaa vaikka viikko ja jo muutaman päivän päästä tuntui siltä että kykenen kynnelle kun oikein yritän, niin menin töihin. Alkuun en ees tiennyt että olin siellä omalla vastuulla. Sittenki kun tiesin niin kyllä tuli sairaslomia itsenäisesti omasta halusta lyhennettyä että työt tulis hoidettua. Onneks mitään työtapaturmaa ei sattunut sellasina aikoina, olis ollut pienipalkkaselle kädestä suuhun elävälle katastrofi.

Otin ton vaan siks esille että Suokukka pitäis nyt puoliaan tän asian kanssa ainakin tässä loppuvaiheessa. Alkuvaihe jo meni harakoille mut ei kannata ottaa mitään riskiä että nyt tiedossa olevien kulujen lisäksi saattais tulla vielä lisääkin. Koveta mieles nyt tässä asiassa ja oo poissa se koko sairasloma vaikka kuinka tekis mieli auttaa työpaikalla. Tsemppiä sille asialle, tiiän ettei oo helppoa sekään !!

3 tykkäystä

Luin vielä nuo magneettilääkärin lausunnot ja ortopedini oli itsekin katsonut vielä uudelleen kuvia, että miten edetään.

Eli yritetäänkö fysioterapian kautta, vai onko pakko leikata ja olihan siellä montaa laatua epämääräisyyttä, nirhamaa ja turvotusta ym siellä täällä ja ortopedi sanoi, että hänestä on niin outo, että pakko tähystämällä selvittää todelliset vauriot..

Jos erittäin kokenut olkapääongelmiin erikoistunut kirurgi sanoo, että ei korjaudu ilman leikkausta, niin onhan minun uskottava ja luotettava häneen.

Onhan tämäkin huono, kun ei voi luottaa omaan käteen, pelkään ihan hemmetisti kiipeillä tikkaita,(sitäkin teen lähes päivittäin töissä) en uskaltanut mennä uimaan, enkä tiedä pystyisinkö edes, ja kun en uskalla edes kokeilla, jne, enhän minä näin voi jatkaa. :wink:

Mahtaako ne kuvitella että nautin jotenkin tästä, että otanpa tässä kesälle ylimääräistä lomaa???:neutral_face:

Olisin mielelläni lomaillut ne kolme pitämätöntä viikkoa elokuussa terveenä ja mennyt vaikka uimaan ja lomamatkalle norjaan, kuten suunnitelmissa oli.

Tiedän, että leikkauksen jälkeen on edessä tuskien taival ja pitkä kuntoutus, ei todellakaan mikään nautinto.

Lomien siirtyminen hamaaseen tulevaisuuteen oli esimiehelle suuri murhe, elokuussahan minulle on olemassa jo tuuraaja, mutta “kun sitten sun loma siirtyy ja ei oo tuuraajaa” maksakoon sitten vaikka lomat rahana , jos se tässä se suurin murhe on. :face_with_peeking_eye:

Mua ei tässä vaiheessa edes lomailu oo suurimpana mielessä, olen miettinyt kuukausia olkapäätäni päivittäin ja tunneittain, niin että yksi yö jo näin unta, että etsin parkkipaikkaa olkapäälle, kun sen ei oo missään hyvä olla. :pensive_face:

3 tykkäystä

On kyllä tyhmä esimies lievästi sanottuna. Eikö hänelle tule mieleen, että pitkäkin sairasloma työntekijällä on parempi kuin se, että työkyky menee kokonaan ja päätyy eläkkeelle. Juttelin muutama päivä sitten lähihoitajan kanssa. Häneltä katkesi jänne oikeasta kädestä olkapään ja kyynärpään välistä. Pääsi tutkimuksiin niin hitaasti, ettei enää pystytä korjaamaan kättä.

1 tykkäys

On varmasti rankkaa :persevering_face:

1 tykkäys

Voimia tilanteeseen, Suokukka! Tosi ikävä tuo esimiehen asenne. Jotenkin tuntuu epäreilulta, että tekee työnsä hyvin, ja sitten asenne on tuo.
Törmäsin ihan samaan, kun työskentelin julkisen terveydenhuollon puolella. Nyt olen onneksi yrittäjä.

2 tykkäystä

Esimieheni on ihan kiva, niin kauan kuin kaikki menee hyvin.

Mutta se huonompien aikojen tuki puuttuu, sellainenkin esimies on joskus menneisyydessä sentään ollut. Ja kun saa apua ja tukea, viitsii itsekin ponnistella loppuun asti, nyt oikeastaan ihan ekaa kertaa työhistoriassani mulla on motivaatio lähellä nollaa. Jos en tykkäisi niin paljoa työkavereistani käyttäisin työterveyslääkärin soita, jos haluat sairaslomaa kortin, mutta mun työkaverit ei oo sitä ansainnut, niin menen kiltisti töihin maanantaina.

Vaikeuksia on ollut töissä ennenkin, mutta tämä oli kuin märkä rätti päin pärstää, että kielletään itsensä hoitaminen kuntoon. Olen kuitenkin ihan reipas ja tekevä ihminen ollut aina.

2 tykkäystä

Ei kai sun työkaveritkaan halua että itsesi uhraat tuolla lailla. Kyllä ne halua että hoidat itsesi kuntoon.

3 tykkäystä

No ne nyt on koko ajankin hoputtanut, että mene nyt sinne lääkäriin,.. :wink:

3 tykkäystä

Ihana kuulla, että työkaverit pitää huolta :heart:

1 tykkäys

Siinä lausunto kuvista, ortopedi kertoi vielä muutakin. Olen yrittänyt suomentaa tuota. Mutta se viittaa useampien jänteiden ja olkanivelen ja olkakuopan välisen ruston vaurioihin ja olkapäässä on jäätymistä.

Ja siellä on myös iän tuomaa kulumista eli nivelrikkoa.

Sen siitä saa kun oon jo 40 vuotta tehnyt ruumiillisesti hyvinkin raskaita hommia.

Tuo SSC on se jonka ortopedi epäilee olevan halki, se ei ole oikein urassaan ja näyttää oudolta.

1 tykkäys

Kyllä minä suuresti ihmettelen jos tällä kropalla painetaan alimpaan eläkeikään asti ja sitäkin yritetään koko ajan vaan hilata ylös.

Alkaa nivelet pikkuhiljaa sattua sieltä täältä, ne on olleet kovilla koko iän ja ei kai nekään ikuisesti kestä.

Ja sitten kaikenmoista pikku äksidenttiä vielä tykö, niin homma on taputeltu.