Nuu, Holtteri rekisteröi jatkuvasti vuorokauden aikana sydäntä / sykettä, kaikki lyönnit / sydänkäyrät.
Tämän lisäksi minun pitää pitää päiväkirjaa mitä teen, miltä tuntuu, tuntemuksista ym ja aika kun olen kirjannut.
Huomenna kun menen vastaanotolle ja luovun laitteesta, se liitetään jonnekkin ja joku lukee ja tulkitsee sydänkäyrät ja vertaa päiväkirjaani.
Itse laite ja kaapelit ei paina mitään, ei tunnu miltään. Ei saa käydä saunassa tai suihkussa, ei vedenpitävä / kestävä.
Rintsikat saa nyt olla päällä yöllä , sinne saa survattua kaapelit, päälle tiukka t-paita että ”kaikki” pysyy ehjänä ja kasassa.
Nuu, kyllä Holtterin saa lääkärin määräyksestä terv.keskuksesta.
Äiti sai meidän terkkarista reilu vuosi sitten. Hän sai tulokset viikko mittauksesta omalta lääkäriltään.
Hän joutui kyllä odottamaan laitetta pari kolme viikkoa.
Jos on krooninen väsymysoireyhtymä niin se on aika karsee “tauti”. Siihen ei ole virallista lääkitystä ainakaan minun tietääkseni. Olli Polo ilmeisesti lääkitisi joitakin “väsyneitä” ja Valvira kielsi siitä hyvästä yksityisvastaanoton. No joku jäi ilman apua. Toivioton juttu. Nimim. yks “väsy”
Aamu alkoi tahmeissa merkeissä. Mittasin verenpaineen ja oli korkealla, 159/120. Tällaisia arvoja oli yli 2,5 vuotta sitten kun määrättiin verenpainelääkkeet. Ne auttoi ja paineet pysyneet hyvinä, 120/80.
Nyt sitten tiistaina määrättiin uudet lääkkeet ajatuksena että nuo vanhat aiheuttavat rytmihäiriöitä.
Ei käy uudet lääkkeet.
Kirjasin päiväkirjaan tämän päivän huippulukemat ja ilmoitin että alan käyttämään vanhoja lääkkeitä.
Aamupäivällä luovutin holtterin ja kun pääsin kotiin otin yhden vanhan verenpainelääkkeen. Nukahdin sohvalle ja heräsin kolmen tunnin kuluttua. Olo oli parempi, mittaan uudestaan verenpaineen sitten ennen kuin menen nukkumaan. Lääkärini soittaa ensi viikolla, katsotaan miten lääkkeiden käy.
Tänään kun kävin luovuttamassa holtterin, tehtiin koe. Labrassa oli pulssioksimetri (mittaa sykkeen ja hapetuksen sormianturilla).
Minulla on Apple iWatch-kello (malli 4). Siinä on automaattinen sykkeen mittaus ja myös rekisteröinti, eli jää muistiin. (Näytin arvot tiistaina kardiologille ja hän kirjasi ne omiin muistiinpanoihin. Oli yli vuoden arvot.)
Laitettiin sormianturi sormeeni ja verrattiin kelloni antamaan tulokseen. Samat arvot, toistettiin pari kertaa.
Hankintahinta otti kipeää silloin mutta ei enää harmita yhtään, päinvastoin. Voin luottaa kellon antamaan sykearvoon ja myös sykevaroitukseen.
Kellossa voi asettaa sykerajat, ylä- ja ala-arvot, ja jos jokin arvo tulee vastaan, kello alkaa varoittamaan, äänellä tai värinällä.
Kello toimii Applen iPhonen puhelimen kanssa. Tämä ei ole mainos vaan toteamus erittäin hyvin toimivasta laiteparista josta on erittäin paljon hyötyä minulle juuri nyt. Tietää milloin tosissaan tarvitsee istahtaa alas ja huilia.
Voin katsoa sykearvon aina kun haluan ja kun tuntuu siltä kellostani.
Tällainen näyttö kellossa on (vaihtoehtoja on valtavasti, minulla näkyy kello , päivämäärä
, akkulataus, ilmoitus, syke ja päivän askelmäärän).
Sykekuvassa se röpelöinen ”kaava” on tämän päivän sykevaihtelut (oma ikoni kellossa).
Joissakin asioissa nykyajan tekniikka / tietotekniikka helpottaa huomattavasti arkea ja elämistä.
Oho,ompa korkiat paineet.Tuntuu varmaan huonolta Itellä on aina ollu matala verenpaine,jopa liian matala,seki tekee samat oireet ku korkia.Huippaa ja on pönttö olo.Ei oo onneksi vaarallinen.
Toivottavasti saat oikiat ja toimivat lääkkeet tuohon.
Mikä mahtaa olla leposyke? Entä maksimi?Ookko mitannu sykkeen aamulla ennenku nouset sängystä? Entä verenpaine?Seki aamulla ennenku nouset sängystä.
Normisti sanotaan että 60 on normi leposyke.Tietenki son yksilöllinen jokaisella.
Silloku harrasti aktiivisesti juoksua oli leposyke aamulla 42, maksimi 190. Nyt varmaan ikä tuonu lisiä,mutta luulisin että jossain 45-47 ollaan.Isän puolelta perintönä matalat sykkeet ja verenpaineet,saa olla onnellinen.
Niin kuin Unokki tuossa kertoi, lääkäri päättää tutkimuksista yleisellä ja yksityisellä puolella.
Oireet ja tutkimus - hoito sen mukaan.
Mulla kun on ollut nyt parin kuukauden aikana useita näitä lääkäritapaamisia epäiltyihin sydänperäisiin oireisiin liittyen, niin aina he on kysyneet ja tarkastaneet että onko jaloissa turvotusta. No ei oo ollut tähän saakka. Nyt kun äsken tulin suihkusta niin aattelin että jalat tuntuu oudolta ja vilkasin nilkkoihin, ja nehän onkin turvonneet. Ekaa kertaa on nyt nestettä kertynyt tolla tavalla. Kuumuus ehkä sen lähinnä tekee ? Oon myös ollut jaloillani käytännössä aamusta tänne iltaan, suurimman osan ajasta ulkona.
En yhtään kaipais lisää oireita noiden jo olevien lisäksi. Väkisinkin huolestun taas hiukan lisää. Pitää varmaan taas vähän kuukkeloida. Mut ei tänä iltana, ehkä huomenna. Onneks ens viikolla on jo se varjoainekuvaus.
Mikä ihmeen tauti on nyt iskenyt?
Aamulla lähdin asioille ja kun olin kävellyt suunnilleen 50 metriä, niin meinasi taju lähteä ja jalat alkoi sekoilla. Jatkoi vain kävelyä ja normaali olo tuli takaisin.
Kotona testasin lämpöä otsasta ja mittari näytti +37°C. Kaula on jotenkin kipeä ja nielu ihan outo.
Netpostiin tuli tulokset viime viikolla otetuista silmänpohjankuvista. Ei mitään vaurioita näkynyt.
Pari vuotta sitten otetuissa kuvissa oli muutoksia toisessa silmässä.
Olen tosi tyytyväinen jos oikeasti muutokset on poissa. Näkö kuitenkin tosi tärkeä asia.
Silmänpohjakuvauksissa oli minua nuorempi mies jonka näkö oli mennyt tosi huonoksi diabeteksen takia. Sanoi että talvisin mahdotonta liikkua ulkona kun ei näe mitään. Harkitsi etelään muuttoa.
kirjotan vasemalla kädellä yhdellä sormella kun oikea käsi on käyttökiellosa tän päivän. olin sydämen varjoainekuvauksessa, sydämen suonet on hyvät. seuraavaksi tutkimukset jatkuu terkkarissa, tehdään spirometria (jos oikein muistan sen toimenpiteen nimen) vähän yli 2 viikon kuluttua.
ei tarvitse nyt sydäntä säästellä joten kunhan toi käsi sallii niin voin mennä uimaankin. ylihuomenna aikaisintaan.
Käsitinkö oikein, että sydän onkin kunnossa?
Jos käsitin, niin tosi hienoa!
Nuu, tuon parempia uutisia ei voi olla!
Nyt voit puuhailla levollisin mielin.
Hah, on niistä idätyksistä, istutuksista ja sadosta ollut hyötyä
Kiitos kurppa ja chali, on ihanaa päästä taas nauttimaan elosta ja olosta puuhineen kaikkineen
Kävin tänään ulokkeiden ultrassa…ei löytynyt syytä kiputiloihin ja turvotukseen ainakaan utareista
Sitten painuinkin lounaan jälkeen pihalle rikkisten kimppuun vaikka mietinkin et mitä voi olla vikana…Kasvaimia ei näkynyt kummissakaan.
Sain tietää Holtteritulokset. Ja myös sydänultratulokset.
Yhteenveto:
- leposyke yli 80 (ei hyvä ollenkaan, ei ollenkaan…)
- paljon lisälyöntejä / rytmihäiriöitä (muljahtelee inhottavasti rinnassa, tiedossa ilman mittausta…)
- sykevaihtuvuus korkea (ei ollenkaan hyvä, syy ei tiedossa)
= sydänlääke beetasalpaaja, lääkeannostus aloitetaan matalasta ja haetaan minulle optimaalinen lääkeannos.
Taisin tietää jo tuloksen, äidillä sama vaiva.
Mennään sitten näillä, otettava rauhallisesti, stressiä vältellen (miten voin vältellä stressiä kun sitä aiheutuu joka hemmetin suunnalta… , olen töissä…)
Rasitusta pitää jakaa jaksamiseen (anna minun kaiken kestää, tarkoittaa tarkalleen mitä?..ei selvinnyt…)
Kun on tottunut tietynlaiseen elämänrytmiin, on vaikeaa alkaa alentamaan rytmiä.
Mutta kai se on nyt vaan yritettävä.
Minkälainen rytmi on sitten minulle hyväksi?
Jää nähtäväksi.
Nuu,toivottavasti tää ei oo pelottelua.
Toissavuoden aivoinfat, jotka oli mulla. Niin Marraskuussa toissavuonna, tutkivat mun pumpun, suonet oli puhtaat ja pumppu, vasemmassa kaulavaltimossa oli vähän jotakin plakkia. Varsinainen aivoinfan syy jäi tuntemattomaksi. Mei suvussa sitä on/on ollut usealla. Ilmeisesti joku geeni joka kokkaroi rasvaa vereen, ja tekee tukoksia. Toivon mukaan se on ensi kerralla kerrasta lähtö, :w00t: ettei tarvii jäädä kitumaan. Vieläkin vasen puoli on jumissa, jonkin verran.
Voiko tätä nyt sairaudeksi sanoa nuiden edellisten puh. vuorojen jälkeen… mutta rasittava riesa kuitenkin, nimittäin päänahkan kutina ja hilseily. Teiniässä oli runsaasti vaivaa mm. päänahan kanssa eikä se koskaan ole täysin hyvä ollut. Nuorena iho oli rasvainen ja nyt se on paikoin sitten kuiva kuin riisipaperi.
Päänahka myös vaivaa enemmän kuin aikoihin se ei kestä kohta mitään shampoita!
Ostin siskon suosituksesta Laveran “luomu” shampoota ja hetken tilanne vaikutti hyvältä, pään kutina loppui, mutta nyt oon taas ollut ihan tupella. Olen raapinut ohimonkin toiselta puolelta melkein auki.
Nyt hain tuolta vinkki osiosta tuon Romjasan suolavesi-kylpy ohjeen ja joku oli kertonut että, päänahan puhdistukseen auttaa myös sooda, joten laitoin sitäkin pikku lusikallisen ja äsken haudoin päätä suolavesi-sooda vadissa. En huuhdellut tukkaa ollenkaan sen jälkeen vaikka vedessä oli hiukan soodaa. Huomasin ilokseni äsken irto hilseen hävinneen ja ohimolla oli suht. rauhallisen näköisiä ihottuma läikkiä, mutta mitä minä teen tämän nupin kanssa jatkossa?! Ei tämä ongelma nyt takuulla tähän lopu? Suositelkaa jotain jatkossa neuvoksi? Näyttää, että shampoo pesut alkaa olla mahdottomia kun päänahka ei kestä enää mitään.
Minä pesin vuoden oliivisaippualla hiukseni. Huuhtelin etikkavedellä. Voisi vaikka tempun ottaa jatkuvaan käyttöön.
Mä oon pessyt jo pitkään palashampoolla. Pää kyllä kestäis muutaki, mutta pointtina ekologisuus. Ystävän mies kärsii päänahan ongelmista ja osti suosituksestani Flown rasulsavi-suola palashampoon. On toiminut. Ja sopii myös muun kropan pesuun.
Risiiniöljy toimii myös hoitona. Valellaan päänahkaan ja annetaan vaikuttaa vaikka yön yli, sitten pestään pois. Eri asia sitten haluaako tyynyliinansa öljyisiksi… Ehkä riittää kun pitää päivällä jonkun tunnin. Silloin kun ei tarvii lähteä ihmisten ilmoille.