Heksu, mitä luulet kuinka tärkeä osa balsamico-etikalla on tuossa? Kävisikö tavallinen etikka pienempänä määränä yhtä hyvin? Pyrin yleensä käyttämään aineksia joita jo on kaapissa, joten sovellan hyvin usein reseptejä. Eli mitä luulet?
Kokeile, periaatteessahan se on sama sweet & sour-systeemi. Kerro sitten kuin kävi
Meillä miehelle uppoo suurella ruokahalulla kaikki minun kasvispöperöt, kehujen kanssa vieläpä ;D
Nuu, periaatteessa mikä vain etikka passaa. Balsamicossa on vain hienostuneempi maku eikä tarvitse varoa kuten tavallisen etikan kanssa. Se kelpaa paremmin moneen kylmäänkin marinadiin.
Tuota samaa marinointikikkaa kannattaa hyödyntää kaikille kasviksille.
Siihen vaan reiluina paloina lillumaan ja sitten grilliin/pannulle/uuniin ja tulee muuten ihania!
Eikä tosiaan mittasuhteet ole mitenkään tärkeitä, joskus voi laittaa sokeria/hunajaa tai olla yhtä hyvin laittamatta. Voi lisätä jotain yrttejä, sinappia, ketsuppia mitä vain.
Nimimerkillä kasviskokkaaja
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Helppo tonnikalalaatikko syntyy meillä näin.
Makaronit uunivuokaan raakoina. Tonnikalapurkki. Ruokakermaa, vaikka kolmen juuston ruokakermaa(itse laitan 2,5dl koska uunivuokamme on valtava ja perhe suuri) Sitruunapippuria, ketsuppia töräys. Kaikki sekoitetaan ja lopuksi vuoka täytetään vedellä.
Uuniin 200 astetta ja paistetaan kypsäksi.
Hyvää salaattia tms kyytipojaksi.
Meidän perheen “pikaruokaa” tämä. Sama soosi sopii pastakastikkeeksi ja valmistuu muutamassa minuutissa pannulla, samalla kun pasta kiehuu.
Tätä on kehuneet aina kaikki vieraat lapsiperheetkin. Kun monille en uskalla tarjota kasvisruokia juuri siksi että lapset ei söisi.
Meillä lapset syö.(toki kasvissyöjän elo voisi käydä aika olemattomaksi jos kasviksia ei söisi)
Jokainen on joskus käynyt läpi “yök mikä tää on”-vaiheen ja se on menty läpi sillä mentaliteetilla että vaikka yksi herne ja se on maistettava. Pöydässä ei yökötellä koska se on rumaa käytöstä eikä tekemäni ruoka koskaan oikeasti ole pahaa. Se ei vain voi olla joka päivä kaikkien lempiruokaa.
Mies huomautti reilu 10v sitten tavatessamme että hän ei varmaan pelkällä kasvisruoalla kyllä pärjää ja nyt en muista koska oisin kotiin lihaa ostanut On vain huomannut pärjäävänsä sittenkin. En ole yhtään painostanut, vaan tehnyt tasan hänen lihaherkkujaan ja osaan tosiaan nekin tehdä hyvin, ettei siksi ole vegeksi ruvennut että ruoanlaadussa olisi jotain vikaa ;D
Tuli mieleen tuosta että kokeillaan kaikenlaista. Itsekin teen aina näppituntumalla ruoat.
Paras kokeiluni on kaalilaatikkoa tex mex!
Mieheni lempiruoka on kaalilaatikko ja teen hänelle sitä aina välillä urakalla evääksi. Kerran oli syöty viikonvaihteessa vieraiden kanssa tacoja täytteillä ja siitä oli jäänyt jauhelihaa yli. Ymppäsin ne kaikkine mex-mausteineen ja kastikkeineen sekä papuineen kaalilaatikkoon ja se oli kuulemma tosi hyvää. Sain toiveen tehdä samaa uudestaankin.
Ihanan helppo ohje,pitääpä kokeilla!
Ai teilläkin kasvistellaan. Meidän perheen lihansyönnistä vastaa ukko kanssa yskin. Mutta jos ei se ruoka jota teen kelpaa niin saaa kyllä itte tehdä ruokaa. VIeraille tarjoillaan myös useimmiten ihan samaa ruokaa kun itse syödään ja ovat vaan tyytyväisiä kun on erilaista ku kotona.
10 vuotta on ukko pärjännyt ja paistaa ittelleen lihaa harvoin, kesällä tietty grillaa.
Laitatko tonnikalaa vedessä vai öljyssä tuohon laatikkoon? Niin ja kiitos ohjeesta, taidan ihan lähipäivinä kokeilla tuota. Ja sen verran pitää aina säveltää että kurpitsaa sotken siihenkin vähän mukaan.
Jos mä kirjoittaisin mitä meillä ei syö minä, mies tai poika, niin tulisi tosi pitkä luettelo. Varsinkin pojan osalta. Vanhempikin poika oli nuorena ja pienenä tosi nirppanokka, mutta nyt itse laittelee ruokansa ja syö ihan hyvin. Jaksan vielä uskoa että tuo nuorempikin oppii. Suurin ongelma syömisessä tällä hetkellä on linnut. Piha vilisee täynnä kukkoja jotka pitäisi syödä, mutta eipä tee mieli omaan suuhun tunkea. Kaupan broileria en syö, en tykkää siitä miten ne kasvatetaan, menee ruokahalu kun ajattelen. Poika ei syö kanaa kaupasta eikä kotoa, päätti sen viime vuonna kun tykkää niin noista meidän pihalla olevista. Ja mies taas söisi kanaa vaikka joka päivä, se on sen herkkua. Voi kun olis munkin, niitä kyllä riittäisi koko loppuvuodeksi syödä vaikka joka päivä.
Mikä vain laatu käy. Yleensä käytän vedessä olevaa.
Laatikkoon voisi tunkea mitä vain kasviksia sekaa maun mukaan. Meillä syödään muutenkin niitä reilusti, niin tuo ruoka on tuommoinen meidän pikearuoka, kun eineksiä en osta.
Kuulin perheestä jolla on lampaita. He lähettivät aina lampaat tutulle pienelle teurastamolle ja olivat sitten tietyn aikaa syömättä lammasta, koska tiesivät kuinka kauan kierto kestää ja eivät olisi halunneet omiaan syödä.
Vaikka kasvissyöjä olenkin muista syistä, niin en kyllä osaisi itsekään syödä omassa pihassa tepastelleitä otuksia. Toisaalta sehän niiden idea alunperin on ollut -omavaraisuus. No eipä tarvitse asiaa miettiä.
Tosin kanaa en kyllä osta miehellekään juuri siksi että en tykkää tavasta miten eläimiä kasvatetaan ja pidetään.
Tulipa mieleen resepteistä: Meillä oli viime vuonna kesäkurpitsaa vaikka naapureille jakaa (ja itse asiassa heille annoinkin niitä) ja syksyllä lapset jo huokaili tympääntyneinä “taasko on sitä kesäkurkkua”
Keksin sattumalta taivaallisen hyvän herkun, joka hurmasi niin lapset, miehen kuin ulkolaiset vieraatkin.
Raastettua kersäkurpitsaa. Pieneksi pilkottua punasipulia. Raastettua perunaa.
Ne heitetään pannulle ja hiukan öljyä ja voita. Sitten annetaan muhia mössöksi. Maustetaan suolalla, pippurilla ja maun mukaa yrteillä.
Ei näytä mitenkään hurmaavalta mutta oli syntisen hyvää lisukkeena.
Kun alkoi käydä ilmat kylmiksi ja kukkia pukkasi, tein urakalla italialaiseen tapaan kesäkurpitsan kukkia.
Eli kukat pestään ötököistä.
Sitten kieritelläänn jauhoissa ja kananmunassa (jossa on suolaa) ja paistetaan pannulla.
Lapset katsoi mua epäuskoisina kun sanoin mitä on ruoaksi ja lopulta kukat vietiin käsistä ja pyydettiin lisää! Mies odottaa nyt jo vesi kielellä kurpitsan kukkia ja tätä menoa ei saada yhtäkään koko vuonna kun joku unohti esikasvattaa taimet ja ovat tosi pieniä vielä.
Marinoitu sipulia on hyvää salaateissa, varsinkin punasipuli. Talvisipulit mietonevat huomattavasti marinoitaessa. Tavallista etikkaa en kyllä käyttäisi siihen, kun parempiakin on olemassa. Suosittelen punaviinietikka, se on tosi monikäyttöistä tavaraa, samoin vaalea balsamico. Meillä myynnissä oleva tumma balsamico on aika huonolaatuista, joten sitä harvemmin viittii käyttää. Tavallista etikkaa tarvitaan vain silakoiden liemeen.
Me ei harrasteta grillattavien marinointia, kaikesta grillattavasta tulee parempaa kun grillaa vain öljyttynä ja tekee sitten erilaisia sooseja, makumajoneeseja tai maustevoita.
Meillä rakastetaan mereneläviä, kunnon lihaa, kalaa ja kaikenmaailman mausteita. Kasviksia menee tosi paljon. Molemmille kelpaa kaikki. Nyt ei tule mieleen kun puurot ja jotkut perinnesapuskat, jotka eivät uppoa . Myöskään mikään tosi rasvainen ei maistu.
Eineksiin ei kosketa. Riittää kun aamupyörälenkillä ajaa HK:n Vantaan tehtaan ohi ja joutuu kestämään sitä hirveää löyhkää, joka sieltä tulee. Tietää kyllä milloin tehdään lihiksia, milloin makkaraa ja milloin jotain muuta mömmöä.
Juu Tipi, itse olen ollut kasvisyöjä yli 20v.
Kalaa, munaa, maitotuotteita käytän lähinnä vieraiden jne. vuoksi.
Jos pakko on jotain käyttää (siis että koostumus on tietynlainen) mieluummin laitan luomumaitoa, kuin monikertaisesti käsiteltyä soija tms. vastaavaa.
Kun olin nuori, koulun kasvisruoka oli makaronia ja pakastevihannespussi munamaidossa.
Eli sitä perua on myös tuo linjaus, kaikille tuntui olevan hirveän hankalaa jos ei syönyt edes kalaa.
En ole koskaan kokenut että minulla olisi oikeus muuttaa toisia ja siksi itsestäänselvyytenä mies on pysynyt lihansyöjänä. Lapset tosin ovat samalla linjalla kanssani, minun päätöksestäni. Olen kuitenkin kotona ja teen 100% talon ruoat, niin koin että se on minun oikeuteni päättää.
Tehkööt aikuisena mitä lystäävät sitten :)eipä ole haluja ilmennyt tähän mennessä.
Mies syö lihaa tosiaan koko ajan vähemmän. Ravintolassa, työpaikallaan, kylässä jne. Yleensä kysyn kauppaan mennessä josko on toiveita-harvoin on.
Meillä muuten esikoisen lempiruoka on kasvissosekeitto.
Ylipäätään olen punasipulin kannalla.
Kerran torikauppiaani kysyi (tuntee minut jo lapsuudesta) että syökö teidän lapset tosiaan kaikki sipulia? Kun ostan sitä usein ja paljon
Sanoin että tottakai. Vieressä oleva vanhempi rouva rupesi miettimään että ostatko aina noita punaisia ja totesin että kyllä.
Hänkin osti ja tuumaili joskos mies vaikka oppisi vielä vanhoilla päivillään sitä syömään kun ei sipuli muuten kelpaa.
Eli kyllä se voi ihan hyvin olla yksi osatekijä, kaikissa perheissä joissa tiedän jonkun olevan “ei -sipulia” linjalla, käytetään tavallista sipulia.
Meillä kasvistellaan, taitaa olla 17 vuosi menossa.Nyt olen syönyt satunnaisesti kalaa; muikkuja, silakkaa, siikaa ja ahventa. Ulkomaiset kalat, toiselta puolelta maapalloa rahdatut ei kiinnosta. Lohtakin söin pari kertaa, kunnes katsoin pari viikkoa sitten dokkarin norjalaisesta lohen kasvattamisesta, eikä sen jälkeen tehnyt sitä mieli :-/
Kasvissosekeitto on meilläkin mennyt hyvin. Nyt kun vanhempi hylkii porkkanaa niin teen vaaleaa.
Minä sain koulussa kansa samaa ku muut mutta lihan tilalla oli jotain porkkanan paloja, ei proteiinia. Tosi ravitsevaa! Tai sit tomaattimurskassa jotain. Vieläkin vähän kammoan tomaattiruokia. Ravintolassa joutui aina tilaamaan salaatin ja siksi vältin niitäkin pitkään ulkona käydessä.
Ja kalaa siis meilläkin syödään kasvisten lisäksi.
Mielenkiintoinen keskustelu ja mukavia ruokaohjeita, joita aion kokeilla, jatkakaahan samaa linjaa
Mun koulunkäynnistä on niin kauan aikaa että silloin tarvitsin lääkärintodistuksen siihen että en syö lihaa. Ja se oli vaikea saada kun en ollut allerginen lihalle enkä millekkään muullekkaan. Koulussa oli yli 900 oppilasta ja olin ainut kasvissyöjä.
No, nyt oon lihaakin syönyt kauan kun en viitsi tehdä itelle aina erikseen enkä koita toisia muuttaa, mutta hyvin kasvispainotteisesti mennään. Kiva lukea noita kasvisruokajuttuja. Omien onnellisempien kanojen munia tykkään käyttää ja ilman juustoja ja jugurtteja en myöskään tahdo olla. Ja meillä syötävän lihan haluaisin kasvattaa kaikken itse, mutta en mä siihen oikeesti pysty, sama juttu kasvisten osalta. Olis vaan jotenkin niin ihanaa olla niiden osalta omavarainen, mutta ei se vaan silti onnistu kokonaan.
Mut auttekee mua siinä että miten käytän fenkolia jota kasvatin. Ovat jättimäisiä ja pitäis saada leikattua pois toisten tieltä. Mut enhän mä niistä osaa edes tehdä mitään, ihan outo kasvi mulle ja raakana mausta en tykkää.
Joskus sain ravintolassa tosi hyvää paistettua/grillattua fenkolia. Oiskohan siihen pannulle ripsaistu vähän sokeria kun paistetut pinnat oli karamellisoituneet todella hyvän makuisiksi. Ja koostumukseltaan olivat juuri oikean rapsakoita.
Minäkin olen ollut kasviksilla jo lähes 20 vuotta. En ole pitänyt sitä millaisenakaan ongelmana ulkosalla liikkuessani. Joskus olen opastenut huoltoaseman tyttöjä siten, että laittakaa pihviannos ja jättäkää se pihvi pois niin sitten siitä tulee kasvisateria. Todella mielenkiintoisia ja herkullisen oloisia reseptejä teillä -nam!