Puutarhurin kokkausnurkka

Meillä loppui purkitetun tonnikalan syönti siihen, kun luin lehdestä että suomeen tuodaan yli 40 eri firman purkittamaa tonnikalaa ja 20 niistä oli dioksiini arvot kymmenkertaiset sallittuihin verrattuna. Ja tietenkään ei voitu kertoa, minkä nimiset tonnikalapurkit oli niitä, kun se vaikeuttaisi maahantuojan töitä (?). Eli en sit osta mitään tonnikalaa, ni jää varmuudella dioksiininsa kaupan hyllyyn.

Nyt sitä kuulemma tutkitaan että mistä ne myrkyt siihen kalaan on tullu. Onko merestä vai tehtaan tuotantolinjalta. Ja minusta tuntuu, ettei tuloksia koskaan julkaista suomen lehdissä. Jos edes sielläpäin maailmaa niin kauhean hyvin tutkitaankaan…

Juu, monesta muustakin syystä tonnikalan voisi jättää kokonaan syömättä.

Toisaalta olen ajatellut että pari kertaa vuodessa tuskin meitä tappaa.

Nipotan kyllä kaikista lisäaineista ja keinotekoisistakin aika tarkkaan ja luen pakkasuselosteet ja vältän kaikkea mitä vain voin.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Kurpitsa, samoin. Lääkärintodistus tarviittiin. Kotitalousopettajani ja terveydenhoitaja kävivät kimppuuni kuin yleiset syyttäjät.

Lopputulos oli että koulussa oli syötävä munaa/maitoa. Keittäjä oli sitä mieltä että jos lihakeitosta onkii lihat pois, se on kasviskeittoa :open_mouth: ja sitä rataa. Eli kohdalleni on tainnut osua kaikki ikävät tapaukset.

Nykyään riittää terveydenhoitajalle ilmoitus, kun kysyimme rehtorilta että onko mitään mieltä että jos lapsi ei ole allerginen mutta on kasvissyöjä, valehdella että on allerginen lihalle?! Totesi että eihän se tietysti oikein ole sekään.

Mutta kyllä asian eteen saa edelleen tehdä töitä. Kaikissa kouluissa asia ei edelleenkään ole itsestäänselvyys, vaikka nykyään isommissa paikoissa etenkin on jo maahanmuuttajia jotka ei syö ainakaan kaikkea lihaa joten jos heillä eettisistä/uskonnollisista syistä on oikeus valita, pitää olla mielestäni muillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Niin voisi (jättää tonnikalan ostamatta), mut se on niin helppo ruoka lapsiperheessä. Mut kun kerran luen jonkun tuollaisen jutun, muistan sen aina kaupassa ja en pysty ostamaan enää.

Odotan kauhun sekaisin tuntein koulun alkua…miten saan koulun ymmärtämään, ettei tyttäreni syö makkaraa missään muodossa? Minusta makkara ei ole sellainen tuote jota on pakko syödä pysyäkseen terveenä. Häntä oksennuttaa aina koko loppupäivän kun opet pakottavat syömään esim. makkarakeitosta ne rasvaa tippuvat makkaratkin.

Nyt saan varmaan kaikkien kasvissyöjien vihat niskaani, mutta miksi se pitäisi olla itsestään selvää että lapsi saa koulussa erityisruokaa vain sen takia että hän itse tai perhe ei halua jotain ruoka-ainetta syödä? Allergiat ymmärrän, siinä on terveys kyseessä, mutta en sitä että jollekin lapselle vaaditaan erityisruokaa siksi ettei hän/perhe halua jotain ruokaa syödä? Samoin en ymmärrä sitä että uskonnon perusteella “kronklataan” ruoan kanssa, jos ei jotain sapuskaa moisen “tekosyyn” takia halua syödä niin olkoon syömättä. Eiköhän sitä melko moni muksu hengissä pysy leivän ja salaatinkin voimalla. Määrärahat ruokiin on pienet, henkilökuntaa on vähän ja sitten muiden kuin terveyssyiden takia vaaditaan keittiötä tekemään erikoisannoksia, en ymmärrä.

Meillä täällä Pirkkalassa ei kasvissyönti aluksi ollut mahdollisuus. Vaikka muuten sai, niin kana luokiteltiin kasvissyöjän ruokavalioon kuuluvaksi.

Asiaa selviteltiin.

Rehtori sanoi, että ei ja lääkäri, ettei noin pulskat tytöt joka päivä ruokaa tarvitse. (Ei ees ollu ylipainosia)

Sitten vaan reippaasti kasvissyöjäporukalla ruokalaan päällä valkoiset T-paidat, joihin oli kirjoitettu kana ei ole kasvis. Johan rupes tapahtuun kun muutamana päivänä meni.

Laatu ei ole edelleenkään täydellistä, mutta tyhjää parempi. Porkkanaraastetta aina lihan sijalla. Porkkanaraastepihvejä, porkkanaraastetta kastikkeessa ja keitossakin oli porkkanapaloja ja porkkanaraastetta. Kumma, että pystyn sitä vielä salaattina syömään.

Sen jälkeen kun kunnanjohtajan tytär aikoinaan alkoi kasvissyöjäksi alkoi kylän kouluissa saamaan kasvisruokaa ;D

Joo, Fellow. Vihat saat niskaasi. :wink:

Ei vaan. Mutta, jos etiikka ei salli, se ei salli. Ja kouluruoka on aika tärkeä osa päivittäistä ravinnonsaantia. Kaikesta sitä hengissä selviääkin. Leivällä ja Salaatilla selvisin itse monta vuotta. Numerot sen mukaiset (ala-asteella). Yläaste kohotti numeroita, kun rupesi saamaan ruokaakin. Ei se nyt varmaankaan ainoa syy ollut, mutta suuri kuitenkin.

Itselläni on jo ihan pienenä ollut kasvissyönnin suhteen selvät sävelet. Minä en lihaa syö. Kaikki eläinten (broilerien esimerkiksi) jalostamiset ja kärsimykset eivät ole sen arvoisia. (Nyt saan karjatilojen vihat niskaani). Toki on niitäkin jotka asiat hyvin hoitavat, mutta kaupan lihasta ei voi olla varma ja luomua ei ole varaa ostaa. (Äiti on maataloustarkastaja, joten olen kuullut)

Et kai sinä eriuskoista pakottaisi “väärä” uskoisten kirkkoon. Voihan sielläkin olla kuuntelematta.

Noihin uskontoasioihin en ota mitään kantaa, vankka ateisti kun olen. Semmoista “hihhulointia” nekin mun mielestä on… :wink: Itse kun olen karpannut useamman vuoden niin karppaajien keskustelupalstoilla olen lukenut myös perheellisten karppien kirjoituksia. Ja uskallan väittää ettei siellä ole yhdenkään lapsen vanhemmat vaatineet että heidän lapsensa pitää koulussa ruokkia karppisapuskalla eli perunat, pastat, riisit pois, tilalle monipuolisia vihanneksia, runsaasti rasvaa ja oikeassa suhteessa proteiinia. Eikö tähän siis olisi samanmoinen oikeus kuin kasvinsyöjien lapsillakin??? Enkä omasta karppaamisestanikaan tee mitään numeroa, kylässä syön mitä on tarjolla, lounaspaikan noutopöydästä valitsen ne mitkä mulle sopii. Ravintolassa tilaan niiden ikuisuusperunoiden tilalle kasviksia, joskus saatan olla niin ronkeli että pyydän ihan öljypullon pöytään.

Ja kun muistelee omia kouluaikojaan niin taisi meillä maaseudun kakaroilla olla sen verran pitkät koulumatkatkin (jotka kuljettiin kävellen, pyörällä, hiihtämällä) että ruoka maistui taatusti (minulta jäi syömättä veripalttu, mutta sitä oli niin harvoin ettei se kenenkään maailmaan kaatanut). Nyt taitaa lasten liikkuminen olla sen verran vähäistä ja karkin/sipsien mussuttaminen yleistä ettei oikeaa nälkää ehdi edes tulla. Ja jos kouluruoka on “pahaa” niin vanhemmat antaa rahaa ja sitten voikin käydä vaikka Mäkkärillä syömässä. Juu, mulla ei ole eikä tule lapsia…

Karppien?? Kun aloitin tän lukemisen niin kiinnostuin heti: Aa, Fellow kasvattaa karppeja!

Ei ny vissiin siitä kuitenkaan kyse :slight_smile:

En minäkään pidä numeroa omasta kasvissyönnistä (joskus nuoruuden kiihkolla saatoin jotain saarnata tuotantoeläinten oloista…). Opiskellessa on kasvisruokaa ollut aina saatavilla. Sen terveellisyydestä ja monipuolisuudesta nyt voi olla montaa mieltä, mutta asianhan voi korjata sitten kotiruokailussa. Minulla oli aina ruokailuun mennessä huutava nälkä ja ihan kaikki upposi, mitä tarjottiin. Tuskin se koulun jauhelihakastikekkaan, jossa on vain jauhelihaa, vehnäjauhoja ja lientä, on niin terveellistä? En pidä itseäni “ronkelina”, syön ihan kaikkea muuta paitsi lihaa :wink:

Joo, mä syön kaikkea koska sillä elää. Nälkäinen olen kans aina ruokailuun mennessä ja syön kaikkea paitsi etikkapunajuurista tehtyä keittoa ja lihaa.

Onpas meitä “pupuja” kertynyt tänne! Monta kertaa huomattu yhtäläisyyksiä penttiläisten kesken ja taas yksi.

Täällä kans yks "viherpiipertäjä" ilmottautuu :D Perhe syö lihaa mutta kasvisruokakin uppoaa, no problemo. Teen molempia ja mies tekee lomilla ja viikonloppusin melkein aina sapuskat ja keksii uusiakin kokeiluja nimenomaan lihattomia siis. Periaatepäätös sekin että lapset saavat aikuisena päättää jos ryhtyvät kasvissyöjiksi mutta kasvavat lapset tarvii proteiinia ja tosiasia on se että lihasta se on helposti saatavissa. Opiskeluaikana tuli kouluumme mullistava päätös että ryhdyttiin tarjoilemaan myös kasvisvaihtoehtoa ja voihan pojat että oli hyvää! Pirkko-keittäjä oli huippukokki ja teki kaikesta maistuvaa :) Ja mää en kovin nirso oo sen suhteen ettenkö vois liharuuista erotella lihat pois ja syyä loput, sekin käy ja sitä teen monesti esim. vieraisilla. Ai niin, sen verran eettinen oon että tähän taloon ei tuua muuta kuin vapaitten kanojen munia!

Muoks. se piti vielä sanoa että mulle on aivan sama kuka mitäkin syö ja ketään en yritä ikinä käännyttää taikka pelotella ruualla. Mulle on sekin aivan sama mitä muut ajattelee mun syömisistä :D

en kyllä enää ikinä kirjoita mielipidettäni mihinkään. Kirjoitan nopeampaa kuin ajattelen ja sitten kaduttaa. Taas vaikutan -jos ihan suoraa saa sanoa- vanhentuessa ärtyisäksi ja itseriittoiseksi käyneeltä täti-ihmiseltä.

En oikeasti ole hirveä kiihkoilijakaan. Onhan sitä tullut kaikkea syötyä, kylässä ainakin. Kaupan valmishernekeitossahan (itselleen oli tehnyt kotikutoista) ei ole lihaa jne.

ja esimerkki oli tosi huono. ANTEEKSI.

Finejosa, en minä huomannut mitään anteeksipyydettävää. Luin viestit vielä uudestaankin, sinä olet kertonut mielipiteesi niinkuin moni muukin, ketään sen kummemmin haukkumatta tai solvaamatta.

Samaa mieltä Heksun kanssa :slight_smile:

Samat sanat, täällä yksi kärttymummo =D Lehmää, sikaa, hirveä, pupujussia, poroa en syö. Oma ruokavalio on kasvis-kala-kanalinjoilla, lisäksi gluteeniton ja laktoositon. Joskus syön ruisleipää, jos sattuu hotsittamaan, joskus, jos sattuu niin pässi kyläpaikan emäntä, että sanoo että kyllä sä tota voit syödä, kun siinä on niin vähän vehnäjauhoja,et sä siihen kuole, niin en varmasti syö mitään!

Makkarat jäi silloin keväällä Gillianin ohjelman jälkeen. Sunnuntaina muut grillasi makkaraa ja minä söin salaatteja. Itse asiassa, se sidekudoshan sisältää toisenkin pään silmät kuin etupään…=DD

Piti ihan tarkistaa että mikä ketju tämä on (jotten nyt mene sohimaan mitä sattuu ja minne sattuu). Surutta ja vailla omantunnontuskia julistan syöväni suurinpiirtein kaiken mitä eteen kannetaan -tai paremminkin mitä kiinni saan. Kalastan itse mutta kyllä tonnikalakin kelpaa, metsästyskorttia ei (vieläkään) ole joten liha pitää yleensä kaupan lihatiskistä hommata, makkara on hyvää kun siinä on riittävästi rasvaa ja lihaa (hälläväliä mitä lihaa se on kunhan on niin pieneksi jauhettua jottei tarvitse erikseen alkaa joka rustoa pureskella). Tenavaraukat saavat samaa evästä kuin mitä aikuisetkin. Jos heille jossain vaiheessa tulee suuria omantunnontuskia syömästään ruuasta niin sitten pitänee miettiä asioita heidän ruokavalionsa kohdalta uusiksi…

Tottakai lounas on tärkeä ateria, mutta jos tarjolla oleva ruoka ei kelpaa, voinee ottaa omat eväät mukaan. Ruokalistat julkaistaan aina etukäteen. Harvassa maassa on niin hyvät sapuskat lapsille tarjolla koulussa kun meilla - ja vielä ilmaiseksi. Päävastuu lasten ruokinnasta on kuitenkin vanhemmilla. Ja jos ei ole varsinaista syytä, esim. allergia, olla jotain syömättä, on ihan itse vastuussa vaihtoehtoisen ruuan hankkimisesta. Välillä kyllästyttää tämä nykytapa valittaa joka hemputin asiasta ja olla vaatimassa erikoiskohtelua. Nykyisillä resursseilla saadaan olla iloisia, että ei ole lukukausimaksuja ja ruokamaksuja koulussa. Minä en ainakaan ole valmis maksamaan enemmän veroja siitä, että jokainen lapsi saa koulussa tilata juuri sitä ruokaa mikä nyt milloinkin sattuu maistumaan.