Puutarhurin kokkausnurkka

Hyvä Tomsku, toinen kärttyämmä =)

Finejosalla ei tosiaankaan ole mitään anteeksipyydettävää, normaalia mielipiteen vaihtoahan tämä on!

Täällä muhii nyt uunissä mukaeltuna tuota tonnikalalaatikkoa, josta puhe oli :slight_smile:

Mutta kertokaa nyt joku, että mitä ne karpit karppaa? :o

Heksu,googlaten selviää hyvin -ja Belgin viesti on joko väärässä ketjussa tai sitten hän vihjailee että hiiren ja rotanlihakin voin olla pataan panemisen arvoista? Pahus, katosi hyvä viesti välistä…pomppivaa naurua

Kouluruokailulistoja kun katselee niin onhan siellä monta evästä jotka varmaan kelpaisivat myös kasvisruokavaliota noudattavien lisäksi "taviksillekin". Täällä muut syö uunimakkaraa ja kasvisvaihtoehto on sieni-juustokääryleet… Kai sitä voisi kasvisruokaa tarjoilla kerralla koko koulullekin? Keväällä selvisi toukokuulla semmoinenkin asia että koko kevään oli yhtenä päivänä ruoka vaihdettu puuroksi -ei siinä mitään pahaa ole mutta olisi kai asian voinut tiedottaa vanhemmillekin?

Poistin heti, mutta ehditte jo näemmä huomata

Me ollaan niin vikkeliä :slight_smile: poistin itsekin vastaukseni sinulle samantien ettei jää muita ihmetyttämään että mitä se höpisee :slight_smile:

Sitä se on kun roikutte koko ajan penttiä selaamassa :smiley:

En roiku pitkään kun pitää lähteä viemään poika futisharkkoihin… Onko se Annabellan lipstikkakeiton ohje muuten jossain pentin uumenissa olemassa?

Fellow:lle vastaan vielä aiheen vierestä.

Itse en ainakaan vaatisi mitään. Olen mm. kouluaikani tosiaan elänyt omin eväin (ilmoitin keittolaan että kun ei asia kerran hoidu niin ei tarvitse nähdä vaivaa lainkaan). Kyse on lähinnä siitä että verovaroin maksamme kouluruoasta (se ei siis ole ilmaista, ruoan tekeminen maksaa maksua ei vain peritä oppilailta tasa-arvoisuuden nimissä vaan kaikille se tarjotaan) jos on muslimi eikä syö sianlihaa se on ihan samalla lailla eettinen/uskonnollinen päätös kuin olla syömättä lihaa.

Eli jos jollekulle on tarjotaan oikeus, on perusteltua että muillekin.

Kasvissyönnistä on Suomessa turhaan tehty “iso juttu”. Suuressa osassa maailmaa valtaväestö on kasvissyöjiä. Suomessa kaikki on kautta historian pohjautunut maatalouteen ja siihen että on kasvatettu lihaa ja jalostettu maitoa. Kasvillisuus ei ole voinut olosuhteissamme kasvaa monipuolisena kuten muualla suuressa osassa maailmaa ja ruokaa on pitänyt saada jollain täyttäväksi.

Miettikää huviksenne suomalaisia perinneruokia. Sieltä ei montaa kasvisruokaa löydy. Puurot menisi jotakuinkin siihen luokkaan kun ovat viljasta. Kasvissyöjiä on yllättävän paljon, Suomessa he ovat aikalailla hissukseen juuri siksi että yleensä saa negatiivisia kommentteja.

On monia muita suuntaumuksia mm. karppaaminen.(joka ehkä tähän vähän ontuva esimerkki, kun karppajan on melko helppo valkata esim nyt ne pahimmat riisit jne kun ne harvassa ruoassa on siellä joukossa)

Jotkut menevät ja tulevat muoti-ilmiöiden tavoin.

Jos ruokalassa tarjottaisiinkin monipuolista ruokaa, sieltä olisi helppo valkata jokaisen sopivaa. Olen tätä monelle ammattikeittiölle joiden kanssa olen ollut tekemisissä valottanutkin.

Jos on salaattia sitä voi syödä lähes kuka vain, jos siihen heitetään kinkkua/kalaa/kanaa, se valikoituu ja jos on luvattu että tehdään ja toteutetaan erikoisruokavalioita, joudutaan tekemään niille korvikkeita ja vaihtoehtoja.

Suomalainen perusruokavalio on lihapainotteinen vaikka kaikki ravintosuositukset puhuvat päinvastaista. Lihat/kalat/riisit/pastat jne ovat vain lisukkeita ja pieni osa päivittäistä ruokavaliota jos se koottaisiin terveellisesti.

Itse sen vuoksi jossain määrin puolustan näitä kantoja, että olen mm. koko lapsuuteni kärsinyt maidonjuonnin vuoksi kipeästä vatsasta ja turvotuksesta (vaikka muutoin olin laiha) Silloin kukaan ei tiennyt laktoosista tai ei ainakaan sen vaikutuksista ja seurauksista.

Minua pidettiin ronkelina kun kohteliaasti pyysin saada luvan ottaa vettä.

Mutta kun KAIKKIEN KUULUU JUODA MAITOA! Suomen lisäksi ei montaa maata maailmassa ole, jossa maito olisi muiden kuin vasikoiden jokapäiväinen juoma.

Kun en aiemmin tarkemmin mennyt historiaani niin itse olen nimenomaan terveyssyistä kasvispainotteisella ruoalla. Mitään allergiaa ei ole kuitenkaan, vain mittarina oma hyvä olo verrokkina pahaan oloon.

Siitä on vaikea saada lääkärintodistusta.

Toki nyttemmin iänmyötä tietämys monista asioista on lisääntynyt. (juuri eläinten kohtelusta/ympäristöasioista jne) joten jos nyt pitäisi valita uudelleen, valitsisin samoin,lisänä nämä muut perusteet, joista en aikanani tiennyt tuon taivaallista.

Jos minä vain ja yksin saisin päättää, olisin mieluusti sen kannalla että lapsilla olisi omat eväät. Tiedän kuitenkin liiankin paljon lastensuojelupuolesta ja maailman pahuudesta ja tiedän miten monille lapsille kouluruoka on päivän ainoa oikea lämmin ruoka.

Monille lapsille se on heidän ainoa ruokansa ja elämme hyvinvointi Suomessa. Se ei kuitenkaan ole henkilökohtaisesti minun vikani. Eli katsoo näitä asioita mistä vaan , aina joku voi olla tyytymätön.

Meillä on hyvät ja avoimet välit koulun keittäjään. Joka on aivan ihana ihminen. Meidän vuoksi ei tarvitse pistää mitään ylimääräistä.

Lapsemme on ainoa koulussa joka syö kasvisruokaa, koska kunnassa on periaatepäätös ettei kasvisruokaa tarjota ala-asteella.

Kerroin että lapsi syö kotona monipuolisesti ja reippaasti että elää koulussa vaikka pelkillä salaateilla ja leivillä jne mitä voi noukkia ruoakseen. Niin keittäjä itse sanoi että ei hän voi antaa kasvavan lapsen olla niin huonolla ruoalla. Ei ole mikään ongelma ottaa keitosta ensin pientä osaa talteen ja lisätä siihen sitten lihaliemi ja makkarat jne.

Olemme siis enemmän kuin tyytyväisiä, vaikka ensin ykskantaan meille kerrottiin ettei moinen ole mahdollista-kyse oli vain siitä että kukaan ei ollut ehdottanut.

Näistä on niin hirveän vaikea kirjoittaa, kun kuulostaa aina tökeröltä, kun yrittää tehdä järkeviä lyhennelmiä :slight_smile:

peace

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Palatakseni ruokaan ja resepteihin :slight_smile:

Joku enkä enää muista kuka ja tämä kone on ihan mäsä eikä anna mun selata ilman että menee ikuisuus…

FENKOLIsta saa kuulemma maukasta keittoa.

Itse en ole maistanut kun olen kerran saanut elämäni vatsataudin syötyäni ruokaa jossa oli fenkolia ja pelkkä kasviksen näkeminen muistuttaa sen maun ja hajun ja olon mieleen. jaiks ja anteeksi. Pakko vain kertoa koska en yleisesti ole nirso.

Virpi Raipala-mikä ihme se nimenloppu olikaan- on kirjoittanut Frantsilan yrttitilan keittokirjan siinä on jokin hyvä fenkolikeittoresepti. Kuulin ihmiseltä joka opettelee kasvisruokien tekoa.

Minä olen saanut lapsille kasvisruokaa päiväkodista alkaen. Joka ryhmässä on ollut vahintään yksi hoitajakin vege joten homma on toiminut siksikin hyvin. Yrittivät pyytää ensin todistusta ja totesin yks kantaan kirjoittavani itse sellaisen jos ei puhe kelpaa. Ei siitä riidelty sen enempää.

Ruoka tulee nykyään usein hyvin isoista keittiöistä joissa valmistetaan hyvin suuri määrä eri dietteihin sopivaa muonaa. Sitä pitää vaan pyytää. Kyllä se eri ruokien määrä ihan huimasi kun olin itse päiväkodissa hoitajana. Kulttuureihin liittyviä sekä terveydellisin perustein tilattuja ruokia oli paljon. Naurettiin että kohta jokaiselle tulee nimellä ruoka keittiöltä, kellee ei enää kelpaa tavissafka :wink:

Ja ei oikeesti siihen lihansyöjäkään menehtyisi jos olisi ihna kasvisruokaakin listalla silloin tällöin.

Erikoisimman kommentin muuten ruokavaliostani sain äitini miesystävältä vuosia ja vuosia sitten, tokas mulle että en mää sais polttaa tupakkaa kerta en lihaakan syö :smiley: Joo, eihän sitä pitäiskään polttaa mutta se jäi epäselväks miten se liittyy lihaan tai lihattomuuteen ruokavaliossa…!

Fiora, onhan se noin mutta äitin miesystävällä ei tuommosista perusteluista oo mitään käsitystä, on vaan niin vanhanaikainen syömisten sun muitten suhteen.

Minä tupruttelin joskus ja oon ollu tuhma muutenkin ja aina sitä ihmeteltiin että kuinkas nyt kasvissyöjä. Nyt olen synnintunnossa ollut jo kauan polttamatta. Mutta siis kyllä, kasvissyöjä ei sais tehä oikeen mittää.

No ehkä se tulee siitä, että moni on kasvissyöjänä muuten niin terveellinen elämäntavoiltaan. Vaikka sitten taas ei niillä oikeasti ole mitään tekemistä välttämättä minkään kanssa, helposti vetää johtopäätöksiä ja olettaa ja yleistää.

Itse en esimerkiksi ole tupakkaan edes koskenut ja se ei liity mitenkään siihen etät olen kasvissyöjä.

Toinen yleinen harhaluulo on ettei kasvisruoka voi lihottaa.

Kasvissyöjähän yleisesti ottaen on tikkulaiha?! Ihan kuin kasvissyöjällä olisi jotenkin yliluonnollinen aineenvaihdunta, joka kadottaa kaiken mitä suusta alas pistää ;D Viis geeneistä tai herkuttelutaipumuksista tms…

Minä kehtaan tunnustaa olevani lihansyöjä. Käytän kyllä paljon kasviksiakin. Minulla on niin paljon allergioita, että syön kaikkea mitä saan :slight_smile: No, perhe on ronkeli (ihan muuten vaan), joten monesti meillä tehdään kahta eri ruokaa.

Tänään tein possun fileitä uunissa, mausteena suola, basilika ja timjami. Vähän juustoa päälle. Lisukkeena perunaa ja itselleni uunivuoassa kukkakaalta, kesäkurpitsaa, paprikaa ja sipulia.

Niin joo, vierailta kyselen tarkkaan, mitä syövät, ja teen sapuskan sen mukaan, tai jos oikein "vaikea" vieras on, teen hänelle oma sapuskan. Se kun ei ole minulle ongelma, että tehdään useampi ruoka, Minusta on kiva kokeilla erilaisia vaihtoehtoja normiruoalle. Tein ensimmäistä kertaa kasvislasagnea (ihan vain näppituntumalla) pari viikkoa sitten, siitä tuli yllättävän hyvää

Voin miekin teoriassa olla kasvis syöjä, mutta pakko makkaraa ja siansivua ainakin kerran viikossa saada, sanoo pekonilla ja munilla joka aamu aloittava:D

Minä taas tunnustan olevani ihan kokonaan lihansyöjä, toki syön kasviksiakin, mutta lihasta en koskaan luovu, kalaakin meillä syödään varmasti normiperhettä enemmän. Minä ja mieheni syödään kasviksia, mutta melkein koko penskalauma nyppii ruoastaan pois joka ikisen kasvikselta näyttävänkin, joten pelkkää kasvisruokaa on ihan turha tehdä. Simpukat,etanat, sammakot ja sisäelimet jää syömättä, melkein kaikki muu lihakuntaan kuuluva menee kurkusta alas.

Niin ja työkseni hoidan elukoita, jotka syödään ja teurastetaan, kyllä Suomessa pääosin hoidetaan tuotantoeläimet hyvin, se on jo tuottajankin oma etu, koska silloin eläin kasvaa, eikä sairastu tauteihin niin helposti.

Fellowin kanssa oon osittain samaakin mieltä siitä että ei koulussa välttämättä tarvii kasvisruokaa olla, mutta vain sillä edellytyksellä että ei myöskään ole syömispakkoa. Nythän edelleen on se. Eli ruokaa on otettava ja sitä on syötävä. Mun mielestä ehkä muutoin hyväkin, mutta ei ole kyllä mitään syytä siinä että miksi lapsi pitäisi pakottaa syömään koulussa lihaa. Ja sitten toisaalta jos ei olekkaan vanhempia jotka huolehtisi proteiineista ym, niin vajaustahan tulee. Hirveen hankala ja niin monipiippuinen asia, vaikee olla ykskantaan mitään mieltä loppujen lopuksi.

Lapseni koulussa oli opettaja joka pakotti syömään niin että jotkut lapset pelkäsi jo kouluunmenoa. Ei kyllä ollu kyse kasvissyönnistä. Hirveetä sekin on, vaikka ymmärrän toisaalta että pitää tottua, mutta oli kuulemma joillekkin ihan painajaismaista, varsinkin niille aremmille oppilaille. Joku inhimillisyys pitäisi olla opettajillakin, tuolla piti kuulemma syödä vaikka tuli oksennus. Jos näin on lihansyönnin kanssa, niin ei mikään puolla sitä että olisi siihen pakko.

Muutoinkaan kun liha ei ole ihmiselle mikään välttämättömyys, niin jotenkin outoa että sen syömättömyydestä tehdään ongelma, kouluissa tai muutoinkaan. Eli tässä mä nyt löydän näköjään itseni puolustelemasta kasvissyöntiä, vaikka oon sekasyöjä ollut jo kauan.