Puutarhurin kokkausnurkka

Suklaakakkua, laita kulhoon 3dl jauhoja, 3dl sokeria, 1dl kaakaota(tummaa),4rkl vaniljasokeria ja 2tl leivinjauhetta.

Sulata 175g rasvaa, laita joukkoon 1,5dl vettä tai maitoa ja kaksi kananmunaa. Sekoita liemi esim. haarukalla. Kaada kuivien aineiden joukkoon ja pyöräytä puulastalla tms. sekaisin. Älä siis vatkaa!

175 astetta, tasalämpö, alataso, 45-60 minuuttia. Ainakin 1,8 litran vuokaan.

No tännehän minun tuo reseptipyyntöni olisi kuulunut laittaa. Anteeksi sähläilyni, taas kerrancool Puolustuksekseni kerrottakoon, että söin juuri lounaaksi kahvia ja suklaakakkua.....

Yritän olla vatkaamattanaurua, kiitos ohjeesta Piivi!

Jouluisen hedelmäkakun haluaisin tehdä lahjaksi, googletin ohjeita ja niitä tuli miljuunia. Olisiko jollain teistä joku hyväksi havaittu, hedelmäinen, pähkinäinen ja ah niin maukas hedelmäkakun resepti? Sellainen joka tehtäisiin nyt ja annettaisiin makuuntua jouluun asti, saatettaisiin siihen jotain alkomahooliakin kostukkeeksi lorauttaa?

Minulla on jossain jemmoissa sellainen englantilaisen hedelmäkakun ohje, joka on kyllä aivan mahtavaa. Siihen tulee paljon kaikkea niin, että valmis tuotos painaa noin puoli tonnia. Ja sen pitää antaa makustua, en tiedä riittää tämä aika enää siihen, itsellä on ollut yli kuukaudenkin odottelemassa maiskuttelua. Voin etsiä reseptiä ensi viikolla, pitäisi kai leivoskella itsekin jotain.

Tiny75, kiitos! Hyvältä vaikuttaa tuo ohje, taidan kokeilla! Ja kaivele Tomsku reseptiä, onhan valmiina ensi jouluksi =)

Kauanko etikalla tehty punasipulihilloke säilyy? En ole onnistunut löytämään vastausta muualta, joten piti ihan varta vasten tulla tänne Penttiin kysymään. :smiley: Etikkahilloketta ajattelin siksi, kun hillosokerilla tehtäviin näyttää tulevan punaviiniä ja näin absolutistina tuntuu tyhmältä ostaa varta vasten punaviinipullo yhtä hillokkeen tekoa varten. Tässä on vielä se resepti, jota olen nyt ajatellut kokeilla:

Punasipulihilloke

1 kg punasipuleita

1 dl vettä

1 dl punaviinietikkaa

1 dl hunajaa

musta- ja valkopippuria myllystä

ripaus suolaa

1 tl kuivattua minttua tai rosmariinia

Kuori sipulit, puolita ja lohko puolikkaat 4-5 osaan. Nosta kattilaan ja lisää päälle vesi, punaviinietikka ja hunaja. Ravistele ja kuumenna kiehuvaksi. Sekoita tarvittaessa. Anna kiehua hyvin miedolla lämmöllä kannen alla ja lopuksi ilman kantta 1-2 tuntia eli kunnes sipulit ovat kuultavia ja neste lähes imeytynyt ja haihtunut. Mausta lopuksi pippurilla, mintulla ja suolaripauksella. Tölkitä.

Hedelmäkakun leipojat voivat kurkata myös Strömsön sivuille, sieltä löytyy Italiensk panettone. Näytti herkulliselta kuvaruudussa.

Tänään tekivät fudge-toffeita ja vaahtokarkkeja. Nam!

Suklaapiparit: (älä vatkaa, käytä puuhaarukkaa)

4 ja 1/2 dl vaaleaa siirappia, kiehauta kattilassa, ota pois liedeltä.

3 ja 1/2 dl sokeria, lisää kattilaan, sekoita kunnes on melkein kokonaan sulanut.

300 g huoneenlämmintä voita, lisää paloina, sekoita kunnes sulanut.

100 g tummaa suklaata, lisää paloina, seloita kunnes sulanut.

1 rkl vanilliinisokeria ja 1 kananmuna, sekoita kunnolla.

Lisää lopuksi n. 13-15 dl vehnäjauhoja, lisää jauhot vähitellen, sekoita koko ajan.

Pidä jääkaapissa seuraavaan päivään. Leivo kuten piparit (oma huomio: pehmenee nopeammin kuin tavallinen piparitaikina, joten leivo vähän kerrallaan). Paisto 200 astetta n. 5 minuuttia.

Toivomuksesta teillekin se ranskalaisen kanakeiton ohje naurua Tämä on sitten kaloripommi.

• Hunajamarinoituja broilerisuikaleita sen verran kun tykkää
  • Kasviksia oman maun mukaan, mutta myös pikkuisen selleriä ja tietenkin ranskalaista rakuunaa jos sellaista sattuu kasvamaan
  • Sipulimaustettua kermamössöä (valkosipulijauheen kanssa tulee nannaa)
  • kanaliemikuutio
  • sopivasti vettä
  • paprikajauhetta jos tahtoo ja myös mustapippuria kun laittaa ripauksen tulee hyvää

Kiehauta kasvikset kanaliemessä (n. 10 min) ja esipaista broilerisuikaleet. Mätä kasvisten mukaan broilerit, kerma ja mausteet. Keitä kunnes tuntuu kypsälle. (Sulatejuustoa voi lopuksi laittaa kanssa jos oikein on herkkuperäfiilis mutta ei kannata enää kiehauttaa)

Merci uni!

Olen ollut tällainen satunnainen ja passiivinen penttiläinen. Nyt pitkän tauon jälkeen istahdin koneelle hakemaan joulupöytään sopivaa salaatinkastike ohjetta ja kuinka sitten löysin tämän kohdan jonne voin hakuni esittää.Olen hukannut vuosia sitten käyttämäni hyvän ohjeen kastikkeesta joka mielestäni sopi melkein kaikkien salaattien kastikkeeksi.Löytyisikö siis keneltäkään ohjette herkullisesta salaatinkastikkeesta??

Mukava “nähdä” sinua pitkästä aikaa:)

Tällaisen ohjeen mukaan mie olen tehnyt. Maustanut vaan enemmin esim. valkosipulilla, mustalla pippurilla ja oreganolla

Eikös suklaapipareihin tulekkaan leivinjauhetta, tai soodaa?

Entäs siihen hedelmäkakkuun, jonka ohje oli kans. Voikos siihen laittaa konjakkia, kun ei ole muuta?

Siihen minun hedelmäkakkuun ainakin voi laittaa myös konjakkia, olen tehnyt siitäkin. :o)

Voi ei! Huomasin nyt, kun kävin ohjeen uudelleen lukemassa, että olen kirjoittanut siihen kananmunien määrän liian pieneksi. Toivottavasti kenenkään kakut ei ole menneet pilalle… Eli pitäisi olla tuplana, 8 (pientä) kananmunaa. Näin siinä käy, kun itselläni on sama resepti useampaan paikkaan kirjoitettuna, ja tietysti siihen versioon, mistä tuon kopioin, oli tullut laskuvirhe… Valitettavasti en pääse sitä enää muokkaamaan. Pitäisikö laittaa koko resepti uusiksi?

Ajattelinkin jo, että onpas vähän munia, kun voitakin on puolikiloa. Minun hedelmät ovat vielä konjakissa. Laitoin kuiv.karpaloita ja Israelin taateleita, sukaatin ja appels.kuorien tilalle. Tänään vasta iltapäivällä meinasin leipoa.

Fellow oli ainakin kiinnostunut, kun kyseli ohjetta. Onkohan jo kerinnyt leipoa. Voisin kysellä tekstiviestillä.

Ei ollut tehnyt sillä ohjeeella, sain jo vastauksen kännykkään. Huh, helpotus!

Tässäpä tämä hedelmäkakun ohje korjattuna uudestaan, kun siihen tuli pieni, mutta aika oleellinen virhe... Nyt pitäisi pitää paikkaansa. Sitä aikaisempaa versiota en vaan saa enää itse poistettua edelliseltä sivulta, voiko joku mode tai ylläpito auttaa? Kiitos jo etukäteen. kukkanen Ja tämän näköisiä kakkuja ohjeella tuli:

Tällaisella ohjeella olen itse tehnyt hedelmäkakkua jouluksi, ja kovasti noista on tykätty. Annos on aika iso, kun annan niitä lahjaksikin, mutta voihan sitä pienentää. Tästä määrästä tulee 4-5 pientä (n.1l vuoka) tai 2-3 isompaa kakkua.

n.100 g säilöttyjä kirsikoita (1 rasia) puolitettuna
60-100 g säilöttyä appelsiininkuorta (1 rasia)
60-100 g sukaattia (1 rasia)
n. 250 g rusinoita (1 rasia)
n. 250 g kuivattuja aprikooseja (1 pss) suikaleina
n. 250 g kuivattuja luumuja (1 pss) suikaleina
1 dl rommia (tai muuta alkoholia, olen käyttänyt ainakin konjakkia ja whiskeyä) ja 2 dl vettä

Liotetaan yön yli jääkaapissa (jos hedelmät ovat kovin kuivia, esim. kaapin perältä löytyneitä, niin nesteen määrää voi lisätä). Ja näitähän voi aina muokata oman maun mukaisiksi, jos jostain ei tykkää tai ei voi syödä (esim. appelsiininkuori/sukaatti) niin jättää pois, ja laittaa jotain muuta vaikka vähän enemmän.

500 g margariinia tai voita
500g fariinisokeria

Vaahdotetaan.

8 kananmunaa vatkataan sekaan yksitellen.

150 g mantelirouhetta
150 g hasselpähkinärouhetta
7 dl vehnäjauhoja
2 dl grahamjauhoja
4 tl leivinjauhetta
2 tl kanelia
2 mm muskottipähkinää

Sekoitetaan keskenään ja lisätään hedelmien (myös mahdollinen liemi)
kanssa rasva-sokeri-munavaahtoon. Ei vatkata enää, sekoitetaan vain
sekaisin. Jos taikina on kovin paksua, sitä voi ohentaa kuumalla
vedellä. Paistetaan jauhotetuissa vuoissa 160-170 asteessa 60-75
minuuttia.

Onko kukaan kokeillut niitä muovipötköissä myytäviä valmiita joululaatikkoaineksia? Siis ei sosepötköjä vaan näissä on koko laatikko paistoa vaille valmiina.

Minä laitoin töissä viime vuonna, parempia saa kun itse tekee niistä sosepötköistä.