Puutarhurin kokkausnurkka

Varovasti sitten niden chilien hienontamisen kanssa. Minä sain joskus vuosia sitten älynväläyksen hienontaa monitoimikoneessa kuivattuja chilejä (ajatuksena oli, että murskaa tulisi käytettyä helpommin kuin kokonaisia)ja meinasin oikeasti tukehtua, kun chilipölyä leijaili ilmassa ja vedin sitä oikein kunnolla henkeeni.

Luulen että tuossa chilisuolassa on just se ettei pölyä kuten pelkkä chili. (näin sen saman jamen ohjelman ja ajattelin että on varmasti hyvää)

Ja kädet sitten pestään myös eikä hieroskella silmiä :slight_smile:

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Ulkomaisissa ruokaohjelmissa käytetään usein sellerisuolaa. Voisikohan sellaista tehdä itse kun en ole kaupassa koskaan törmännyt?

Pakkasessa monta nyyttiä nyt tuota minun extra-yrttisekoitusta. Talo tuoksuu ihanalle!

Tuosta yrttisuolasta: Onko kokemuksia kummin tulee parempaa? Eli kuivatut yrtit suolan joukkoon vain tuoreena ja suolan kanssa hienoksi sitten vasta kuivaus Jamien tapaan? Siksi lähinnä mietin kun yrtit on kuitenkin hiukan erilaisia kuin paprika…

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Minä kuivaisin ensin yrtit ja sitten lisäisin suolan. En ole kokeillut, mutta voisikin olla kiva lisä talven pöytämausteisiin!

Kyllä sellerisuolaa ainakin aiemmin kaupassa on ollut, sillä minulla on(tai on ainakin ollut) purkki sellaista. Olen käyttänyt lähinnä lihakeitossa, kun kaupassa eivät sellerit aina näytä ostokelpoisilta.

Tillit, ruohosipulit ja persiljaa olen pakastanut myös folionyytteihin, persiljaa lisäksi kuivannut. Samoin olen kuivannut erilaisia minttuja ja sitruunamelissaa teeksi. Rosmariinia voisi vielä kuivata vai voisiko sitä pakastaa tuoreena. Tuskin puska menestyy talven yli sisällä ja se kun olisi minulle juuri talviyrtti.

Mites valkosipulisuolaa tehdään. Mulla olisi iso paketti himalajansuolaa (vaaleahkon punaista) ja siitä voisi kokeilla tehdä vaikka just valkkarisuolaa, kun on kymmenen omaa sipuliakin kasvatettuna;-)

Virolaisen ohjeen mukaan meri- tai vuorisuolaa ja valkosipulia suhteessa 1:1 Sipuli pienittynä suolan kanssa kuivataan uunissa tai patterin päällä. Suola imee sipulin eteeriset öljyt ja vie enimmän tuoksun ( tai hajun =D)Kuivuttua jauhetaan hienoksi, sekaan voi paakkuuntumisen estämiseksi lisätä vähän perunajauhoa tai purkkiin muutaman riisinjyvän.

( Lilian Issako: Laugud aias ja köögis)

Sitruuna / limesuolaa kannattaa myös tehdä. On oivallista broiskun ja kalojen mausteena. Raasta kuorta ja sekoita suolan joukkoon. Itse pidän suolaa lasipurkeissa, ei mene mikskään ja suola itsessään kuivattaa sitrushedelmien kuoriraasteen. Mulla on myös ruususuolaa, tosin valmista, mutta miksei sitäkin vois itse tehdä kun omista ruusun terälehdistä tietää ettei ole käyttänyt mitään myrkkyjä ja orvokeista ja krasseista ja kehäkukista jajaja…

Nyt olis taasen hyvät neuvot tarpeen. Mulla olis viisi puullista omenoita, leipomisintoa, aikaa ja tekemisenpuutetta, mutta uuni on rikki. Vinkkejä, haluaisin päästä vaivaamaan taikinaa?

Olisko siis omenaleivoksia, joita ei tarvitsi paistaa/voisi paistaa pannulla?

Omenaraastetta lettutaikinaan!

Lettuja on tullut syötyä kyllä niin paljon, ettei taida. Mutta tuli vaan mieleeni, että eikös jotain pullia voinu paistaaa pannullakin? jos tekis omenapullia

Joku juustokakku?

joo, voipi olla. Ärsyttävää, kun uuni ei toimi. Olis paljolti helpompaa

Uuniomenat voi tehdä mikrossakin ja ehkä paistinpannulla hauduttamallakin tulis hyviä. Mikrossa oon tehy näin: Syvä lautanen täyteen palasia, päälle vähän siirappia ja kanelia. Mikroon täydelle teholle 1,5-2,5 minuuttia. Sekoitan ja katson välillä. Ihanaa pikaherkkua vaniljakastikkeen kanssa.

Oisko kellään (amerikkalaisen) kurpitsakakun ohjetta? Siis sellaista, jossa mikään osa ei ole tehty eineksistä. Ystävä on etsinyt pitkään, eikä ole löytänyt, ja päätinpä kysäistä täältä pentin puolelta.

Kuukkeloimalla löytyy monta kurpitsapiirakan ohjetta.

Juu, kiitos. Aattelin vaan, et jos joku ois ollut hyväksi todettu…

Minusta se ei ole suomalaisen makuun, ei ainakaan miun.

Edellis syksynä tein jollain netistä löytämälläni eikä ollut hääviä. Kuori kovaa piparkakun makuista ja kurpitsatäyte ei maistunut kaksiselta, vaikka tein kaiken ohjeiden mukaan. Muistaakseni uunissakin sitä sai pitää ja pitää.