Puutarhurin kokkausnurkka

No älä Nuu laita niin paljon viiniä, laita osa kasvislientä. Meillä on viiniä reilusti ruuanlaittoon, kun teemme sitä itse. Siis lähinnä ruuanlaittoon, koska marjaviinit nyt on marjaviinejä… Keltaisista karviaisista tulee varsin hyvää ja hapokasta valkkaria. Aroniasta taas tulee mitä mainiointa roseviiniä. (Rose on jopa ihan juotavaa, ei pelkästään ruuanlaittoon.)

Nobile

Ja heti helpotti :slight_smile:

Peruna-kookoskeitto

6 perunaa
6 valkosipulin kynttä
1/2 kg tomaatteja
4 rkl öljyä
1 tl juustokuminaa
1 linnunsilmächili
1 tlk kookosmaitoa
4 dl vettä
kurkumaa
2 tl suolaa
1 tl viinietikkaa
2tl sokeria

Kuumenna öljy ja freesaa siivutetut valkosipulit ja chili. Lisää perunat kuutioituna ja pyöräytä hetki. Sitten tomaatit pilkottuna, kookosmaito, vesi, kurkuma, jeera ja suola. Hauduta miedolla lämmöllä kunnes perunat ovat kypsiä. Lisää lopuksi viinietikka ja sokeri.

Omia muutoksia: talviaikaan olen käyttänyt tomaattien sijasta Muttin murskaa tai säilöttyjä kirsikkatomaatteja. Chilin laatu ja määrä ovat sietokyvystä kiinni :wink:

Resepti on entiseltä kollegalta ja ennen kokeilua mietin, mikä tässä nyt on muka erikoista, mutta on todella maukasta. Tähän toki voisi pistää joukkoon vaikka kanaa tai katkarapuja, mutta ollaan tyydytty ihan sellaisenaan. Simppelit aineet, jos tuota jeeraa sattuu kotona olemaan.

En tiedä missä tätä kysyisi ja siksi laitan tähän. Ongelma on siis tämä. Vahingossa joulunakoihin eksyin eräälle reseptisivustolle, mutta en sitten enää ole sitä löytänyt.
Nyt löysin   ruokasafari, reseptitaivas, nettikeittiö ja reseptejä maailmalta.
Tietääkö joku mitä muita tämän tyylisiä  www. sivustoja on olemassa. Siis kansainvälisiä  ruokaohjeita.

( tarkoitus ei ollut tehdä mitään linkkiä mutta näemmä vakisin sen yrittää vääntää)

Se jouluna löytämäni sivu oli Suomen kielinen.

Tämäkään ei varmaan juuri se, mutta jotain kaikenlaista.

Joo kiitos. En sinänsä tee mitään monimutkaista ruokaa, mutta näistä löytää joskus “kädestä pitäen ohjeita”, kuinka jotain voi tehdä myös kotona, eikä tarvitse ostaa kaupasta valmiina.

Täällä sivulla 22 on miun tomaattikastike-ohje.

toisessa ketjussa haettiin helppoa pitsapohjaa. paapelo muisti tämän nigellan ohjeen. kelpaako tämä haettuun tarkoitukseen?

Korjasin rabarberista ensimmäisen sadon ja kaipailen nyt ohjetta siihen super hyvään rabarberipiirakkaan jota viime kesän kaakon kanojen taimitreffeillä nopsikesen luona syötiin. Rabarberista oli monet piirakat paistettu ja se yksi oli sellainen jossa oli jotain mössöäkin:) Slurps ihan vesi herahti kielelle kun nyin nuita varsia irti ja muistelin sen piirakan makua:)

Floora, jos tarkoitat sitä mun piirakkaani, niin ohje löytyy netistä mamman marjapiirakan nimellä. Jauhot on puoliksi grahamia, puoliksi vehnäjauhoja ja päälle tulee kermaviili-munaseos. En nyt muista vielä ulkoa, kun satokausi vasta alkanut ja olen jo liian väsynyt etsiäkseni sen reseptin kätköistäni. Ellet löydä sitä reseptiä, etsin huomenna.

Raparperipiirakoita nopsiksella oli kyllä useampaakin sorttia, joten tiedä häntä sitten, mitä niistä tarkoitit.

Kurppa löysin sinun tomaattikastikeohjeen ja ajattelin kokeilla sitä.Nyt mietin paljonko laitan noita tuoreyrttejä esimerkiksi basilikaa ja orgegaanoa

Mie olen pizzakastikkeeseen laittanut 5l satsiin, noin 1dl basilikasilppua ihan lopuksi. Oreganoa pari tl kuivattuna.

Maistelemalla ja oman maun mukaan kannattaa laitella.

Nyt olisi satsi Kurpan tomaattikastikettä tehty,ja hyvältä maistuu,kannattaa kokeilla.

Antakaas vinkki, kun en näköjään itse löydä. Jossain täällä oli viime kesänä mainio jauheliha-kesäkurpitsapaistosresepti (muistan että ainakin kourallinen riisiä siihen pantiin. Onkohan se vielä jossakin? Muistaakseni peräisin PirjoK:lta

Araminta: “Vapaa sana - Keittiössä - Reseptejä kurpitsasta (kesä- ja talvikurpitsa)”

Sivulla 6 ainakin on kesäkurpitsavuoka-ohjeita, sivulla 8 jauhelihakesäkurpitsakeitto. Araminta, luulen että tarkoitat sitä RitvaL:n ohjetta mutta siinä kai ei ollut jauhelihaa ? Se taisi olla sivulla 6, kurkipas sieltä.

Kiitos Nuu! Kuulostaa ainakin oikealta ketjulta. En tosiaan paljoa muista siitä, muuta kuin että hyvää oli ja riisi imi nesteen, niin ettei tulos ollut lilluvaa.

Laittakaas jotain hyviä kasvisohjeita, joita käytätte usein, ei pääruokia, vaan lisäkkeeksi ihan arkikäyttöön. Lisäkkeeksi siksi, että jos pääruoka on kasvis, niin puolet perheestä lähtee mummilaan syömään. Mulla jumittaa nyt aivot vaan kuorrutetussa kukkakaalissa, pannulla paistetussa kesäkurpitsassa ja seesamiporkkanoissa.

Kukkakaalista voi tehdä muussia ja porkkanat karamellisoida paistinpannulla. Kesäkurpitsakiekot voi valmistaa kuin pitsat, eli päälle erilaisia täytteitä ja mausteita + juustoraastetta. Uunikasvikset on meillä yleisin tapa. Sipulilohkoja, (esikypsennettyjä)porkkanan paloja, tomaattia, paprikaa, kesääkurpitsaa ja omenaa. Kesäkurpan päälle herbamarea, pippuria, timjamia ja parmesania. Uunissa n. 30 min 200-225°. Näistä mun mielestä parasta on kypsät paprikat, jos ovat olleet makeita. Omenalohkot sudin oliiviöljyllä ja päälle ripottelen murskattua rosepippuria
Parsakaalia voi marinoida, namia.
Paistoin/haudutin tänään pannulla juustohöylällä vuoltuja slaisseja kesäkurpasta ja < 5mm siivuja varsiselleristä, n. 5 vartta. Ei ollenkaan rasvaa, mausteena muutama ripsaus valkoviinietikkaa, tummaa balsamicosiirappia, pippurisekoitusta pari myllyn pyöräytysta ja suolaa. Herkulta maistui mun suussa, lisukkeena oli bratwursteja.

Vihreät (pensaspapu) pavut maistuvat hyviltä, kun paistaa ne nopeati kuumalla pannulla voissa. Ei tarvitse kuin suolaa, höystää voi mantelirouheella ja parmesanilla. Tuoreet pitänee ensin kypsentää n. 10 minuuttia.

Maissin jyvät voi tuunata myös pannulla voissa. Sekaan voi paistaa herkkusieniä ja pekonia. Helahoito jonkun rapean salaattipedin päälle. Ranskalainen salaatinkastike ensin salaatin lehdille.

Parsakaalia, kukkista ja ruusukaalia syödään meillä paljon vain höyrytettynä, päälle voisulaa, suolaa ja valkopippuria.

Ruokajutut pyörii meillä paljolti edelläolevien ympärillä eli ovat meidän "perunoita"

Vantaan sutinat osa II:ssa oli eilen tarjolla aura-valkosipuli-levitettä. Tässä sen simppeli ohje:

-4 vs:n kynttä murskataan kulhoon (määrä oman maun mukaan, tää on jo aika tujua)

-puoli pkt Aura-juustoa paloina (maun mukaan, usein laitan enemmänkin)

-50-100 g voita paloina ed. päälle (valmiiksi pehmennyt voi nopeuttaa)

Sekoitellaan suunnilleen tasaiseksi tahnaksi,

-lisätään purkki maitorahkaa.

Sekoitetaan pehmeähköksi massaksi. Säilyy (jos ei heti syödä, niinkuin yleensä käy) useamman päivän jääkaapissa.

Perusmassaan (voi+rahka) voi lisäillä ihan mitä vaan, yrttejä, chiliä, aurinkokuivattuja tomaatteja, savuporoa yms… vaikka raejuustoa, jos tykkää.

Kiitos, Trekooli, siinä olikin monta vinkkiä. Juustohöylän olin unohtanut kokonaan, eikä varsiselleri olisi tullut mieleenkään, käytän sitä oikeastaan vain jouluna waldorfin salaattiin. Pitääkin yrittää tutustua siihen paremmin. Tuo marinoita parsakaali jäi vähän epäselväksi, kypsänä siis kuitenkin? Nuo kesäkurpitsapitsat olikin hyvä idea, tavalliset täytetyt kesäkurpitsat ei oikein ole nyt innostaneet, ovat muka liian isoja ja hankalia.