Puutarhurin kokkausnurkka

Kukkakaalia kannattaa myös paistaa, joko uunissa tai pannulla (ei saa kypsentää liian kypsäksi). Teen usein intialaisen kasvisruoan lisukkeeksi kookosöljyssä paistettua kukkakaalia, johon laitan mausteeksi vain suolaa ja hieman chiliä. Kookosöljystä tulee hyvä, mieto kookoksen maku. Intialainen ja italialainen keittiö on täynnä hyviä kasvisruokareseptejä, samoin ruokablogeista olen viime vuosina löytänyt paljon loistavia ruokavinkkejä. Kasviksista parhaimpia on tietenkin aina kauden kasvikset, niitä kannattaa käyttää. :slight_smile:

Älkää unohtako niin hirmu hyvää kyssäkaalia, josta voi tehdä melkein mitä vaan, eikä tähän aikaan ole poskettoman kallistakaan.

Mitäs kaikkea pinaatista voi tehdä, kasvaa aivan valtavasti? Täytyy ruveta pakastamaan, ensin kait ne piti ryöpätä?

Pinaatista voi tehdä vaikka mitä, tietenkin pinaattikeittoa ja plättyjä. Pinaatti-fetapiirakka on herkkua esim.

Itse tykkään italialaistyylisestä pinaattilisukkeesta. Oliiviöljyssä tai voissa paistetaan valkosipulia ja pinaattia. Maustetaan suolalla, pippurilla ja muskottipähkinällä. Joukkoon voi viskata myös pinjansiemeniä tai jotain muuta pähkinää jos haluaa.

Minä olen jäänyt koukkuun tähän: Rasvaa (voi tai kookosöljy)pannuun ja siihen kurkumaa, mustapippuria, valkosipulia, chiliä, halloumia ja kesäkurpitsaa kuutioina, cashewpähkinöitä ja kurpitsansiemeniä. Auringonkukan- ja seesaminsiemeniä voi tietysti laittaa myös. Sekä merisuolaa, jos halloumia on vähän (koska halloumi itsessään on aika suolainen) Käy lisukkeeksikin mutta itse syön pelkästään. Tietysti laitan vielä valmiiseen ruokaan päälle omatekemää viherjauhetta.

muoks. unohtui mainita vielä äskeisestä lehtikaali ja palmukaali. Jompaa kumpaa laitan myös.

Valkosipulilanttuja tai -nauriita teen joskus lihan kaveriksi.

Varsisellerin käyttöön tahtoisin vinkkejä. Vähän olen jo kuivannut maustekäyttöön talven varalle.

Tuoreet varsisellerin varret, varsinkin ne sisimmät, on herkkua aurajuustokermaviilidippikastikkeen kanssa. En ole viljellyt varsiselleriä pitkään aikaan, mutta aiemmin viljelin joka vuosi. Kyllästyin, kun en saanut niistä niin meheviä kuin olisin halunnut, mutta kyllä ne sisukset aina meheviä on. Sisimmät varret syötiin aina tuoreena ja uloimmat pakastin talven keittoihin. Oon taas miettinyt varsisellerin palauttamista repertuaariin.

Kiitos ruokavihjeestä Iiris-kukka - kaikia tarvikkeita löytyy joko kaapista tai pihalta. Täytyypä tehdä huomenna tai viim. viikonloppuna. :slight_smile:

http://puutarha.net/keskustelut/messages/433/369.html?976024976 täältä löytyy ohjeita lehtikaalin käyttöön. Sato on runsasta ja siitä tein eilen kasviskeiton; muutama peruna lehtikaalia Koskenlaskija sulatejuustoa, muutama porkkana ja sipulia. Sattuneesta syystä ruokavarastot ovat aika pieniä joten suurustin kananmunalla. Ihan oli syötävää ja vatsa täyttyi.

Miten käytätte naurista ?

Rapunzelin pyynnöstä, kukkakaalipastan resepti suurpiirteisesti kirjoitettuna.

1 kukkakaali
valkosipulia 2-4 kynttä
punaista chiliä silputtuna maun mukaan. Ei ole tarkoitus olla mitenkään polttavan tulista (olen laittanut myös kuivattuna, harissaa, sambal oelekkia, milloin mitäkin)
1 prk tomaattimurskaa (Mutti on ehdottomasti parasta!)
1 prk kuohukermaa (tästä ei tingitä, kevytruokakermoilla ei onnistu)
salviaa esim. 4 lehteä, kasvisliemikuutio, mustapippuria, sileälehtipersiljaa

(Pennepastaa n. 400 g keitellään kastikkeen teon lomassa).

Kuullota valkosipulia ja chiliä öljyssä, lisää silputtu kukkakaali (itse poistan ensin paksuimman kannan ja pistelen kukkakaalin ohuiksi viipaleiksi ja sen jälkeen pienimmiksi) ja salvia ja paista hetki. Lisää tomaattimurska, kasvisliemikuutio ja tarvittaessa tilkka vettä. Anna porista kymmenisen minuuttia. Kun kukkakaali on pehmennyt (al dente) painele kastike muusisurvimella rakeiseksi (minulla käytössä sellainen muovinen survin, ritilämäinen alaosa) ja lisää kerma. Anna porista vielä n. 5-10 min. Mausta pippurilla ja persiljalla. Sekoita valmiin kastikkeen joukkoon keitetty pasta ja anna kastikkeen ja pastan hetken tekeytyä. Annoksen päälle tietysti parmesania/pecorinoa raasteena.

Vaikka määrät ja mausteet (joskus mukaan on eksynyt salvian sijaan timjamia) ovat hieman vaihdelleet, on lopputulos ollut aina hyvä. Ainoastaan kerran on epäonnistunut ja silloin kuohukerman sijasta laitoin ruokakermaa.

Äsken aamuohjelmassa yhdistettiin omenaa myös maa-artisokan kanssa. Täytyypi kokeilla kunhan artisokat valmistuu.

Pieniä ovat minulla artisokat, mutta näin syksyllä ne kasvaakin eniten. Ajatella että suomessa artisokkaa oli jo pitkään ennen perunaa.

Kurppa, mitä siitä yhdistelmästä tehtiin ?

Nuu, täällä ohje. Ohjeesta puuttuu näköään se että omenan lohkot laitettiin maa-artisokkien kanssa samaan aikaan kiehumaan.

Kiitos, täytyy kokeilla miltä yhdistelmä maa-artisokka ja omena maistuu. Tuossa näytti olevan vielä omenamehuakin lisäksi. Jos siitä voisi jotain päätellä niin omenan varmaan olisi hyvä olla ennemmin makeaa kuin hapanta lajiketta.

Mehun kohdalla puhuttiin tuoremehusta.

Mä olen laiska. Onko tomaatit pakko kaltata? Tai mitä haittaa siitä on jos ei kalttaa? Siis kun tekee tomskukastiketta.

Minä en kalttaa tomaattikastikkeeseen, koska soseutan kuitenkin lopuksi sauvasekoittimella. Jääpä nekin kuoren kuidut ruokaan. Alunperinhän sitä ei soseuteta koneella, jolloin kastikkeeseen jäisi ne kuoret ikävinä rullautuneina rämmäleinä, jos tomaatteja ei kalttaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Seassa on kuorenpaloja jos ei kalttaa. Eihän se mikään pakko ole, vaikka minusta se on niin pieni ja nopea työ.