Bobbie,sulatan viiliässä parivuorokautta.Kokonaisena paistan aina enkä kääntele.Ei oo vesikippoa uunissa.
Laitan uunipellille,nesteethän jää pussiin.Uunin änkiän ja pois otan ku on valamis.
Siihenhän voi aittaa esim currykastikkeen ja laittaa siihen suolaa pikkusen enempi jos lintu jää vähäsuolaseksi elikkä tuimaksi.Tärkeintä on matala lämpö,sielä muhii ihanaksi.Joskus annan oli pikkusen pitempään uunissa,sammutan toki lämmön pois.
Bobbie, miten sun kalkkuna onnistui ?
Mulle tuli yllättäen säilöntähommat eteen. En ollut tähän vuodenvaihteeseen tosiaankaan sellaista suunnitellut mutta elämä yllättää. Eilen marketissa oli 2 kg:n pussi punajuuria (ihanan sopivan kokoisia keitettäväksi ja vaikka kokonaisenakin säilöttäväksi) hintaan 0,20 € / pussi. Lantut samoin. Kotiin palasin pussi molempia mukanani, ei mitenkään olis ollut mahdollista että olisin jättänyt ne sinne. Tänään keitin ne punajuuret ja huomenna teen etikkapunajuuria Kurpan takuuhyvällä ohjeella jota käytän aina.
Kivinalle,tässä punasipulihillokkeen ohoje
350 gr punasipulia
1iso valkosipulinkynsi(jos haluaa)
1dl vettä
1.5 tl suolaa
1/2 rkl rosmariiniä
4-5 rkl balsamiviinietikkaa
3/4 dl hillosokeria
mustapippuria myllystä
Viipaloi sipulitkattilaan+ vesi,kiehauta ja hauduta 10-15 min,lisää loput ainekset ja keitä n. 20 min,purkita kuumana.
Bobbie kaipali tuola jossaki ketjussa omenapiirakan ohojeita,tässä yksi uus.
Sharlotka
4 munaa
2dl sokeria
2dl vehnäjauhoja
2 isoa omenaa
Kuori omput ja leikkaa pitkulaisiksi.Voitele vuoka ja korppujauhota(ite laiton paperin vuokaan niin ei tarvi voijjella)
Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi,lisää vehnäjauhot varovasti käännellen.
Laita puolet taikinasta vuokaan,levitä omenaviipaleet,päälle loppu taikina.
Paista 180 astetta 45 min.
Anna jäähtyä ja kumoa tarjoiluvadille,päälle joko tomusokeria tai vispautuvaa vaniljakastiketta.Voi koristella pinnan millä haluaa.
Mullei tarvinnu kumota valamista,nostin vaan paperilla vajille.Omenia olis saanu olla reilummin,vaikka jo laiton enemmän.On hyvää eikäoo yhtään rasvaa.Vois kokeilla vaikka kauraleseitä seuraavaan piirakkaan.
Sinappiasialla tässä taas niinkuin näköjään oon ollut tosi useita kertoja vuosien aikaan vapaa-haun antamien tulosten mukaan :rolleyes:
Maustan sinapin yleensä omatekemällä omenasoseella, reilusti sosetta joukkoon. Nyt mulla ei sitä ole joten mietin muita maustevaihtoehtoja. Olen mieltynyt siihen reilun omenasoseen antamaan makeuteen ja ystävätkin on siitä kovasti tykänneet. Ei kannata myöskään väheksyä sitä että kun sinapin määrästä puolet on omenasosetta niin sinappia tulee tuplamäärä purkitettavaksi. Onko kellään heittää ideoita millä sen omenasoseen voisi korvata ?
Muita hyviä maustamisaineksia ? Perinteisistä mausteista meiltä löytyy konjakkia ja viskiä.
No on kurpitsasosetta, mutta se ei maustamiseen käy kun ei maistu miltään :rolleyes:.
Onko kukaan kokeillut glögin ja sinapin yhdistelmää ? Pitäisköhän ostaa glögipurkki ja sekoittaa sitä ihan kokeeksi vaikka Auran sinappiin. Sitä vaaleaa glögiä jos kokeilis niin ei sinapin väri muuttuis oudoksi. Tuonpa taidankin testata !
Kun mulle tuli pahoja närästysoireita kuukausi sitten niin jouduin jättämään avatun punaviinipönikän kaappiin. Muistan että Alkossa sitä ostaessani myyjä sanoi että se säilyy avattuna 4 viikkoa. Nyt ollaan tilanteessa jossa a) pitää kaataa viini viemäriin tai b) valmistaa siitä jotain. Ei voi väärinkäyttää alkoholia joten pitää ryhtyä kokkailuhommiin. Etsiskelin äsken punaviinikastikkeen ohjeita, siihen ainakin saa upotettua puolisen litraa viiniä.
Onko muita hyviä ehdotuksia ?
Voihan sen valmiin punaviinikastikkeen pakastaa ?
Kurppa, just sellaista meinaan. Mulla ei ole koskaan ollut tällasta “ongelmaa” aikasemmin, ei oo jäänyt niin pitkäksi aikaa pönikkään että olis tullut eteen ajatus säilyvyydestä :Whistling:
Kiitos tiedosta että säilyy, en sitten hötkyile tässä turhia. Sen punaviinikastikkeen teen kummiskin, luulen että se vois olla mainio kaivaa esille pakkasesta samalla kun joskus sen hirvipaistin sieltä otan ja valmistan.
Laatikkoviineistä, viime viikonloppuna ”löysin” ulkokeittiössä laatikkovalkkarin. Oli kaapissa siellä.
Ajattelin että olisi ihan varmasti pilalla, mutta ei, ihan normi Libbeltä maistui. Laatikossa on ehkä 1/4 jäljellä.
Joko se menee lasiin tai ruokaan, ihan priima. Eihän tänä vuonna ole ollut edes talvea niin on ollut vähän niinkuin jääkaapissa
Oli minulla kysymys, koskee valmiin itsetehdyn tuotteen pakastusta. Siis voiko pakastaa.
Huomenna ajattelin tehdä saaristolaisleipää ohuena levynä, en limppuna.
Ajatus on että saan sen mahdollisimman ohueksi uunipellille, kypsennys ja kun otan uunista, teen rullatortun siitä.
Tämän voi tietysti pakastaa, mutta miten on kun täytän sen kylmäsavulohimössöllä (katso alta kuva).
Miten mahtaa onnistua jos pakastaisi valmiin täytetyn rullan, miltä se sulatettuna maistuisi🤔?
Täyte ei kypsennetä ollenkaan vaan kaikki aineet sekaisin.
Meneekö vetiseksi? Juoksevaksi? Kelvottomaksi?
Tässä täytteen aineet:
Chali, mulle tuli mieleen että tulis varmasti vetiseksi. En minäkään pakastaisi täytettynä.
Kurppa ja Nuu, ok, kiitos. Näin vähän ajattelinkin. Sääli.
Olen todella huono pakastamaan mitään valmista, raakaa kylläkin.
No, valmistettuja patoja ja laatikoita kyllä mutta siihen se jää.
Nuu, olet oikeassa, vettyisi ja olisi täysin kelvotonta.
Olen kyllä pakastanut lehti- tai voitaikinarullat täytteineen, mutta ne on kypsytetty uunissa.
Ne toimii kyllä hyvin ja ovat suussasulavia kun niitä olen sulatellut ja pikkasen lämmittänyt.
Tein pakasteeseen tilaa juurespusseille ja löysin kaiken alle hautautuneena 2 voitaikinapakettia. Koska olin tänään just käyttänyt ison kasan suppiksia pannulla otin toisen taikinan käyttöön ja tein “kauden satoa”-piirakkaa. Upotin sinne myös tänään kasvimaalta haettua purjoa. Käyttöä jääkaapissa odotti myös vihreänä kerättyjä sugar rusheja (hyvin mieto, lähes poltteeton chili) ja nippu persiljaa.
Ja joo, sain just ja just tungettua ne juurespussit pakkaseen
Laittakaahan paras sinappi ohje tulemaan. Sinänsä kummallista etten ole koskaan sinappia tehnyt, vaikka kaikenlaista säilöntää ja kokkailua harrastankin. Eri sinappi reseptejä löytyy yks miljoona, ja nyt olen niitten kanssa solmussa. Valinnan vaikeus iskee. Joku konjakkisinappi tai hunaja. Ja nämä siis menossa omaan joulupöytään, ja lahjoiksi.
Sehän kypsytetään ensin. Jääkaapissa säilyy kuukausia ihan hyvänä. Teen joka vuosi. Toi on ihan perusohje. Joissain ohjeissa laitetaan myös ripaus etikkaa mutten ite oo koskaan laittanut. Ripaus suolaa riitää (huomasin etten oo kirjoittanut sitä tohon ohjeeseen, mutta yleensä laitan sen teelusikallisen suolaa myös).
Toisaalta eihän noita sinappeja tehdäkään niin isoja määriä että edes säilyisivät kovin kauan kun ne tulee syötyä pois. Pieniä purkkejahan niitä annetaan lahjaksi
Laitoin herneenversoja tulemaan. Ei ole mitään perhejoulua, muta jos joku piipahtaa , niin voileipiä ja jotan juotava aon tarjolla. Noista versoista saa sitten vihreää, kUn ostoyrtit ei säily ja on kalliita.
Kesänlapsi sinappi onnistuu hyvin myös ilman kananmunaa. Itse en laita ikinä, koska en tykkää. Googlen avulla löytyy paljon ohjeita ilman kananmunaa.
Meillä syyään viimiset sinapit yleensä kesällä ja hyvältä ovat maistuneet.Tietenki säilytys jääkaapissa
Minäkin aion tänään tehdä sinappia. Vihdoinkin sain yhden ylimääräisen vapaapäivän. Teen tuollaisella perusjutulla, jota kaverini tekee grillimakkaran seuraksi. Sitä ei keitetä. Kiehuva vesi kaadetaan kuiviin aineisiin. Maustan balsamicolla ja punaviinietikalla.