Tein kokeeksi vegaanista sinappia näillä aineilla ja tuli hyvää. Vielä punaviinietikkaa noitten lisäksi tilkka.
Kokeellista keittiötä a´la Piivi… Vuosia sitten paistoin torttutaikinaneliöitä ja lopuksi voitelin luumuhillolla. Tänään paistoin pikkiriikkisen piparitaikinen, kun jo tehdessä hokasin, että mausteet ovat vanhoja. Ei tullut oikein edes tuoksua. Mutta olihan se taikina käytettävä! 6 piparia tuli.
Punajuurilaatikko
n.1 kg punajuuria
1 dl rikottuja ohrasuurimoja
5 dl kasvislientä
1-2 punasipulia
loraus öljyä
suolaa,rouhittua mustapippuria,basilikaa,timjamia
2.5 dl maustettua ruokakermaa(ite käytän 3 juustoa kermaa)
3 munaa
Keitä punajuuret ja raasta karkealla terällä,keitä ohrasuurimot ja sekoita punajuuren ja mausteitten kans,lisää lopuksi kerma ja munat.Paista foliovuuissa tunti 175 astetta
Minä en ole koskaan ennen tehnyt sinappia itse, koska minua epäilyttää niiden kermaa ja munia sisältävien sinappien säilyvyys. Meillä on jäänyt monta litraa tuorepuristettua pästöroitua omenamehua juomatta ja olen nyt niitä pari vuotta vanhoja keitellyt haudepadalla omenasiirapiksi. Omenamehua keitetään niin kauan että siitä on jäljellä noin 10% tilavuudesta ja se on sellaista melkein mustaa hapanta siirappia. Mietin, että mitä teen kaikella sillä siirapilla ja mieleen tuli sinappi. Kuukkeloin kaikenlaisia ohjeita ja löysin omenasiiderisinapin, joka tehdään omenasiiderissä liotetuista sinapinsiemenistä. Eilen liottelin siemeniä osittain kokoon keitetyssä omenamehussa ja surautin ne sauvasekoittimella soseeksi, mihin jäi vielä kokonaisiakin siemeniä. Lisäsin sinne vielä itse kasvattamaani inkivääriä raasteena ja hivenen suolaa. Mössö oli aika vinkerää, joten laitoin sen jääkaappiin tekeytymään.
Tänään kokeilin toista versiota, missä sekoitin tiivistettyyn omenamehuun sinappijauhoa ja makeutin sitä valmiilla kokoon keiteyllä omenasiirapilla. Tähän versioon lisäsin vain suolaa. Purkitin sinapin kuumennettuna pieniin purkkeihin ja koska sitä jäi hieman yli sekoitin loput siihen kokonaisista siemenistä tehtyyn ja makeutin sitäkin valmiilla omenasiirapilla. Minun mielestäni näistä tuli ihan hyvää sinappia ja aika vähin eri aineksin ja tekeminenkin oli helppoa, vaikka omenasiirapin tekoon menikin vuorokausi, sillä haudepadalla, niin ja olihan se omenien puristelukin aikoinaan oma prosessinsa.
Löysin sattumalta vanhasta kodinpellervosta kakkuohjeen ja pakko laittaa tännekin: helppo ja nopea tehdä, ei vehnäjauhoja, kananmunia, rasvaa eikä mausteita:
OHRAKAKKU
2dl piimää
1tl soodaa
1/2tl leivinjauhetta
1dl sokeria (tai fariinisokeria)
1dl siirappia
4 1/2dl ohrajauhoja
Sekoita aineet ja laita uunivuokaan. Paista n1t 175asteessa
Kertokaas mitä voisi laittaa keitettyjen, osittain kuorittujen, pyrstöllisten valkokatkarapujen (pakasteena ostettu katkarapurengas, prawn ring) kanssa tarjolle. Joku kastike varmaankin, mutta millainen ? Siinä pakkauksessa tulee mukana pikku astia jossa on joku chilimaustettu kastike mutta en usko että se on lapsenlapsien mieleen eli tarvitsen B-suunnitelman. Tämä on osa meidän joulun kalapöytää.
Ja samalla kyselen että millainen olisi hyvä kastike kuorituille kypsille katkaravuille ? Laitan niitä toisena päivänä joulun aikaan kalapöytään.
Esimerkiksi smetanaa ja kuohukermaa oon jo kaappiin varannut, sitruunaa löytyy myös. Ja onhan ens viikolla vielä kaupassa käytävä eli hankintoja ehdin tekemään jos vaan saisin jotain hyviä ehdotuksia. Tää kalapöytä hiukan mua stressaa kun tytöillä ei kotona jouluun kala kuulu ja haluaisin laittaa hyvää pientä erilaista. Lohijutut on mulla hanskassa, mut nuo katkaravun kyytiläiset ei.
Oon kiitollinen kaikista ehdotuksista !
sopisiko majoneesi, hienonnetut kananmunat ja tillisilppu. Sitruunaa,sinappia ja pippuria maun mukaan.Lapset saattaisivat vierastaa sipulia ja muita voimakkaita makuja. Maustekurkkua voisi vähän lisätä. Tuota kastiketta jos jäisi se sopisi sillin ym kanssa.
Nuu, mummin kanssa samaa mieltä. Googlaa kylmä / dippi sinappikastike, tai kylmä kanamunakastike.
Me tykätään myös Santa Marian sweet chili kastikkeesta. Ei ole kauhean tulinen ja on makeahko, sopii loistavasti katkarapujen kanssa. Meillä menee myös salaattikastikkeena. Jos haluaa voi vielä miedontaa oliiviöljyllä.
Meillä katkarapujen kaverina on kermaviilikastike, johon on puristettu valkosipulia ja sitruunaa, lisätty ripaus sokeria ja maustettu sitruunapippurilla mukana tarjolla tuoretta tilliä ja sitruunaa.
Hyviä kastikkeita liki kaikelle ovat myös kermaviilin ja sweat chili-kastikkeen sekoitus ja seos jossa on ½ Arlan kreikkalaista jogurttia, ¼-½ osaa Hellmans’in majoneesia ja runsaasti Felixin piparjuuritahnaa ( tämä mössö kruunaa paahtopaisti marinoidun punasipulin kera).
Kiitos vinkeistä, tallessa ovat ja varmasti niistä jonkun teen kalapöytään.
Asiasta seuraavaan. Oon aikeissa tehdä jälkiruuaksi joulupöytään suklaajäädykkeen. En oo koskaan jäädykettä tehnyt aikasemmin ja siksi joudun kysymään vähän neuvoa. Ohjeissa sanotaan että se laitetaan pakasteeseen jäätymään seuraavaan päivään, olisko jossain ollut vuorokaudeksikin. Mutta onko sen koostumukselle haitaksi jos sen tekee vielä aikaisemmin, vaikka pari päivää etukäteen sinne pakasteeseen ? Ja jos se on pitemmän aikaa pakkasessa niin onko se sulatusaika kummiskin sama kuin ohjeissa eli puolisen tuntia ennen syömistä pois pakkasesta ?
Nyt tuli hyvää ! Ostin 500 g Pirkan valmisjuuressosepötkylän ja tein siitä soselaatikkoa jouluksi. Sekoitin joukkoon ruokakermaa, mausteiksi suolaa, maustepippuria ja aika reilusti vaaleaa siirappia, lopuksi yksi muna vielä sekaan. Tosta tuli 2 kpl 400 g foliovuokia. Paistoin 170 asteessa tunnin ajan.
Maistoin äsken pikkuisen yhestä nurkasta ja en vois olla tyytyväisempi. Suosittelen kokeilemaan jos tykkäätte että joulupöydässä on laatikoita !
Maustekakun tein ihan tuoksun vuoksi …mut lykkään aina liikaa mausteita …mut tuleepi niin hyvät aromit.
Taas täällä kyselemässä. Nyt kinkun sinappikuorrutteesta. Mitä eroa on sillä tekeekö sinappikuorrutuksen sinappi + korppujauhot tai sinappi + keltuainen + korppujauhot ?
Oon aina tehnyt kuorrutteen sekoittamalla sinappia ja sokeria ja päälle korppujauhot. Se on hyvän makuista mutta jää vähän tahmeaksi. Ei voi kuorrutusaikaa uunissa lisätä koska se palaa jos pitempään yrittää pitää. Toimisiko hunaja sokerin sijaan paremmin ?
Perunarieska oli hävittömän helppo keissi …valkoisen vehnän lisäksi laitoin lesettä jottei olisi ihan pullaa…
Kävin tänään paikallisessa Liha/kalakaupassa katsomassa mitä on tarjolla (on auki vaan to-la) , ja siellähän oli kalkkunan koivet nelisen euroa kilo. Kuin kanankoivet mutta paljon suuremmat.Ostin niitä kun on taas tulossa mummokokkailuviikonloppu. Niistä saan mummopisteet jo niiden koon perusteella . Mutta pitäis vielä osata valmistaa ne kypsiksi ja mehukkaiksi. Onko kellään kalkkunankoipien valmistamisesta kokemusta ja sitä myöten vinkkiä antaa ? Kuukkeloin reseptejä ja pari löysin, niissä koivet laitetaan suoraan uuniin. Lihakauppias sanoi että itse ensin keitti koipia ja sitten vasta laittoi ne uuniin. Sanoi että varmaan keitti liian kauan kun olivat tulleet ylikypsiksi. Arvioi keittäneensä lähemmäs 2 tuntia, ei ollut katsonut tarkemmin kelloa. Vaikuttais kyllä tosi pitkältä ajalta.
Mitä mieltä yleensä ootte tosta ensin keittämisestä ?
tätä mieltä -> joka keitetyn paistaa, se makian maistaa
Nuu, tekisin näin kalkkunakoipien kanssa:
- vuorokaudeksi kunnon marinaadiin (ihan upoksiin, ei vaan pintaan. Hapokas esim. etikkapohjainen / sitruunamehupohjainen, yrttejä)
- paistinpannulla nopsaan pinnat - tämä kohta jakaa mielipiteet.
- kinkkupussiin, lisää maustettu kanaliemi (saa olla reilusti, eräänlainen keitto / höyrystys), pikkuriikkinen reikä pussiin, PAISTOMITTARI suurimpaan reiteen. Kinkkupussiin voi myös laittaa rypäleitä, ananasta, sitruunalohkoja, yrttejä, juureksia… soosinpohja?
- uuniin, alhainen lämpötila (Low and Slow). Jos mahdollista kerran kääntäisin koivet.
- kun mittari 70-73 astetta uunista pois, folio päälle ja hetken saisi vielä ”vetäytyä”
- maista liemi kinkkupussissa, voi olla aika hyvä soosinpohjaksi
Päädyin helppoon ratkaisuun: laitoin kalkkunankoivet ostomarinadissaan uunivuokaan vierekkäin, niiden alle sipulia ja valkosipulin kynsiä. Koipien päälle ripottelin mausteita ja lopuksi kaadoin vuokaan mukillisen vettä. Uuniin 200 asteeseen ensin 1,5 tunniksi, ja sitten folio päälle ja 175 asteessa n. 1 tunti vielä.
Tuli kypsää ja mureaa. Onneksi valitsin suht. korkeareunaisen vuoan koska nestettä siihen oli lopuksi kertynyt niin paljon että vuoka oli vaikea nostaa uunista nesteen läikkymättä reunoilta. Käytin nesteen kastikkeeseen.
Liha maistui, no, ei oikeestaan jäänyt makumielikuvaa mausta. Hyvinkin neutraali. Koivissa oli jänteita luun lisäksi aika tavalla ja niiden perkaaminen lautasella ei ollut hirmu miellyttävää. Luulen että jatkossa pysyn broilerinkoipilinjalla niiden helpomman käytettävyyden takia.
Kun käytämme riisin asemasta nyt myllyn parhaan kauraa ja moniviljaa niin huomasin että keittoajan voi tuplata…ja kun lorauttaa hieman kylmäpuristettua oliivi öljyä ja pikkasen suolaa vain niin hyvä tulee.
Keijun kauramargariini on koe käytössä jos voisi voin käyttöä vähentää, ei palmuöljyä näin tule syötyä.
Onko täällä mielipiteitä kauraöljystä…
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka