Minulla on kasvis-kotiruyoka kirja vuodelta 1913. Siinä on sukaatin teko ohjeet. Tein sitä ja hyvää tuli.
Pistän ohjeen tähän.
Kurpitsa tai kypsymätöntä melonia.'
Suolaa
etikkaa
vettä
Sokerilios 1kg sokeria 1/2 ltr vettä inkiväärinpalanen.
kiinteä kurpitsa leikataan kuutioiksi. Suolaa sirotellaan palasten väliin 173 osallla vettä laimennettua etikkaa kaadetaan päälle. Seuraavana päivänä suola liotetaan pois.
Sokeri ja vesi inkivääri keitetään paksuksi liokseksi. hedelmäpalat pannaan siihen kiehumaan pehmeiksija läpikuultaviksiSeuraavana päivänä keitetään liemi vähemmäksi kokoon ja kaadetaan hedelmien päälle.parin päivän välein uudistetaan keittämine kunnes liemi on kokonaan imeytynyt hedelmiin. Hedelmät nostetaan siivilään ja pannaan vienoon uunilämpöön kuivumaan. Käytetään hinompien leivosten lisämausteena.
En noin moneen kertaan keitellyt. Kieroilmauunissa kuivasin ja laitoin pieniin pusseihin. paksteeseen varmuuden vuoksi. Osan kuivasin liian kuivaksi. niihin olen enne köäyttöä kaatanut lorauksen likööriä, joka pehmittää ne ja antaa makua. Tuskimpa toista kertaa teen, vaikka olivat ihan luomua ja hyviä.
Aika työläältä kuulostaa kyllä. Mulla on myös vanha kasviskeittokirja, vähän uudempaa sorttia vuodelta -42 muistaakseni. Siinä olen nähnyt sukaattiohjeen ja sitä ihmetellyt joskus. Täytyykin tarkistaa millainen se on.
Kuivattuja kesäkurpitsaviipaleita voi napostella sipsien tapaan. Jos tykkää makoisasta, voi viipaleille ripotella vaikka pikkiriikkisen intiaanisokeria tai fariinisokeria.
Minä kokeilin kurpitsan kuivatusta, olivat pari päivää kuivurissa. Sitten jätin ne avoimeen astiaan jälkikuivumaan. Niihin tuli homekasvustoa. Ei kannata.
Mulla on ollut ihan vaan sähköhellan uunissa kuivumassa eikä mitään homeongelmia.
Nuu, eikös me jokin aika sitten keskusteltu sun kanssa näistä spaghettikurpitsoista spaghettikurpitsa ketjussa ? Ei mulla mitään varsinaisia reseptejä ole. Eniten ollaan syöty sitä ihan vaan perunan sijasta kypsyttämällä puolikkaat uunissa (suolaa päällä). Voita kuuman ja kypsän spaghetin päälle. Lusikalla sitten kauhottu muussia lautaselle. Muussin kanssa ihan kaikkea samaa mitä yleensä perunan kanssa tulee syötyä.
Ja vähän hienommin kun on laitettu, niin kypsästä puolikkaasta on ensin lusikoitu siemenkohdat pois ja kolo täytetty jollain hyvällä soosilla, esim. jauheliha tai jauhelihasienikastikkeella ja päälle juustoraastetta ja takaisin uuniin vähäksi aikaa gratinoitumaan.
Keittämistä en ole kokeillut. Spaghetit ovat ihania kun säilyvät pitkään. Joulukuulle asti ollaan niitä syöty, vaikka on jaettu tutuillekin. Olen antanut aina niiden kasvaa niin isoiksi kun kasvavat ennen pakkasia. Kuvittelisin, että säilyvät pidempään, mitä pidempään saavat kasvaa.
Meidän vanhat isot jääkaapit hajos ja uudet tilalle ostetut ovat paljon pienemmät. Olenkin nyt huolissani, missä saan säilytettyä kaikki spaghetit. Luulen, että juureskellari on niille liian kostea paikka.
Nuu, tää mun sepustus on nyt varmaan väärässä paikassa, ja samoja asioita, joita spaghettiketjuun jo kirjoittelin.
Kyselin toisaalla Tuomipihlajalta spagettikurpitsareseptejä, ja siihen liittyvän ylläolevan viestin siirsin tänne kurpitsaresepti-osaan.
Anteeksi, Nuu, kun en suoraan osannut tänne laittaa. En uskaltanut, kun ei ollut reseptejä.
Toivottavasti saat loihdittua suussa sulavia herkkuja spaghettikurpitsoista. Jos keksit uusia hyviä tapoja käyttää, niin olen aina kiinnostunut.
muoks. Rupesin ajattelemaan, että oonkohan nähnyt unta meidän aikaisemmasta spaghettikurpitsa keskustelusta (penttiunia ), kun en sitä heti löytänytkään. Se olikin spaghettikurpitsalle omistetussa ketjussa, eikä kurpitsaketjussa. En ollut tajunnut, että spagheteilla on myös oma ketju. Ansaitsevat kyllä sen!
Kesäkurpitsahillo
600g sitruunaa
1 kg kesäkurpitsaa
1 kg hillosokeria
Pese kolme sitruunaa hyvin kuumalla vedellä ja raasta keltainen kuori suikaleiksi kattilaan. Kuori kaikki sitruunat hyvin (valkoiset röpöt pois) ja hienonna monitoimikoneella tai veitsellä. Raasta kesäkurpitsat karkeaksi raasteeksi. Kiehauta kuoriraaste, sitruunahakkelus ja kurpitsaraaste. Lisää vähitellen sekoittaen hillosokeri. Keitä 10 min. kunnolla. Kuori vaahto pois ja hauduta hiljalleen 30 min. Tölkitä heti.
Ilahduin ohjeestasi, Piko, kun kaikki alkavat olla kurkkua myöten täynnä kesäkurpitsaa. Pitää kummiskin vähän kysyä: ekaksi, onks joku syy, miksi ne valkoiset röpöt pitää ottaa pois sitruunasta? Kun teen sitrushedelmämarmeladia, poistan vain siemenet ja jauhan kaiken muun mössöksi niin hyytyy paremmin. Kuorenalushan on täynnä pektiiniä. Ja sitten, kuoritko kurpat ennen raastamista? Kaiveletko sisuksen pois? Luin mielestäni täältä jonkun tekevän hilloa sisushötöstä, kelpaako se tähän sekoitukseen? Ei sillä, että kesäkurpissa sitä paljon olisikaan.
Kesäkurpitsasta:
Viime kesänä tein riittoisaa jatkettua lettuhilloa kuoritusta ja kaltatusta kesäkurpitsasta (600g), ½-1 litrasta mansikoita ja 6 dl makeuttamattomasta aroniamehusta plus hillosokerista. Parempaa kuin kaupan epämääräiset sekoitelettuhilllot.
Valkoisten röpöjen poistoon ei oikeastaan ole kai muuta syytä kuin näkö, mutta jos tekee tarpeeksi pientä silppua ei ne varmaan haittaa. Kuorin osittain, tulee vaaleampaa hilloa. En ota sisuksia pois, jollei ole jo kypsiä siemeniä.
Jättikurpitsasta tein viime vuonna appelsiinin kanssa marmeladia ja siitä tykkäsi monet. Joku sanoi jopa syöneen sen suoraan purkista lusikalla, kun oli niin taivaallista. Mun mielestä molemmat oli tosi hyviä ja meinaan myös tänä syksynä tehdä.
Kiitos, Piko, tää lähtee tänään kokeiluun! Tää ketju onkin ollut hyvä, kun mulla on ollut vaikeuksia saada yhdenkin kesäkurpan tuotos kaupaksi ja kohta pitää alkaa laittaa isoakin kurpitsaa. RitvaL:n kurpitsapaistos saavutti myös tään perheen suosion.
Meillä ei kesäkurpitsoihin kyllästytä. Aika paljon tulee soseutettua sitä myös pakkaseen talven keittoja varten.
Tässä pari viime aikojen kesäkurppakeittoreseptiä.
Jauhelihakesäkurppakeitto
Pienessä vesitilkassa siivuina keitettyä kesäkurpitsaa soseutettuna (käy kätevästi sauvasekoittajalla)
metsäsieniä ensin omassa liemessään kuumennettuna ja sitten öljytilkassa paistettuna
paistettua jauhelihaa
valkosipulia
suolaa
Keitto kuumennetaan. Jos keitto jää liian paksuksi sitä voi ohentaa vedellä. Keitto sakeutetaan runsaalla sulatejuustolla, esim. maustamaton koskenlaskija.
Katkarapukesäkurppakeitto
Pienessä vesitilkassa siivuina keitettyä kesäkurpitsaa soseutettuna (käy kätevästi sauvasekoittajalla)
keitettyjä vihreitä papuja lyhyinä pätkinä
katkarapuja, voidaan lisätä joukkoon jäisenä, koska lisävesi ei keitossa haittaa.
valkosipulia
suolaa
Keitto kuumennetaan ja sakeutetaan runsaalla sulatejuustolla.
Tein Pikon hilloa niinpäin, että kuorimisten jälkeen pilkoin tarvikkeet kattilaan ja annoin poreilla, kunnes pehmenivät. Jauhoin ne sitten bamixilla suoraan kattilassa melkein soseeksi, lisäsin hillosokerit, kiehautin ja purkitin. Hyvää ja sopivan napakkaa hilloa tuli. En olisi itse keksinyt tätä yhdistelmää, vaikka kaikenlaista kokeilenkin.
Tuoresalaatissa ei meillä kesäkurppa kelpaa, en tiedä miksi, itse napsin sitä aina leikatessani, mutta latinalaiseen tapaan suikaleina grillattuna ja yrttiöljyyn purkitettuna se käy lisukkeeksi.
Pitää vielä lisätä, että RitvaL:n kesäkurpitsavuoan ohjeessa oli sen juttu, joka on mun uuniruoista puuttunut - kourallinen riisiä mukaan, niin ei kurpasta irtoava liemi jää lillumaan vuokaan. Alkoi selvästi vuokaruoat maistua paremmin.
Marinoidut uunikuivatut chilikesäkurpitsat:
Kesäkurpitsaa viipaloidaan ohuiksi (2mm) terävällä veitsellä, pari pellillistä kerrallaan (menee aika pieneksi), 120 astetta kiertoilma (140 ilman), kuivataan noin tunnin. Kurpitsaviipaleet eivät saa ruskistua. Irrota viipaleet leivinparilta ja laita kulhoon. Marinadiin sekoitetaan oliiviöljyä ja punaviinietikkaa, mustapippuria myllystä ja suolaa, 1-2 valkosipulin kynttä, hienoksi murskattua Lemon Droppia tai muuta melko tulista chiliä noin 1/4 tai puolikas koska ei tarkoitus liikaa peittää kesäkurpitsan hentoa makua. Lisäksi vielä tuoretta minttua. Kaada marinadi sekoittaen kesäkurpitsaviipaleille ja laita tekeytymään jääkaappiin muutamaksi tunniksi. Käytetään lisukkeena mutta on kylmänä hyvää myös voileivän päällä.
Tätä on syytä valmistaa juuri silloin kun luulet jo kyllästyneesi kesäkurpitsaan.
Kokeilemisen arvoinen kesäkurpitsapiirakka löytyy täältä
www.kotikokki.net/reseptit/nayta/256460/
Kiitos Juso reseptistä, kylläpäs tulikin hyviä!!
Tein eilen illalla kurpitsapikkelsiä ja sitten kokeilin tuota Pirkkiksen kurpitsa-aprikoosihilloa puolikkaalla reseptillä. Ai hittolaine, ku siitä tuli hyvvää ja kauniin väristä! Ehkä olis voinu pikkusen vähentää sokerin määrää, tuli ehkä vähän liiankin makeaa. Mutta hillon tietysti kuuluukin olla. Tästä ihanasta hillosta innostuneena teen tota nro kakkosta seuraavaksi, mutta en lisää ihan noin suurta määrää sokeria. Mulle jäi kurpitsaa vielä alle puolet.
Mullahan kasvo vaan yks kurpitsa. Punnittin sen eilen, mutta vaaka näytti erroria. Se näyttää vaan kuuteen kiloon asti, tai 5,999. Nahka-kissankin punnittin siinä samalla, ja sekin näytti erroria.
Mitäs mää sitte seuraavaks tekisin, ny ku on tää säilömisvaihde päällä?